Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Sommeren er offisielt startet!

sommerUngene kommer lykkelige inn av døren, kaster fra seg ryggsekken, jubler og skriker – nå er det endelig sommerferie! Det er dette som har holdt folk flest gående siden påsken. Planene er for lengst klare, man har ventet og ventet og på Facebook har det vært nedtelling de siste timene. Den store snakkisen er jo selvfølgelig hva man har av spennende planer. Hvor i verden skal dere? Hvor skal dere oppleve nye eksotiske ting, få et avbrekk i den grå hverdagen og slappe av og samle opp krefter? Det er som til jul, en kollektiv gledesrus hvor vi alle er sammen om å glede oss, og hvor vi alle syntes de samme tingene er de beste. Lukten av saltvann, kjenner solen steke på kroppen, bølgeskvulp og Postgirobyggets sommerhit! For min del blir dette en sommer utenom de vanlige. Jeg må være mest inne fordi solen og lydene, spesielt lydene gjør meg syk. Jeg kan bare drømme, for drømme gjør jeg, om stranden og sene varme kvelder i selskap av venner og rødvin, eller grillpartys med altfor mye utepils. Sommerens store happening/utfordring er å være alene med barna når mannen jobber, hvordan det går gjenstår å se. Men, jeg skal være flink! Jeg skal glede meg over de små ting hver dag! Som i dag feks har jeg fått ny Tempur overmadrass, 10 min. ute på verandaen, Frozen Fruits, en koselig mail fra en gammel venninne – ikke dårlig bare det 🙂 Hva er dine sommergleder?

12 responses to “Sommeren er offisielt startet!

  1. alva 19.06.09, kl. 12:03

    Hei Rutt.
    Er det din datter på bildet? Hun var søt i alle fall.
    Her er det 3 dager igjen med skole.
    Så bærer det løs. jeg gleder gruer meg for jeg må jo innrømme at disse formiddagene her hjemme helt alene i huset er noe av det beste jeg har som ME-syk. Helt stille, rolig, ingen krav eller forventninger. Jeg nyter det. Nå blir det altså 2 måneder med ønske om en plan for hver dag fra Anna på 11 og Johannes på 10. De andre barna som er eldre klarer seg godt selv og har egne planer, men disse 2 minste har nok ønsker og forventninger om bading og ferieliv med sus over.
    Vi skal til sør Frankrike og Italia i august så da blir det bading i middelhavet i 2 uker. Vi gleder oss til det.
    Selvfølgelig er ikke dette bare for meg. Får jeg sove, er det fredelig der, tåler jeg varmen og solen, orker jeg dette o.s.v. o.s.v. men jeg er bestemt på og ikke bekymre meg på forskudd. Jeg er også et veldig rolig menneske som ikke lar meg stresse så lett. dessuten har jeg jo kurs i mentale mestrings teknikker (humre, humre)(smiler ironisk)så jeg vet hvordan jeg skal håndtere stress. Jeg mestrer slike utfordringer på strak arm. Det gjelder å stenge av, ta det helt rolig, ikke få panikk, puste dypt og tenke at jeg mestrer nok dette også. Begynner å få en del erfaring på at livet går videre uansett. bare jeg husker å ta med meg sovebrillene mine. Jeg må ha det Helt mørkt og så har jeg sovetabletter med som en nødløsning.
    Og barna de er så vant til at jeg forholder meg rolig og trenger ro at de er faktisk veldig hensynsfulle. Min mann også er veldig flink og omsorgsfull, så jeg har det godt.
    Bare kunne godt ha vært foruten denna dumme sykdommen som er så uforutsigbar.
    Prøv og stjel deg noen minutter som bare er dine. Ha et hemmelig rom bare for deg selv.
    Klem alva

  2. Rutt 19.06.09, kl. 12:35

    Hei Alva
    Jeg har jo to barn på samme alder som dine yngste. Hva gjør man for å tilfredsstille disse forventningene om strand, badeliv og moro? Vi trenger ikke LP for å «sparket oss bak» akkurat 😉 hehe. Som du skriver skal jeg forsøke å sette av tid til å legge meg å hvile. Ha alarm på klokken og prioritere dette hardt..
    Så herlig det hørtes ut med tur til Frankrike og Italia. Nyt det i fulle drag!! Kos deg i skyggen, ta lange og mange siestaer, spis god mat og gelato!
    Så deilig å ha dette å se frem til 🙂
    Vi snakkes!
    Klem Rutt

  3. Marianne 19.06.09, kl. 13:24

    Ferie, ja. Det var før det når jeg jobbet. Da var det ferie og reise bort …. Nå er det mer «ferie» å få være hjemme. I fred og ro. Min sønn, 14 år har heldigvis mer enn nok å drive med. Vi har våget oss en hel uke til Sverige, sånn ca 1,5 time i bil hjemmefra de siste 5 årene. Til en liten hytte med fred og ro for meg, med aktiviteter for gutta. I år blir det faktisk første gangen vi reiser litt lenger. Helt til Danmark. En hel uke på hotell. Vi får servert mat og trenger egentlig bare å stå opp og gå i spisesalen. Eller om jeg ikke orker det, få servering på døra :-p Det er stor plass ute, i skyggen. Det er kort avstand til alt. Jeg krysser fingrene for at alt går etter planen. Det som er mest strevsomt er selve reisen fram og tilbake, i tillegg til planlegging og pakking før vi drar. Skal bli godt å se annet. Kjenner at jeg gleder meg!!
    Klem
    M

    • Rutt 19.06.09, kl. 14:23

      Hei Marianne
      Vi skal også legge ut hele den laaange veien til Danmark. Vi har reist fast til Italia med venner i flere år, så det blir litt nytt det her. Vi har bestilt et hus som ligger inne på et helt nytt badeland, Europas største(?), da kan jeg ta det med ro mens mann og barn lett kan farte på egen hånd. Det mest slitsomme blir som du skriver planlegging, pakking og reising. Vi kjører bil fra Østlandet med en overnatting i sverige. Sitte/ligge i bil (når barna har film med lyd på headset) bak er egentlig greit. Det blir en ukes avveksling, det gleder jeg meg til!! Vi tilpasser oss så godt vi kan og blir eksperter i løsningsorientering :-)!!
      Håper du får en strålende tur!! Vi tastes kanskje før du drar 🙂
      Klem Rutt

  4. selsius 19.06.09, kl. 15:05

    Håper du snart får oppleve drømmene dine, for det kommer en dag.

    God helg! 🙂

    • Rutt 19.06.09, kl. 16:00

      Tusen takk, det vil vi begge to :-)!!
      Håper du får en fin helg – som Ferdinand (så på bloggen din ;-))
      Stor klem Rutt

  5. Petter 19.06.09, kl. 22:23

    Heisan Rutt og alle dere andre. Er bare innom for å ønske dere alle en riktig fin sommer. Jeg har tatt «ferie» en periode nå så jeg kommer ikke til å være så aktiv en periode. Drar på hytta snart og vet ikke hvor lenge jeg blir der… Men er daglig innom data for å sjekke bloggen min og evt. svare på mail, så lenge jeg har muligheten til det. 😉

    God sommer 🙂

    • Rutt 19.06.09, kl. 22:35

      Hei Petter!
      Der var du jo 🙂 Jeg har tenkt på deg, lurt på om du var blitt dårligere.. Håper du har det bra (ME-bra..;-))!
      Hørtes deilig ut med sommerferie, håper du får en fin tid på hytta!!
      Kos deg masse, så snakkes vi etterhvert!
      Klemmer fra Rutt

  6. idachristine 19.06.09, kl. 23:04

    Dette innlegget fikk meg til å tenke mer over de små gode tingene i hverdagen, som jeg nå skal lære meg å sette mer pris på. Takk!

    Ønsker deg en riktig god sommer 🙂

  7. Rutt 20.06.09, kl. 09:20

    Hei Ida Christine

    Det var koselig å høre, tusen takk for at la igjen kommentar 🙂
    Velkommen innom så ofte du har lyst 🙂

    Ønsker deg en riktig god sommer!

    Rutt

  8. Rosa 20.06.09, kl. 10:07

    Tenker på dere som har forholdsvis små barn å ta hensyn til, det kan ikke være bare enkelt. Mine var 10 og 14 da jeg ble syk for ni år siden, er glad jeg var «på topp» før det. Vondt å ikke kunne være stort med de på forskjellig etter det, men det blir jo på et vis en vane.
    Sommerene de siste årene har vert tilbragt innendørs pga ME-en og pollenallergi/astma/hjertet, tåler ikke påkjenningen. Nå fikk vi aircondition for et par år siden og det ble langt bedre å være innendørs. Formen er bittelitt bedre, og det er tilrettelagt utenfor så at jeg kan komme lett til bil. Har jeg en god dag og det er lite pollen, så kan jeg ta en kortere kjøretur. Tåler dårlig kjøring i bil, og noen langtur eller reise klarer jeg ikke -enda. Men det skal vel bli mulig igjen en dag.
    Men ellers tenker jeg ikke så mye på utenlandsreiser eller reiser rundt om i landet. Men det å få oppleve å kunne gå en tur i skogen igjen, ta en tur på stranda og stikke beina i vannet. Sitte ute i sola. Det betyr langt mer. Å sitte i sola og kose meg gjør jeg fra midten av august og utover, når pollentida er over og «alle andre» er ferdig med utesesongen 🙂 Høsten pleier være en bra årstid for min del. Er bare glad jeg nå greier være mye mer oppe enn før, er flink å bruke rullestol og har det dermed litt bedre.
    Har ikke sett fram til sommeren siste årene, men nå finner jeg min måte å få det best mulig på, så blir den ikke så verst denne årstida heller:)
    God midtsommer og sommer til alle:)

    • Rutt 20.06.09, kl. 11:59

      Hei Rosa!
      Så godt å høre at du har funnet noen måter som gjør at sommeren kan bli litt bedre! Det er jo en nydelig årstid, blomster, sommerfugler, nydelige farger! Høsten er ikke så verst den heller – da eksploderer jo nesten naturen :-). Vi har også vurdert å installere aircondition forresten. Vi kan ikke ha vinduene oppe pga pollen og da blir inneklima ganske uutholdelig i de varmeste ukene..
      Håper du får en fin sommer, Rosa! At du får mange gode opplevelser, små turer i skogen og til sjøen, og at kroppen din behandler deg pent 🙂
      Stor klem Rutt

Legg igjen en kommentar

