Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Hvis jeg kunne forandre èn ting i verden..

Jeg har fått en real utfordring av Kate’s Corner. Den lyder som følger  –  «Hvis du kunne forandre èn ting i verden, hva ville det vært?». Kun èn ting var vanskelig, hadde det vært ti ting ville det vært lettere! Min første umiddelbare tanke var at jeg ville ha utslettet religion. Hva er det som har drept flest mennesker gjennom historien? Hva er det som står bak det meste av krig og terror? Men så kom jeg til å tenke på at religionene ofte ikke er problemet, men menneskets tolkning av skriftene.

Neste ting jeg kom på, var at alle skulle ha rett til utdanning. Utdanning er grunnlaget for å kunne forsørge seg og sin familie. Man trenger utdanning for å vite om sine menneskerettigheter og kunne si ifra når man blir behandlet feil. Men, to_sjeler_samme_tanke, det hadde Kate skrevet om allerede :-).

Så tenkte jeg at jeg vil skrive litt om noe som relaterer seg til temaet her på bloggen, nemlig mine opplevelser og tankespinn rundt å være kronisk syk – i fare for å fremstå som ensporet.. Ja, ja det får stå til :-). Derfor sier jeg at hvis jeg skulle forandre èn ting i verden ville det vært at alle skulle hatt rett på helsetjenester. Retten til liv og retten til nødvendig helsehjelp er stadfestet i FNs menneskerettserklæringer. Allikevel mangler 1/3 av verdens mennesker grunleggende helsetjenester og medisinsk behandling, i de fattigste områdene i Afrika og Asia gjelder dette halvparten av befolkningen. På Maslows behovspyramide er fysiske behov grunnleggende for alt, det er det viktigste for mennesket. Er ikke dette behovet dekket betyr ikke sosiale behov, sikkerhet eller selvrealisering noen verdens ting.

Så hvis jeg skulle forandre èn ting i verden ville det vært at alle skulle hatt rett til helsetjenester – uavhengig av bosted, hudfarge, økonomisk situasjon eller andre variabler.

Phu – takk for utfordingen, Kate :-). Jeg vil gjerne sende den videre til Glama, Alva, Irini og Predikeren.

13 responses to “Hvis jeg kunne forandre èn ting i verden..

  1. glama 08.09.09, kl. 22:00

    Takk for utfordringen!

    Bra endringer alle de der 🙂 Godt valg.

    Klem til deg

  2. Irini 08.09.09, kl. 22:12

    Takk for utfordringen!

    Utrolig bra, Rutt 🙂

  3. predikeren 08.09.09, kl. 23:48

    Takk for utfordringen!
    Den var vrien.
    Din forandring var kraftig!
    Og den ville jeg gjerne bakke opp med å si at da skulle alle leger begynne å følge den hippokratiske legeed som de har avgitt.
    Men nå får jeg gruble litt på utfordringen.

  4. Pingback: Hvis du kunne forandre èn ting i verden, hva ville det vært? « Glamas Weblog

  5. Kate`s Corner 09.09.09, kl. 08:57

    Bra jobba, vennen 🙂

  6. Pingback: Hvis jeg kunne forandre èn ting i verden « Irini om de forunderligste ting

  7. Pingback: Utfordret 3 : Hvis du kunne forandre en ting i verden, hva ville det vært? « per ardua ad astra

  8. selsius 09.09.09, kl. 19:19

    Godt valg. Bare i USA er det 50 millioner som ikke har helseforsikring, og det vil jo i praksis bety at de ikke får noe hjelp å snakke om da de skulle dukke opp noen problemer. En av kapitalismens mørke side.

    Og ikke minst for å tenke på u-land som ikke en gang kan vaksinere sine innbyggere, eller behandle dem enkelt med medisiner som faktisk finnes. Vi med ME vet jo godt hvordan der er å være syk og ikke få behandling, så vi kan vel si hvordan det er for disse menneskene.

    • Rutt 09.09.09, kl. 19:29

      Bare enkle og billige ting som feks myggnett ville gjort en stor forskjell. For og ikke snakke om informasjon ifh til HIV-smitte. Mye av problemet i u-land er jo også dårlig fungerende infrastruktur som gjør vaksiner o.l utilgjenglig for store deler av befolkningen.

      Ha en fortsatt fin kveld, Selsius 🙂

      Klem Rutt

  9. Lothiane 10.09.09, kl. 17:36

    Denne synes jeg er kjempefin! Helsetjenester til alle, det ville virkelig revolusjonert livssituasjonen til svært mange mennesker som i dag ikke får noe hjelp som helst.

    Kunne man i tillegg klart å sørge for at alle andre primærbehov også ble dekket, ville virkelig verden vært et mye bedre sted å være for alle. 🙂

    • Rutt 10.09.09, kl. 19:03

      Hei Lothiane!
      Takk for hyggelig kommentar 🙂
      Det blir liksom litt stort og svulstig når man ønsker seg noe av denne dimensjonen.. Men det var jo også en stor utfordring 🙂
      Klem

  10. anettesylvia 10.09.09, kl. 18:10

    Veldig godt svart, Rutt! Det var kjempevanskelig å velge bare én ting. Fordelen er at vi er mange som lager forskjellige svar – veldig interessant å lese! 🙂

    • Rutt 10.09.09, kl. 19:05

      Hei Anettesylvia!
      Det var vanskelig å velge èn ting, det er jo så mange viktige saker man ville satt fokus på.
      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding 🙂
      Klem

Legg igjen en kommentar

