Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Matlei!

kakeJeg skal egentlig ikke klage!! Det å være på diett er egentlig ikke en så høy pris å betale på veien mot å bli friskere. Jeg er bare så usansynlig matlei! Lei av og ikke kunne spise bla. brød, egg, melk, mel, gjær, alle krydder, bær, sukker – dette utelukker jo alt som er godt! Det utelukker en god middag, en bolle eller kjeks, ferske nybakte nøttebrød, smoothies og stort sett alt jeg liker å spise. Jeg vil ha en sjokolade!! Eller hjemmelagd vaniljeis med sjokoladefondant og varme bær!! Dream on.. 

Jeg har sovet godt i natt, dusjet, vært i butikken to ganger, kjørt bil og hørt på radioen, laget en potetsuppe, har ikke migrene og fremdeles mye å gå på – så nei, jeg burde absolutt ikke klage..!!

20 responses to “Matlei!

  1. Dag 22.09.09, kl. 14:45

    Ikke klage, – men det er lov og grunn til å savne en av de største gleder i livet. God mat!
    Du er kjempeflink, og jeg skal solidaritets-spise kjedelig mat med deg (så lenge jeg er hjemme i alle fall 😉

    • Rutt 22.09.09, kl. 16:26

      Du får spise sjokolade i smug 😉 Det ligger forresten mistenkelig mange sjokoladepapir i bilen 😀 he, he

  2. Marianne 22.09.09, kl. 15:48

    Hei!
    Så flott at det går så bra, ikke flott at du er matlei, det er det forresten flere som er…
    Har nettopp kommet meg etter en durablig nedtur, forsåvindt første på 2mnd. Det føles som det skal ta kortere tid å komme i gang igjen alikevel 😛
    Klem
    M

    • Rutt 22.09.09, kl. 16:30

      Hei Marianne!
      Uff og uff, det var kjedelig! Så godt å høre at det forhåpentligvis tar kortere tid å komme opp igjen!
      Håper det går lenger og lenger tid mellom hver nedtur nå, Marianne!
      Koselig å se deg 🙂
      Klem

  3. Cathrine 22.09.09, kl. 17:53

    I dag syndet jeg.
    Etter 6 mnd sukkerfri kjøpte jeg en mini svart sjokolade på kaffebaren…..Mmmmm, det ble andakt mens jeg spiste de 2 munnfullene. Deilig!

    Lover at det blir lenge til neste gang 🙂

  4. Rutt 22.09.09, kl. 18:03

    Hei Cathrine!
    6 mnd! Da har du vært kjempeflink!
    Jeg skal begynne å innføre matvarer nå. Det er jo fristende å velge å innføre sukker lissom..men ikke så lurt regner jeg med.. Jeg må få en oppfølgingstime med Tobback så jeg kan få noen retningslinjer, tror jeg. Har du fått beskjed om at du skal holde deg unna sukker i 6 mnd, Cathrine?
    Klem

    • Cathrine 23.09.09, kl. 06:43

      Jeg har svært få intoleranser så jeg har ikke vært hos ernæringsspesialist. Fikk bare beskjed om å spise lite raske karbohydrater av KDM. Jeg har selv merket at etter mye søtsaker føler jeg meg dårligere, men hvor viktig det er å unngå sukker vet jeg ikke. Datteren min er full av candida og blir veldig mye dårligere av søtt og gjær, så jeg lever sukkerfritt kanskje mest av solidaritet. Tar seg dårlig ut hvis mor sitter å spiser kake ved siden av stakkars jenta 🙂

      • Rutt 23.09.09, kl. 06:51

        Så deilig at du slipper mange intoleranser, Cathrine! Det er jo mange gode grunder til og ikke spise så mye sukker, og når du kjenner at du føler deg dårligere av det er det jo lurt å begrense inntaket. Det blir endel solidaritetsspising (ikke spising) her i huset også :-). Det er jo en liten trøst at det er jo mye sundere for hele gjengen :-). Du får snike til deg en liten sjokoladebit i ny og ne Cathrine, det har du fortjent!
        Klem

  5. Elin Osa Søreng 23.09.09, kl. 00:01

    Av og til må man få sette ord på sånne ting som tynger! Har full forståelse for at du er matlei!!! Har sjøl vært på diett i snart 5 år, men den er så «enkel» i forhold til din… (minus gjær, sukker, hvetemel og svinekjøtt) Så flott at du har hatt en bedre dag!! Jeg er så heldig å ha fått hjelp, så nå er jeg på vei oppover. Rart, men utrolig deilig! Og jeg er så takknemlig og gla. Nå spiser jeg mer og mer normalt- og det funker! Ønsker deg bare bedre og bedre dager, hilsen Elin

    • Rutt 23.09.09, kl. 06:41

      Hei Elin!
      Velkommen hit til bloggen!
      Oj, har du vært på diett i 5 år – det er bra gjort! Men, fantastisk at du har fått hjelp og er på vei oppover. Det føles tungt i perioder, utfordringen er å ha rett fokus, så er det jo veldig verdt det 🙂
      Ønsker deg all lykke til på veien helt til toppen, og at du stikker innom snart igjen 🙂
      Mvh
      Rutt

  6. anettesylvia 24.09.09, kl. 07:45

    Jeg har full forståelse for at du er lei, Rutt!
    Men tenke seg til, det er da jammen ikke lenge siden du skrev et innlegg hvor du beskrev hvordan det er å ligge under to dyner, like dårlig som når man har influensa. Og nå skriver du at du har vært på butikken to ganger, laget middag og vært oppe hele tiden! Jeg er målløs!

    Klem.

    • Rutt 24.09.09, kl. 08:03

      Veldig sant, Anettesylvia! Det er egentlig ikke en høy pris å betale. Jeg er jo helt utrolig heldig som har fått utrolige resultater på kort tid. Det er vel en kombinasjon av diett og medisinering, men for meg har det helt klart vært veldig viktig med diett.
      Matleiheten kommer heldigvis bare glimtvis og går fort over 🙂
      Takk for kommentar som hjalp meg og sette ting i perspektiv!
      Håper du får en fin dag, Klem

      • anettesylvia 24.09.09, kl. 08:14

        Jeg håper ikke at du tok innlegget mitt som kritikk, jeg ser kanskje at det ble en skarpere tone enn jeg i det hele tatt tenkte! Jeg er målløs over framgangen din, og jeg skjønner godt at du er matlei. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å kutte alt det du har måttet ofre.

        Du er kanonflink, Rutt! 😀

        • Rutt 24.09.09, kl. 08:38

          Nei, jeg tok det ikke som kritikk!! Jeg syntes det var en god kommentar med absolutt relevant innspill. Det er kjempe viktig å huske på resultatene som kommer av denne behandlingen, og ha det i fokus! Det er en svært omfattende behandling med myye medisinering og streng diett, så jeg trenger virkelig å få satt ting i perspektiv noen ganger 🙂 !

          Så tusen takk, Anettesylvia 🙂

          Klem

  7. Mona 24.09.09, kl. 08:45

    Hei Rutt!!!
    Så flott å høre at det går så bra med deg, det hjelper på motivasjonen til å stå på videre med dietten det!!! Jeg og er så matlei innimellom at jeg nesten ikke får i meg noe som helst… Nå er ikke jeg satt på noe diett i det hele tatt, og det må være slitsomt å nesten ikke kunne spise noe som helst… Stå på, og så må man jo satse på at tarmen kommer sånn i orden at man kan innføre litt og litt etterhvert 🙂 🙂 Viktig å holde fokuset når det butter litt i mot, og bare det ved å skrive om det hjelper ofte veldig!!!
    Ha en god dag!!!
    Klem Mona!!!

    • Rutt 24.09.09, kl. 09:52

      Hei Mona!
      Ja, det hjelper å skrive når man er frustrert og godt å skrive når man er glad 🙂
      Jeg kan begynne å innføre noen matvarer nå, men det går veldig sakte. Jeg skal spise bittelitt av en ting jeg tåler, vente i 3 dager, prøve igjen og vente i 3 nye dager. Hvis jeg i løpet av de 6 dagene ikke merker noe kan jeg begynne å spise mer av det. Men jeg kan ikke feks regne pesto som en ting. Jeg må innføre alt pestoen er lagd av i 6 dager før jeg kan spise dette sammen. Så ting tar tid, men jeg skal klare det :-)!!
      Håper du får en fin, fin dag Mona!!
      Klem

  8. predikeren 24.09.09, kl. 13:18

    Skal du gå på denne kuren bestandig?
    Jeg spør fordi tidsperspektivet er en viktig faktor i dette å holde håp og motivasjon oppe.
    Jeg gikk til en «sjelevisker», hypnotisør kalles det også, og fikk hjelp til å legge beslutningen min om å slutte å røyke, ned i litt dypere lag i sinnet. Hun kunne bare hjelpe meg om det var noe jeg selv ville, og hun kartla sterke og svake sider i min motivasjon , og hva jeg trengte hjelp til for å lykkes.
    Den drahjelpen var og er helt uvurderlig!
    Uansett motiverings måter, fokuser på det du ønsker å oppnå, ikke på vanskelighetene. Som når Peter gikk på vannet, vet du, alt gikk fint så lenge han så på Jesus, men så begynte han å se på bølgene, og da sank han!

    • Rutt 24.09.09, kl. 13:31

      Hei Predikeren!
      Jeg har fått beskjed om at melkeprodukter er ute av livet mitt for alltid og sannsynligvis må jeg leve glutenredusert/glutenfritt i perioder. Gjær og egg må jeg teste om igjen om 7 mnd, da kan det hende at jeg har en bedre toleranse mot dette. Alt det andre må jeg innføre meget sakte og forhåpentligvis går det bra. Hvis jeg er heldig er jeg tilbake til nogenlunde normal kost om et år/halvannet :-).
      Behandlingen har jeg fått forespeilet vil ta 2 år, så jeg trenger definitivt å holde fokus på resultatene og målet! Jeg skal ikke synke!!
      Klem

  9. anne 24.09.09, kl. 15:32

    Nja, jeg synes det er mer enn lov å påpeke at man er lei, å klage synes jeg ikke nødvendigvis det er. Jeg mener, selv om behandlingen virker, så går det jo ann å mene at deler av behandlingen er no skikkelig herk 😉

    Og du, det er rart hva man venner seg til på matfronten, men det tar litt tid.

    • Rutt 24.09.09, kl. 15:49

      Enig i at å påpeke ting man syntes er kjedelig ikke nødvendigvis er å klage. I en så omfattende diett/behandling vil det jo alltid være noe som er no skikkelig herk, vi skal jo kunne snakke om dette også.
      Men å ha fått anledning/funnet en behandling som faktisk virker er jo et privilegium slik situasjonen er i dag. Mange som ikke har mulighet til dette, vil kanskje mene at noe så ukomplisert som en diett ikke er mye å snakke om.. Og det mener jo egentlig jeg også, det er jammen ikke en høy pris å betale hvis det gjør meg frisk. Men, kjedelig er det, ihvertfall i perioder.. 😉
      Klem

Legg igjen en kommentar

