Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Overaktivisert immunforsvar fører til utmattelse

Dagens VG refererer til en ny forskning av brystkreft. 30% av de som overlever dette rammes av fatigue/langvarig utmattelse. 

«30 prosent av de som overlever brystkreft, rammes av langvarig utmattelse. Gener som setter immunsystemet i alarmberedskap, kan være årsaken, viser ny studie.

En ny studie fra Radiumhospitalet viser at gener som er viktige for immunforsvaret, ofte er aktivert i blodceller hos dem som rammes av fatigue (langvarig utmattelse) etter kreftbehandlingen.

Fatigue påvirker både muligheten for å jobbe og sove, samt sosiale relasjoner og livskvaliteten til de som rammes.»

Det er jo interessant at studier som omhandler forskjellige sykdommer viser at et overaktivisert immunforsvar fører til fatigue/kronisk utmattelse.

14 responses to “Overaktivisert immunforsvar fører til utmattelse

  1. mariannesside 29.08.09, kl. 16:11

    Da vil jeg vel anta at det ikke gjelder bare brystkreft…men også andre former for canser. De mener også at de som har vært igjennom store operasjoner er i faresonen…
    Klem
    M

  2. Rutt 29.08.09, kl. 16:17

    Det er nok mange som er i faresonen. Det var spesielt interessant for oss fordi De Meirleir (og mange andre) har snakket om dette i ME sammenheng lenge, bla som resultat av langvarige infeksjoner og forgiftninger. Også fikk jeg disse blodprøvesvarene i går hvor verdiene viser et overaktivisert immunforsvar https://merutt.wordpress.com/2009/08/28/de-siste-blodanalysene/
    Klem 🙂

  3. Rosa 29.08.09, kl. 23:35

    Kanskje forskning som kan komme oss til gode også det da. Det forskes vel langt mer på kreft enn på ME regner jeg med, så vi skal vel bare være glad for det som kan dryppe på oss når det gjelder sånt. Det er så mye de finner ut nå, er «bare» å vente på at de skal pusle sammen alt og komme med en løsning og en behandling/hjelp for oss alle 🙂

  4. anettesylvia 30.08.09, kl. 19:44

    Hei Rutt!
    Jeg henger med i bloggen din, men er ikke så flink til å kommentere om dagen. Det skjer så mye rundt meg at jeg ikke klarer å få gjort alt jeg ønsker. Men jeg følger med!
    Interessant om overaktivt immunsystem. Kanskje dette er forklaringen til ømme og hovne lymfer?

    Klem.

  5. Rutt 30.08.09, kl. 19:51

    Hei Anettesylvia!
    Kjempe hyggelig at du henger med, jeg følger med hos deg også og vet at det er mye som skjer for deg nå. Håper du har det bra, forholdene tatt i betraktning!
    Jeg er ikke veldig plaget med ømme og hovne lymfer selv, men vet at det er mange som er det. De Meirleir spurte meg spesifikt om jeg hadde mye av dette så det er helt sikkert en relevant problematikk.
    Vi tastes!
    Klem

  6. petterblogg 31.08.09, kl. 12:23

    Hei Rutt, fikk lyst å kommentere denne.

    Først og fremst skjønner jeg lite av hva som foregår på rikshospitalet vedr. ME syke, bortsett fra å tilby hjertemedisin til ME syke barn 😕
    Fra USA og National Cancer Institute meldes det om at post cancer fatigue syndrome IKKE må sammenlignes med ME på noen måte.
    PCFS har ingenting til felles med ME når de vurderer hvilke gener som er regulerte i forhold til hva. Så langt har de tatt for seg over 50 personer men de skal undersøke flere forskjellige typer av kreft.
    Rikshospitalet er høpløst gammeldagse. » Gener som setter immunforsvaret i alarmberedskap…..osv» Hovedproblemet til ME syke er at ordet Kronisk utmattelse ble linket til sykdommen og dette resulterte i grunnleggende manglende forståelse for sykdommen. ME handler IKKE om fatigue!! Fatigue er noe som skjer med alle kroniske sykdommer og IKKE unikt for ME!

    Det er 2 ting jeg mener er viktig å få frem i lyset:
    1) PCFS (post canser fatigu syndrome) har ingenting me ME å gjøre!
    2) kronisk borreliose (chronic lyme fatige syndrome) og ME har svært mye til felles, og Lyme Disease glir lett inn blndt kerr`s og Gow`s undergrupper.

    Mvh
    Petter

    • Rutt 31.08.09, kl. 14:33

      Hei Petter!
      Takk for svar! Jeg håpet du skulle legge inn en kommentar, da jeg vet du kan mye om dette. Forsøkte å finne info på nettet ang hvilke gener de refererte til i undersøkelsen og om disse kunne settes i sammenheng med ME. Klarte ikke å finne noe.. Takk for info!
      Dette med fatigue/utmattelse – utmattelsessyndrom – ME er en sammenblanding av symptomer og diagnose, og kan ikke være mer enig med deg i at utmattelse ikke er unikt til ME.
      Jeg følger med på bloggen din, Petter! Har ikke blitt så mye kommentarer fra meg, da (nesten) alle kapasitet går til behandlingen for tiden..
      Håper du har det bra 🙂
      Klem

  7. petterblogg 31.08.09, kl. 15:37

    Det kom klart fem av Londonkonferansen hvor PCFS ble vurdert opp mot PIFS. Genomisk skiller de seg totalt fra hverandre og foreløpig (men mange PCFS testede) viser null sammenheng. At folk utvikler fatiuge etter kreftbehandling, strålebehandling og chemoterapi/cellegift, er vel ikke så rart. Mange av disse kjemikaliene er så giftige for kroppen at de trolig har gitt dem uopprettelige skader i hjernen. Det finnes mange typer av giftstoffer som fører til hjerneskader. (men nå vet jeg ikke om dette med PCFS var direkte koblet til ME syke da, for jeg har ikke lest artikkelen 🙂

    Uansett mener jeg det er viktig å få frem vitenskapen og forskningen som pågår og har foregått hos de ME/PIFS syke. Det har vært så mye vås og tullprat om ME/PIFS opp gjennom årene at jeg mener vi må være raske med å tilbakevise evt. vranglære som dukker opp i tide og utide. 🙂

    Du er velkommen til min blogg for kommentar. Det vet du 😀
    Klem

  8. Rutt 31.08.09, kl. 16:52

    Ja, ja.. da får vi vel bare ønske velkommen etter til Rikshospitalet 😉
    Vi snakkes, Petter!

  9. petterblogg 01.09.09, kl. 17:05

    Vet ikke om dere allerede har kjennskap til det, men nå er den første lab-dokumenterte svineinfluensa trigget ME/PIID konstatert. Det er en gutt fra New-Zealand, 15 år gammel som var i Mexico og pådro seg smitte der, for seks måneder siden. Det kommer dessverre til å komme drøssevis med nye tilfeller. Jeg kaller sykdommen konsekvent ME/PIID (Post Infection Immune Dysfunction) heretter, siden jeg mener dette navnet er det mest passende.

    Ellers så har jeg en bekjent på 45 år som fikk svineinfluensa for 6 uker siden. Dessverre har han allerede utviklet alle tegn på PIID. Han har gode/dårlige dager og når han har gode dager er han alfor aktiv og går på en kjempesmell, med fryktelige symptomer. Men det er for tidlig å konkludere siden kravet er at tilstanden skal ha vart i minst 6 måneder. Men jeg tror vi får se mengdevis med nye tilfeller. Samtidig nok et bevis på at infeksjoner av forskjellige typer trigger sykdommen. Forskerne har en unik mulighet nå til å skaffe seg mer kunnskaper om sykdommen.

    • Rutt 01.09.09, kl. 19:02

      Uff, ønsker din bekjent god bedring! Tenk om forskerne kunne benyttet sjansen til å forsøke å finne triggere. Kanskje noen som gjør det også?

  10. petterblogg 01.09.09, kl. 22:32

    De har en glimrende mulighet til å skaffe seg mer kunnskap nå ihvertfall. Det som er greia med han «bekjente» er at det var kona hans jeg snakket med og som fortalte hvilke symptomer han har. Hun virket helt oppgitt men jeg sået pip om ME, eller at jeg har det. (det vet hun faktisk ikke) Alle brikkene falt på plass når jeg spurte henne om diverse symptomer. (nesten så hun så litt rart på meg og hvordan vet du det liksom….) En som har sykdommen vet så forbasket godt hva som er hva, ikke sant? Han har forsøkt å begynne å jobbe igjen, men det var nyttesløst. Han har fått det beintøft.

    Det er ett eller annet som går galt i immunsystemet hos enkelte og det ser ut til å stemme den oppfatningen av at dess sykere man blir av en infeksjon dess større er sjansen for å utvikle det.

    Har også fått høre at det er mange i USA bla. som er blitt kronisk syke og alle tegn på ME/PIID, men at 6 månederskravet gjør at de ikke har fått diagnose ennå. I Mexico er det visst veldig mange nye tilfeler.

    Det er en tragedie at de ikke har tatt sykdommen på alvor før. Helt tragisk!

  11. Rutt 02.09.09, kl. 10:12

    Det er en tragedie at ikke sykdommen har blitt tatt på alvor og «psykiatrisert». Samtidig så er det mange i ME-sekken som helt sikkert har psykologiske årsaksforhold, de får kanskje adekvat hjelp..
    Vi kan ikke annet enn å håpe på at alle, i de forskjellige gruppene av diagnosen, snart kan få hjelp til diagnostisering og behandling!!
    Klem

  12. petterblogg 02.09.09, kl. 13:46

    Helt enig med deg Rutt:

    Det er helt opplagt mange forskjellige sykdommer som nå befinner seg under paraplyen ME, og ikke så få primært psykisk syke. Og typisk nok er det disse som har stått frem i media som friske av den ene mirakelkuren etter den andre. De har virkelig stått på og spilt på lag med de som har påstått at ME/PIID = psykosomatsk.

    Heldigvis blir det færre og færre leger og spesialister som tror dette nå, takket være gjennombrudd i forskningen siste årene.
    Jeg er svæt glad for at NCI er dypt involvert i WPI (takket være Mikovits). Hadde det ikke vært for at en undergruppe ME syke (Incline Village-utbruddet, 300 smittede og veldig mange har utviklet en meget sjelden form for Non-Hodgins Lymphoma) så hadde trolig heller ikke NCI og Mikovits engasjert seg hos WPI. Men uten denne undergruppen, hvor urovekkende mange utvikler denne sjeldne kreften-typen, og som normalt rammer 1 av 10.000 (tror jeg det var) så hadde forskningen trolig stått i stampe.

    Tragisk at så mange utvikler kreft, men samtidig bidrar det til at sykdommen taes langt mer alvorlig.
    Klem tilbake

Legg igjen en kommentar

