Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Insomnia

Et utrolig dystert ord, altså!  Dette er en av diagnosene som har hengt ved meg i ganske mange år nå. Det som for de fleste er en selvfølge og noe av det deiligste i løpet av en døgn, fremstår for meg som et lite helvete – legge seg i sengen sin, krype godt under dynen og sove. Jeg forsøker å aliere meg med Jan Teigen og være optimist – hver kveld. Lufter godt ut, passer på at sengetøyet er akkurat slik jeg liker det, vasker og pusser, sier natta til han jeg er glad i og legger meg godt til rette. Fast bestemt på at detta skal bli bra! Som regel er jeg så utslitt på kvelden at det er deilig å ligge den første timen. Den andre timen begynner jeg å bli rastløs og kjenner 1000 maur i beina. Tredje timen tar frustrasjonen overhånd og jeg går en liten tur rundt i huset, setter meg litt i stua. Deretter lufter jeg litt igjen, passer på at lakenet er strukket og legger meg godt til rette..igjen.. Slik går timene frem til jeg etterhvert begynner å duppe av, i dag viste klokken 0520 siste gang jeg kastet et blikk på den. Også ligger jeg og dupper og våkner frem til jeg føler at nå MÅ jeg stå opp. Man blir ikke akkurat veldig uthvilt av en slik natt. Og har man hatt slike netter i 10 år begynner det å bli en belastning – jeg innrømmer det.. Jeg er ikke glad i å innrømme at jeg føler meg belastet, men søvnløshet gjennom år er rett og slett en belastning! Innsovningsmedisin hjelper periodevis. Etter mange års bruk virker den kun i perioder.. . Jeg har heldigvis en mann som er forståelsesfull. Han står opp med barna hver dag, smører matpakker og får de til skolen. Spennende at De Meirleir var helt sikker på at etter 6 mnd med behandling ville søvnproblemene mine være løst! Jeg krysser fingre, tær, armer og ben dobbelt opp og er igjen optimistisk 🙂

trøtt

6 responses to “Insomnia

  1. Dag 13.06.09, kl. 14:43

    Huff, – jeg skjønner nok ikke hvor håpløst dette må være, selv om jeg kjener deg ganske godt, og ser det på deg mange ganger, at det tærer på kreftene. Du er sinsykt tapper! Selv sutrer jeg jo med en gang jeg ikke får minimum 6-7 (helst 8…) timer om natten, og helst en dupp på sofan etter middag. Hvis det gikk an å gjøre med søvn som med blod, – ta en overføring, hadde vi nok løst problemet. Det er urettferdig fordeling på soveevnen hos oss. Jeg hadde nok klikka for lenge siden hvis jeg var i dine sko 🙂 Du er en tøffing (på godt og vondt). Kan nesten ikke vente på at du skal få hjelp! Heia professor’n!

  2. Rutt 13.06.09, kl. 14:49

    Takk og pris at en av oss sover godt og kan holde hjulene igang på tidlig morrakvisten! Håper at dette snart blir bedre – go De Meirleir ;-)!

  3. Kate 14.06.09, kl. 10:24

    Må bare si at jeg har hatt det slik i noen uker nå, er helt tappa for energi og med imflamasjon i kroppen sitter jeg å kan ikke bevege hode engang. Fy fillern, du er tøff! Og detmener jeg virkelig! Kan ikke engang sette meg inn i livssituasjonen din, jeg hadde tippa for lengst! Sender deg masse gode tanker 🙂

    • Rutt 14.06.09, kl. 12:28

      Hei Kate 🙂
      Som alltid hyggelig å se deg! Det er en slitsom situasjon å være i, det er sikkert! For min del var de første årene verst, da barna var små og våkne om natten og klare for full action grytidlige om morgenen. Jeg jobbet også i Oslo frem til 2003, og for å komme før den verste morgen-køen måtte jeg starte 0500. Jeg hadde en krevende IT-jobb, lange dager, små barn og lite søvn. Det var tøft!
      Håper det går bedre med deg snart! Det kan ta lang tid og samle opp krefter når man først har kommet på sparebluss! Vær snill å gi det tid (vet det er vanskelig..), respekter kroppens signaler om vondter og sov når du klarer. Ønsker deg alt godt og håper at det går bedre snart!!
      Vi tastes 🙂
      Stor klem Rutt

  4. roger 07.10.09, kl. 15:04

    Hei
    Har hatt dette problemet i mange år.(Rastløse ben)
    har fått noen tabeletter som heter Sifrol 0,18mg en hver kveld.
    Har fått et nytt liv.

    Hilsen Roger

    • Rutt 07.10.09, kl. 16:41

      Hei Roger!
      Så flott at du har fått hjelp av Sifrol! For noen år siden forsøkte jeg Sifrol, men jeg hadde enda bedre effekt av Adartrel. Sluttet med medikamentene da legen mente at dette kunne være grunden til endel symptomer jeg hadde som senere viste seg å være ME. Spesialisten jeg får behandling av nå mener at rastløsheten kommer av bla kvikksølvforgiftningen jeg har i kroppen, noe som skal behandles så snart kroppen er klar for det. De siste ukene har jeg også sovet godt uten sovemedisin, for første gang på over 10 år, takket være behandlingen jeg nå driver med 🙂
      Takk for kommentar, og velkommen tilbake til bloggen 🙂
      Mvh
      Rutt

Legg igjen en kommentar

