Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Jeg vil også ha ME, så jeg kan slappe av litt.

Slike halvflåsete kommentarer får alle med sykdommer som ikke syntes. Spesielt sykdommer hvor det hovedsaklig blir fokusert på symptomer som utmattelse og trøtthet. At Det Norske Helsevesenet ikke har alle svar rundt biologiske årsaksforhold hjelper heller ikke, da er det nemlig psykisk. Utenlandske forskere, WHO, biologiske markører – samma det – det er nok bare stress. Skal ikke skrive så mye om dette nå, men det er altså litt av grunden til at noen syntes det er greit å slenge fra seg kommentarer som beskrevet ovenfor, eller mer empatiske utsagn som feks. «du får kose deg da, det er jo godt å ha mulighet til å bare slappe av». Og som jeg gleder meg til den dagen jeg er frisk og kan få en dag fri, eller ta en ferie!! Les Tripsandtics meget gode beskrivelse av hvordan det faktisk er å ha ME.

6 responses to “Jeg vil også ha ME, så jeg kan slappe av litt.

  1. anettesylvia 13.08.09, kl. 09:29

    Jeg kjenner jeg blir så provosert av slike utsagn, at jeg bare må fokusere på noe annet.
    Vil ikke være sint i dag 😉
    Klem.

  2. Rutt 13.08.09, kl. 10:04

    Noen dager klarer jeg og la det gå inn det ene øret og ut det andre, og tenke «ja, ja du vet jo ikke bedre». Andre dager blir jeg forbanna og provosert..
    Nei, i dag vil vi være blide :-). Ha en fin, fin dag AnetteSylvia 🙂
    Klem

  3. Kai 13.08.09, kl. 10:10

    Er desverre slik i samfunnet at det er bedre å ha en arm mindre enn å ha f.eks me , rygglidelser , angst , depresjon. Det fokuseres mere på de synlige skadene/handikappene. Er ikke lett når en ikke kan spå om neste dag når en legger seg iogmed at en ikke har synbare skader

    • Rutt 13.08.09, kl. 11:38

      Hei Kai!
      Velkommen hit til bloggen 🙂
      Det er dessverre slik du beskriver at usynlige sykdommer/skader ofte ikke blir anerkjent, og folk reagerer negativt på at man er syk istedenfor med genuin empati som feks. hvis man har mistet en arm.
      Det er en real utfordring å leve med begrensningene, man vil jo ofte så mye og planlegging er nesten umulig.
      Håper du tar turen innom igjen 🙂
      Mvh
      Rutt

  4. predikeren 14.08.09, kl. 14:41

    Jeg måtte tenke på det lille tantebarnet mitt som også ville ha fiskeben i halsen!
    Moren hadde fått det og alle var bare opptatt av dette fiskebenet!
    Tenk å ikke vokse av seg «sjalusidjevelens dumheter».

    • Rutt 14.08.09, kl. 15:40

      Hei Predikeren!
      Nettopp! Dette at noen får oppmerksomhet og i tillegg noe «gratis» er for mange ikke lett å godta. Sykdommer som ME er jo ikke synlig, og heller ikke enkel å forstå, mange tror da at det er uvirkelig. Da kommer sjalusidjevelen frem..:-)
      Klem

Legg igjen en kommentar

