Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

En illusjon?

Ok, status er at jeg fremdeles sovner hver kveld uten sovemedikamenter. Jeg sover også bedre og bedre for hver natt dvs. flere timer mellom hver gang jeg våkner. I natt sov jeg faktisk i 6 timer(!!) før jeg våknet første gang. Har det skjedd før?? Jeg har fremdels ikke hatt migrene, noe som faktisk er utrolig da jeg i mange år har hatt sterke migrene anfall 4-5 dager i uken. Hodestøy og tinitus har jeg  fremdeles, men den kognitive evnen er betydelig bedret. Jeg må ikke kjempe fult så hardt for å fullføre setningene og tankene blir ikke bare borte for meg. Magen er fremdeles bra – ingen smerter! Også små ting som at jeg ikke mister enorme mengder hår lenger og at brystet ikke tettes igjen med slim så ofte som før blir også registrert med stor glede 🙂

Jeg fortsetter med å klype meg selv i armen og spør igjen og igjen, vil dette vare? Er det virkelig det som nå skjer? Vil jeg kunne våkne opp i morgen og være tilbake der jeg var for 1/2 år siden? Lyset i enden av tunnelen har blitt så tydlig og sterkt de siste ukene, er det en illusjon?

14 responses to “En illusjon?

  1. Tussaluso 19.09.09, kl. 20:45

    Jeg krysser fingrene for deg!

    • Rutt 20.09.09, kl. 07:23

      Hei Tussaluso!
      Så koselig å se deg :-)! Håper du har det bra!
      Tusen takk!
      Klem

      • Tussaluso 21.09.09, kl. 08:59

        Forstår godt at du må klype deg i armen av og til. Bare overgangen fra migrene 4-5 dager i uken til ingen migrene er fantastisk. Og å sove godt… Det er vidunderlig å våkne om morgenen og kjenne «ååå – i natt har jeg sovet godt». Så godt å lese om det!

        Er ofte innom og leser hos deg, men er ikke så flink å legge igjen kommentarer. Tankene fordufter som regel før jeg får fanget de via tastaturet.
        Jeg har det bedre enn på mange år. Har hatt enorm fremgang det siste halve året og gjort ting jeg ikke engang drømte om for et år siden. Helt utrolig! Er ikke 100% sikker på hva som har forårsaket fremgangen, men kanskje en kombinasjon av omlegging av kosthold (ikke like gjennomført som deg),Qigong og AAA?

        Krysser som sagt fingrene for deg og håper fremgangen bare fortsetter, men husk å være tålmodig hvis det stopper litt opp.
        Klem fra Tussaluso

        • Rutt 21.09.09, kl. 09:37

          Så fantastisk at du har opplevd så god bedring det siste halve året, Tussaluso!! Nå ble jeg glad :-). Det er bare så herlig når man kjenner at man kan leve litt igjen!
          Jeg prøver å forbrede meg på at det kan stoppe opp og kanskje kan gå litt tilbake også. Tålmodighet kan bli en utfordring, kjenner jeg. Når man begynner å bli såpass frisk at man har kapasitet til å savne et vanlig liv, får man dårlig tid..
          Håper du får mange gode dager fremover, Tussalo!!
          Klem 🙂

  2. Kate`s Corner 20.09.09, kl. 09:57

    Klapper i hendene! 😉 Krysser fingrene, Rutt! Og nyt hver dag! Klem Kate

    • Rutt 20.09.09, kl. 10:59

      Hei Kate!
      Tusen takk, så koselig at du stikker innom 🙂
      Jeg nyter virkelig hver dag, i dag har jeg vært med sønnen min på skate-rampen i Asker. Små ting, stoore gleder 🙂
      Håper alt er bra med deg!
      Klem

  3. hopeful 20.09.09, kl. 10:50

    Herlig! Nyt livet og hverandre !

    mvh hopeful

    • Rutt 20.09.09, kl. 11:05

      Hei hopeful!
      Takk for hyggelig kommentar! Håper veldig det går bra med deg også, hopeful! Skriv gjerne noen ord om hvordan det går en dag, hvis du har lyst, da 🙂
      Klem

  4. heksa 20.09.09, kl. 10:55

    Det er så fint å lese om dine opplevelser – takk for at du deler!
    Jeg gleder meg med deg, Rutt! Nyt fremgangen!

    klem fra heksa

  5. Rutt 20.09.09, kl. 11:15

    Hei Heksa!
    Så hyggelig å se deg og takk for kommentar :-)! Jeg prøver å nyte hver dag til det fulle, det er jammen ikke lett og ikke overdrive.. Håper du har det fint, blir veldig glad for en liten oppdatering en dag 🙂
    Klem

  6. Rosa 20.09.09, kl. 20:40

    Det er så godt å lese om fremgangen din! Ser vi strever med noe av det samme, det gjør vel mange av oss. Begynner å bli tynn i håret..! Det har jeg merket i perioder, nå er jeg litt.. engstelig! Fant noen gode råd for det, så tester ut og håper på det beste..
    Nattesøvn, kjempeheldig om en får 5-6 timer, vanligvis 3-4, men sover på formiddagen også om mulig. Skulle ønske jeg var så standhaftig i matveien som deg, men føler jeg må leve litt innimellom, dumme meg.. Så skulle jeg ønske jeg kunne gjøre som du gjør nå. Litt mer helse til å reise til enten Lillestrøm eller til klinikken hans, og så hatt økonomi til det. Vet så utmerket at bare maten av dette hjelper veldig, vi har jo kuttet ut mye av det samme, og jeg er mye bedre i de periodene jeg greier holde meg strengt til rett mat. Med medisiner i tillegg som du tar, så tror jeg det er veien å gå ja.
    Får være streng i matveien, så blir jeg bra nok til å reise og prøve kanskje;) Gleder meg masse med deg i allefall, må være godt for familien din også å se at du blir bedre:)
    Klem

    • Rutt 20.09.09, kl. 21:10

      Hei Rosa!
      Det er ikke en god følelse og se at håret faller av! At hodeputen er dekket av hår etter natten og at hårbørsten blir full, det er en fortvilet hjelpeløs følelse. Jeg har alltid hatt tykt hår, så jeg har hatt litt å gå på, men nå er det merkbart. Håper du kan finne noe som kan hjelpe!!
      Det er ikke tvil i min sjel om at streng diett har hjulpet meg mye, som du også har merket Rosa. Det er kjempe, kjempe vanskelig til tider. Mat har vært (er) en stor interesse og en av livets store gleder for meg. Vi har reist for å oppleve mat, lære mat, hatt gourmet og vinkvelder med venner osv. så det er rett og slett trist og ikke kunne ta del i dette lenger. Det er jo selvsagt en stor motivasjon at jeg får så konkrete resultater, også har jeg dietten fra ernæringsspesialisten som jeg følger, det gjør det jo mye enklere enn å stå helt på egenhånd med dette. Jeg håper inderlig at du skal få helse/økonomi til å kunne få denne behandlingen evnt den som er best for deg!!
      Ønsker deg alt godt!
      Klem Rutt

  7. Rosa 21.09.09, kl. 12:03

    Merker ikke så mye at hår ligger igjen, men merker det på manken sånn plutselig, den er såpass tynn i perioder at jeg da får litt panikk 😉 Men av råd jeg har funnet, så har jeg nå kuttet ut balsam, jeg legger meg ikke med vått hår og har ikke vått hår opp i strikk eller noe, bruker lite strikk. Ekstra b-vitaminer, vasker det ikke så ofte og litt forsiktigere ved børsting.. Ja, var det mer skal tro. Prøver nå, så får vi se..

    Mat er godt..! Elsker mat, og før kunne jeg spise hva som helst, tålte alt. Men fikk probl. med astma, elveblest, fordøyelse, utslett, diare. Så derfor kutta jeg ut det jeg mente selv, og har kommet frem til mye av det samme som du nå har fått vite. Men bruker hv.mel, har lyst å prøve med glutenfritt, og har heller ikke prøvd spelt. Var også i kontakt med ernæringseksperten fra foreningen, men da kunne jeg ikke spist noe omtrent av det som jeg «hadde igjen på lista mi».. så droppa det. Tok med meg de rådene jeg kunne bruke, som f.eks. kutte brunost (som jeg elsker..) Melk og sukker i den vel..
    Det er vanskelig når en er glad i mat ja, skjønner godt det er vanskelig. Er kanskje lettere å holde den dietten når du er under behandling slik du er nå, med både diett og medisin og blir fulgt litt opp. Gjennom årene har jeg funnet mye jeg kan lage, så må bare si ifra om du ønsker oppskrifter eller noe. Har nettopp lagd meg rismelk f.eks. i dag. Skal ha til fyllte pannekaker og risvafler. Det er som oftest mulig å erstatte en ting med noe en tåler heldigvis.

    Har tro på at det ornder seg for oss alle sånn etterhvert, men til da er det en stor trøst det er noen som er på god vei til å få det til 😉

    Mandagsklem

    • Rutt 21.09.09, kl. 12:30

      Jeg får injeksjoner med B12 to ganger i uken. Dosen er 10xsterk som de som vanligvis gis i Norge så det er ganske store doser. Kan det ha noe med at jeg ikke har mistet nesten noe hår de siste ukene? Det finnes jo mange typer B-vitamin.. Håper at du finner noe som kan hjelpe, Rosa. Det er virkelig ikke gøy når håret faller av!
      Ja, det er helt klart lettere med diett når man er under behandling. Jeg blir jo fulgt opp av leger og ernæringsspesialister, og i tillegg må jeg jo være flink for at medisineringen skal ha full effekt. Jeg syntes du har vært kjempe flink som har klart å kutte ut basismatvarer og funnet alternativer til disse på egenhånd!! Spennende om du merker bedring hvis du kutter gluten også. Jeg vet at egg og gjær også er noe som mange reagerer på (inkl. meg selv). Ellers er det viktig å holde lavt histamin-innhold feks. krydder, urter, sitrus, soyasaus, sennep/ketcup osv. Maten skal være så nøytral som mulig – evnt. så kjedelig som mulig ;-).
      Ellers er det ikke så lett å gi mye tips til kost, da det jo er veldig individuelt hva man reagerer på.
      Vi snakkes, Rosa – ha en fortsatt fin mandag 🙂
      Klem

Legg igjen en kommentar

