Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Jeg hadde nesten glemt..

.. hvordan det er å våkne opp om morgenen og ikke ha tung «hang-over» fra stor dose sovemedikamenter og timer med nattevåking. Jeg hadde nesten glemt følelsen av å våkne, grynte og vri litt på seg og kjenne go’ følelsen av og være uthvilt. Og ansiktene til resten av familien når de kom tuslende ned i stua, og fikk øye på mamma sittende oppreist og smilende i sofaen var ubetalelig. Det har ikke skjedd på mange år! 

Jeg hadde nesten glemt hvordan det er og kunne dusje og spise frokost, se ut av vinduet på solen og ha overskudd til å ville gå en tur ved sjøen. Herlig å rusle en tur ved sjøkanten. Se på seilbåtene og kiterne, kjenne lukten av sjø, vind i håret og sol i ansiktet. En ubeskrivelig deilig halvtime 🙂

34 responses to “Jeg hadde nesten glemt..

  1. glama 13.09.09, kl. 14:47

    Nå ble jeg glad 🙂

    Klem

  2. selsius 13.09.09, kl. 15:13

    Sånt er hyggelig og lese! 🙂

  3. Rutt 13.09.09, kl. 15:39

    Tusen takk for kjempe koselige kommentarer, Glama og Selsius!
    Dere er topp :-)!!
    Stor klem

  4. TIgern 13.09.09, kl. 17:00

    Gratulerer! Alltid hyggelig å lese at ting går framover.. Følger med.

    • Rutt 13.09.09, kl. 17:08

      Hei Tigern!
      Det føles godt og jeg er optimistisk ifh til at jeg har funnet behandling som kan hjelpe meg 🙂
      Hyggelig at du følger med! Jeg er innom hos deg og titter også.
      Klem

  5. Kate`s Corner 13.09.09, kl. 18:29

    Ble så glad når jeg leste bloggen din i dag!! 🙂

    • Rutt 13.09.09, kl. 19:03

      Hei Kate!
      Så hyggelig! Nå går det riktig vei 🙂
      Håper alt er bra med deg! Ha en strålende uke – det er meldt fint vær 🙂
      Stor klem

  6. heksa 13.09.09, kl. 19:43

    Så utrolig bra! Det høres helt fantastisk ut og bringer frem gamle minner ;-))
    Go girl!

    heksa

    • Rutt 13.09.09, kl. 20:16

      Hei Heksa!
      Det var virkelig fantastisk! Så mye vi før tok som en selvfølge som vi skal sette dobbelt pris på når vi blir friske 🙂
      Håper du har gode dager!
      Klem

  7. Rosa 13.09.09, kl. 21:52

    Herlig:)
    Klem

  8. Rutt 14.09.09, kl. 07:01

    Klem tilbake, Rosa 🙂

  9. petterblogg 14.09.09, kl. 22:19

    Du får sagt det på en sånn fin måte du Rutt! Denne følelsen med å stå opp og føle seg uthvilt. Alt dette ble tatt som en selvfølge..
    Du fikk meg til å tenke noen år tilbake i tid når jeg selv var frisk. Det er plagsomt å tenke på alle årene som er blitt ødelagt av denne forbannede sykdommen. Det må jeg si. Super post 🙂

    • Rutt 15.09.09, kl. 09:16

      Hei Petter!
      Mange år blir ødelagt og tatt fra oss med denne sykdommen, det er sikkert. Snakket med flere som får en slags sorg reaksjon når de har blitt friskere. Når man er syk har man engang ikke krefter nok til å være lei seg over tiden som går.. Jeg er av de heldige, og sikkert hvorfor jeg opplever så rask bedring, ikke vært alvorlig syk i så mange år.
      Jeg har tro på at vi skal bli friske, Petter! Da skal livet leves med et annet perspektiv enn det vi gjorde før vi ble syke. Ingenting skal tas som en selvfølge!
      Ha en super dag!
      Klem

  10. mariannesside 15.09.09, kl. 07:46

    Livet er herlig !!
    Klem
    M

  11. alva 15.09.09, kl. 17:58

    Hei Rutt.
    Fint innlegg Rutt. Så kjekt å lese. Så heldig dere er 🙂
    Får håpe at vi får noen fine høstdager nå med sol og fantastiske farger ute.
    Det er noen flotte farger i naturen på denne årstiden.
    klemmer fra Alva

    • Rutt 15.09.09, kl. 18:31

      Hei Alva!
      Ja, vi krysser fingre for en fin høst! Det er fantastisk når det eksploderer av farger!
      Jeg var inne og så på de fantastiske bildene fra fjellturen din. Veldig glad for at du fikk en deilig avkoblingstur.
      Vi snakkes snart 🙂
      Klem

  12. anettesylvia 15.09.09, kl. 18:27

    Med tårer i øynene var det herlig å lese om framgangen din. Jeg ble ordentlig glad inni meg nå, Rutt! Fantastisk! Klem!

    • Rutt 15.09.09, kl. 18:37

      Hei Anettesylvia!
      Tusen takk, så utrolig koselig!
      Jeg blir så rørt over alle som gleder seg sånn med meg! Varm om hjertet blir jeg 🙂
      Håper du har fått hilst på det lille nye familiemedlemmet i dag!
      Klem

      • anettesylvia 15.09.09, kl. 18:48

        Jeg vet ikke når jeg får hilse på lille nurket. Jeg bor ca 200 mil fra familien min, så det er ikke barebare å ta en svipptur hjem. Det er jo såpass dyrt å fly, og vi beregner at vi antakelig må opp i begravelse i løpet av høsten.. Skal dessuten hjem til jul, og da flyr desverre tusenlappene i flybilletter. Men åh så lyst jeg har til å kose med den lille!!

        • Rutt 15.09.09, kl. 18:59

          Åh, da er det ikke så enkelt nei. Heldigvis går tiden fort mot jul. Og kanskje det blir en tur tidligere også da, selv om omstendighetene da blir triste..
          Du får kose deg med bilder o.l i mellomtiden 🙂

          • Diana 15.09.09, kl. 20:39

            Kjære Rutt, så flott at du har fått så rask bedring! Det er så fantastisk å høre sånne nyheter. Krysser fingrene for deg og din fremgang.
            Jeg venter fortsatt på et svar og behandlingsplan fra Himmunitas. Klem fra Diana

            • Rutt 15.09.09, kl. 20:49

              Hei Diana!
              Så hyggelig å se deg her :-).
              Det er fantastisk å oppleve denne bedringen. Jeg følte jeg tok et skritt fremover etter ca 2 mnd uten laktose/glutenredusertkost, også har jeg tatt enda et skritt frem etter ca 3 uker etter at jeg startet Tobbacks (meget strenge) diett og medisineringen. Veldig motiverende for videre behandling 🙂
              Ting kan ta litt tid.. KDM har også hatt noen ukers ferie, vet jeg. Er det lenge siden du var på utredning?
              Håper du hører fra Himmunitas snart!!
              Klem

  13. Rutt 15.09.09, kl. 20:54

    Diana, jeg trodde først at det var en annen Diana – nå skjønte jeg at det var deg! Jeg har lurt fælt på hvordan det går med deg, håper du har det greit!
    Klem 🙂

  14. hopeful 16.09.09, kl. 14:25

    Du verden, for en framgang du har. Gleder meg med deg! Å lese dette gir meg også håp om at min formkurve også stiger snart. Er blitt mye dårligere etter jeg startet med medisineringen ( gradvis opptrapping siste 2 ukene). Selv om jeg var forberedt på en mulig forverring etter oppstart, så er det likevel en skikkelig!

    mvh. hopeful

    • Rutt 16.09.09, kl. 14:55

      Hei hopeful!
      Jeg har lurt veldig på hvordan oppstarten har gått for deg! Trist å høre at du opplever kraftig forverring. Ikke så mye trøst, men jeg tror nok det er det vanligste. Den første uken min var skikkelig tøff, men plutselig så slapp det, til min store overraskelse. Jeg vet ikke om det kan ha hatt noe å si at jeg startet opp med alle medisinene på en gang? (med unntak av Glutamine og L-Glutathion) At jeg gjorde meg «ferdig» med bivirkninger/tilvenning den første uken på en måte.. Også kan det jo hende at du går på medisiner som kroppen trenger lenger tid på å tilpasse seg.
      Du kan jo spørre på Me-behandling.com om noen kan si noe om sine erfaringer ifh til tid. Det er jo individuelt, men det kunne vært interessant.
      Håper inderlig det snur snart, hopeful – for snur gjør det! Sender over mange varme tanker, ekstra energi og krefter!
      Jeg heier på deg!!
      Stor klem Rutt

  15. Dag 16.09.09, kl. 14:38

    Jeg har hørt at en forverring i starten skal være tegn på at man kanskje har funnet riktig medisin, – er det ikke sånn?

    Det er merkelig å være vitne til den utrolige fremgangen din Rutt. Jeg vet ikke om jeg helt klarer å henge på her… Merker at jeg reagerer med sofa’n og Champions League mens du ordner ting i huset, _uten_ å få panikk-angst for at du skal påta deg for mye og bli dårligere. . . Du får bare tuppe meg i baken hvis du syns jeg nyter fremgangen din for mye 😉
    Love you!

    • Rutt 16.09.09, kl. 14:59

      Jeg skal nok finne frem en stor støvel og få deg ut av sofaen hvis det blir behov for det ;-). Kos deg med sofa og Champion League, du – det har du fortjent 🙂
      Klem

  16. Renate 17.09.09, kl. 16:12

    Så koselig å lese dette! 🙂 Kan tenke meg overraskelsen fra familien din, når du plutselig orker noe du ikke har kunnet gjøre på lenge. Min familie blir overrasket når jeg en sjelden gang kommer meg ned i etasjen under (da med solbriller og ørepropper, hehe), så kan tenke meg hvordan det er for deg, som i tillegg har følt deg uthvilt og våken! 🙂

    Man får virkelig et nytt perspektiv på livet av denne sykdommen!

    Hvor lenge har du vært syk,egentlig, Rutt?

    Klem til deg.

    • Rutt 17.09.09, kl. 16:48

      Hei Renate!
      Ja, man får virkelig et nytt perspektiv på livet når man opplever at det blir «tatt fra» en pga sykdom.
      KDM mener at jeg aldri har vært ordentlig frisk. Mine problemer har sitt opphav i matintoleranser jeg har hatt fra jeg ble født. Men, første gang jeg opplevde de typiske symptomene var for ca 3 år siden. Da måtte jeg reise hjem fra jobb og ble liggende i 2 uker, jeg trodde jeg hadde influensa. KDM mener at dette var den utløsende faktoren. Etter dette har det gått litt opp og ned, men har aldri blitt helt frisk. Jeg måtte sykmelde meg for et år siden, da «kolapset» jeg. Hvor lenge har du vært syk Renate?
      Klem Rutt

      • Renate 17.09.09, kl. 17:07

        KDM mener også at jeg har (melke-) intoleranse fra fødselen av,og at det er denne intoleransen, og glutenintoleransen jeg senere har utviklet, som har gjort meg syk. Min utløsende årsak var en virusinfeksjon i 2001, men jeg presset meg i både studier og jobb frem til 2006, og da sa kroppen «STOPP!», og siden har kroppen vært i «hvilemodus».

  17. Rutt 17.09.09, kl. 17:14

    Det høres ut som vi har et ganske like årsaksforhold, Renate. Jeg fortsatte også med jobb og studier frem til for et år siden, men da var det ikke mulig lenger. Hvor lenge har du vært i behandling igjen? Har du merket noe effekt?

    • Renate 17.09.09, kl. 17:25

      Noen medisiner og tilskudd har jeg tatt siden april (anbefalt av Dr. Mette), og jeg har vært på dietten siden da også. Jeg har hatt effekt i form av at jeg ikke lenger blir kvalm eller får magesmerter i forbindelse med måltider, jeg tåler noe mer lys og har mindre øresus. Men samtidig har jeg hatt mindre energi i denne perioden, mindre enn noen gang, så jeg opplever det ikke som «bedring», men det er jo forandringer på gang.

      Har vært på fullt opplegg fra KDM i 1 mnd. og 3 dager; ingen positiv effekt etter dette, foreløpig. Men de ekstra smertene jeg fikk de første ukene, har gått tilbake til normale smerter. Ble forespeilet bedring etter 3-6 måneder med behandling, så kan ikke regne med de store endringene helt ennå.

  18. Rutt 17.09.09, kl. 17:37

    Det er nok litt tidlig å vente på de store endringene da, ja. Har KDM sagt 3-6 mnd stemmer sikkert dette.
    Jeg er utrolig glad for at jeg har tatt noen steg fremover, men kjenner jeg forbreder meg mentalt på at jeg kan gå litt tilbake igjen.. Jeg tok et lite steg frem etter ca 2 mnd på diett, og et lite skritt til etter ca 1 mnd på Tobbacks diett og medisinering. Det er jo nesten for godt til å være sant, men håper jo veldig at det holder..
    Det blir spennende nå Renate! Håper du stikker innom igjen snart 🙂
    Klem

Legg igjen en kommentar

