Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Dietten!

I dag har jeg hatt møte med Christine Tobback, ernæringsfysiologen fra Himmunitas. Det er en omfattende diett jeg har fått satt opp, men i praksis trenger jeg ikke gjøre mange endringer ifht min faste kost. Som jeg har skrevet om tidligere har jeg allerede kuttet alle melkeprodukter, alt som inneholder kasein, leichitin, melkesyre, melkesukker, melkeprotein osv – nulltoleranse på melk! Jeg har også redusert kraftig, nær til kuttet gluten og nå skal jeg kutte helt. I 4 uker skal jeg heller ikke ha gjær, så da blir det gluten og laktosefritt knekkebrød på meg da.. Også litt glutenfri kornblanding med rismelk. Ellers av proteiner kan jeg spise kylling, kalkun og kalv. Ris, poteter og glutenfri pasta blir karbohydrat kildene. Jeg kan også spise grønnsaker i små porsjoner og en frukt hver dag :-). Viktigst var at jeg kuttet soyasaus, citrus, pepper, krydder, eddik – egentlig alt som smaker kraftig. Som jeg har skrevet om tidligere har jeg opplevd en formstigning etter at jeg kuttet laktose og gluten (og fått reparert et magesår og infeksjon i tarmen..), så jeg er spent på om dette kan ta meg et skritt videre. Målet er å få histamin innholdet i kroppen ned og eliminere bort det min kropp opplever som giftstoffer fra maten, for å rense blodbane og avlaste lever.

PS! Jeg har også hentet en bærepose med medisiner på Boots Apotek på Lillestrøm i dag! Og flere medikamenter er underveis med posten. Nå er det veldig snart full rulle..!

13 responses to “Dietten!

  1. mariannesside 21.08.09, kl. 07:34

    Det er fint å ha et så flott opplegg!
    Gleder meg til å høre hvordan det går videre.
    Er selv i bedre form etter å ha kuttet ned bl.a. gluten.
    Klem
    M

  2. Rutt 21.08.09, kl. 10:43

    Nå har jeg kuttet melk, gluten, gjær, sukker, nesten all kjøtt, fet fisk, alt av krydder, citrus så nå kjente jeg at det var greit med råd fra ernæringsspesialist. Det er en veldig streng diett i 4 uker, så kan jeg begynne å tilføre en og en matvare igjen (med unntak av det jeg er sterkt allergisk/intolerant mot) Dietisten sammenliknet en mage i så sterk grad av dysbiose som et åpent sår, det måtte ha tid til å leges, deretter tåler det mer igjen.
    Så herlig at du merker positiv effekt av å kutte gluten, Marianne!! 🙂
    Klem

  3. alva 21.08.09, kl. 16:08

    oi, oi dette ligner mye på det jeg har holdt på med den siste tiden.
    ikke melkeprodukter, ikke hvete, ikke kjøtt, ikke sukker og helst bare grønne grønnsaker.
    I tillegg tar jeg et pulver hver morgen med mineralsalter som skal rense «matkanalene» ( som det heter på fint )
    deretter drikker jeg 1 liter med vann som jeg har blandet greens pulver i og tar 20 dråper med PH dråper i. Dette drikker jeg 2-3 ganger om dagen.
    Så tar jeg Probiozym, Q10, magnesium, kalsium, alkalive mot sopp, selolje, nbg 24:7 for å styke imunforsvaret, B 12 og appital. Hæ det er så mye vet du at jeg behøver nesten ikke mat hehehe i det hele tatt.

    Men fakta er at jeg har blitt mye bedre av det.

    Håper dette går din vei.

    klem fra Alva

    • Rutt 21.08.09, kl. 16:35

      I denne dietten kan man spise kylling og kalkun (ikke varmet over 170 c, ikke mer enn 100g om dagen) opp til 5 ganger i uken, ellers mager fisk. Av grønnsaker var det løk, selleri, grønn og rød paprika som var fy-fy, i tillegg var det viktig at alt av frukt og grønt skrelles. Det viktigste var å unngå krydder, pepper, citrus, frø, bær, nøtter – alt som trigger histaminnivåene. Kun salt er lov og man skal ha rapsolje på all mat.
      Så fantastisk at du blir bedre av diett!! Jeg har som beskrevet tidligere også opplevd en helt klar formfremgang av å kutte alt som inneholder melk og gluten. I dag har jeg startet medisineringen også.. Veldig spennende!
      Lykke til videre, Alva! Vi snakkes!
      Klem

      • anettesylvia 22.08.09, kl. 12:33

        Jeg fikk et hefte hos legen min på torsdag, om irritabel tarm, som hun hadde fått på et seminar på forsommeren. Her er det også nevnt at løk, hvitløk, paprika m.m er på nei-lista. Egentlig var mye av det jeg liker best (grønnsaker!) på lista over redusert mengde. Og frukt og grønt skal skrelles.

        Masse av det du ramser opp om diverse stoffer må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har mye peiling på.

        • Rutt 22.08.09, kl. 14:11

          Så bra at du kan få hjelp av fastlegen din med irritert tarm, det kan være veldig plagsomt! Hvis du ikke blir bra, kan du jo kanskje tenke på å kutte melk, gluten og fruktose for å se om det kan hjelpe – det er matvarer som veldig mange ikke tåler. Høres liksom så greit ut, men det er veldig omfattende da vår vestlige kost stort sett består av dette.. Uansett lurt å kutte fiber og histamin innholdet 🙂
          Lykke til AnetteSylvia! Vi snakkes!

  4. Predikeren 21.08.09, kl. 23:05

    Virkelig lykke til!

  5. alva 22.08.09, kl. 09:58

    Lykke til til deg også Rutt.
    Måtte dette gå din vei 🙂
    Jeg har tro på dette!

    klem fra Alva

  6. Rutt 22.08.09, kl. 10:44

    Alva og Predikeren: Tusen, tusen takk – jeg trenger all lykke jeg kan få med meg på denne ferden :-). Føler meg uvell av alle medisinene, tror den anti-virale medisinen er den som slår sterkest ut på bivirkningene foreløpig, men håper at det er verst i innkjøringen. Ha en kjempe fin helg begge!!
    Klem Rutt

  7. selsius 23.08.09, kl. 12:02

    Ønsker deg lykke til.:)

    Det er jo et skikkelig omfattende opplegg med diett, medisiner og alt man selv må gjøre i henhold til det.

    • Rutt 23.08.09, kl. 12:21

      Ja, det er fulltidsjobb og litt til :-). Når man kommer inn i ting blir det vel bedre..
      Ha en fin søndag, Selsius!
      Klem

  8. hopeful 23.08.09, kl. 12:25

    Hei igjen!
    Nå er du virkelig igang….. Ettersom du allerede har kuttet endel matvarer,blir nok ikke overgangen så stor. Selv har jeg gått på dietten siden juni,og koser meg nå med de matvarene jeg forsiktig innfører igjen Jeg må fortsatt holde meg helt unna egg,melkeprodukter,gjær,gluten,enkelte grønnsaker og frukt, sukker og kaffe /te (heldigvis er litt koffeinfri kaffe OK).Syntes overgangen var tøff istarten, en sorgprosess over at også gleden over god mat ble fratatt meg. Men nå går det svært bra, det er tilfredsstillende å kunne gjøre noe aktivt selv i en slik behandlingsprosess.
    Lykke til med diett og medisinering! Håper du slipper for mange bivirkninger.

    mvh. hopeful

    • Rutt 23.08.09, kl. 14:38

      Hei hopeful!
      Kosten min blir ikke veldig forandret med denne dietten. Utfordringen er å spise min.5 små måltider hver dag. Føler jeg bare tenker på mat, spiser mat, også piller da :-). Skjønner veldig godt hva du mener med at det nesten blir en sorgprosess over mate man ikke lenger kan spise. Jeg kjenner ofte på det, har vært veldig glad i å lage og spise mat. Vi pleide å ha «gourmet-kvelder» med venner med masse god mat og vin – det er det slutt på.. Vi har mye å ta igjen når vi blir bedre, hopeful!! Bivirkningene gjør seg jo gjeldende, merker særlig store doser med anti-viral behandling. Det blir vel bedre etter noen uker *krysser fingre*.
      Kos deg med matvarer du har begynt å innføre! Håper deg går bra!
      Vi snakkes snart!
      Klem

Legg igjen en kommentar

