Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Musikken er tilbake!

Jeg har ikke kunnet høre på musikk på et helt år. Musikken, som har gitt meg noen av de største opplevelsene og gledene, og som har vært en rød tråd gjennom hele livet mitt, har det siste året gjort meg syk. Jeg har forsøkt utallige ganger å krype inn i musikken for både glede og trøst, men har måttet krype fort ut igjen, da det kun har satt igang et ras av symptomer. Lydømfindtligheten som denne sykdommen ofte bringer med seg gjør ikke bare at man blir isolert, men den tar også vekk musikken.. Det er vanskelig å beskrive hvordan det føles og igjen kunne ha musikk som en del av tilværelsen. Det gjør noe med meg på dypet og berører meg enda sterkere enn før. Jeg får mer gåsehud, det reiser seg enda flere hår i nakken min , det «slår» hardere i magen og gjør meg mer lykkelig enn jeg klarer å finne ord for å beskrive. Det gir meg en slags «jeg har fått livet i gave» følelse. Jeg er så takknemlig for at musikken er tilbake i livet mitt!

12 responses to “Musikken er tilbake!

  1. mariannesside 28.09.09, kl. 15:55

    😀
    Vet følelsen.
    Klem
    M

  2. predikeren 29.09.09, kl. 17:51

    Så hyggelig! Det er økt livskvalitet!

    Et veldig godt tegn på bedring!
    Klem!

    • Rutt 29.09.09, kl. 18:39

      Hei Predikeren!
      Musikk har vært meget viktig for meg, og har vært et stort savn, så dette er virkelig økt livskvalitet 🙂
      Det er herlig!
      Klem

  3. Renate 29.09.09, kl. 20:06

    Skjønner gleden din! Jeg savner også musikk, og det å ikke bli dårlig av «vanlige» lyder. Godt å vite at det kan bli bedre, en eller annen gang… 🙂

    • Rutt 29.09.09, kl. 20:17

      Hei Renate!
      Jeg har opplevd lydømfintligheten som noe av det verste.. Den gjør deg så isolert, fjerner deg fra barna, gjør det vanskelig å være sammen med andre mennesker, kjøre bil, gå i butikken osv. På det verste kunne jeg ikke være ute pga «støy» fra vinden og fuglene.
      Jeg håper veldig at du snart skal kunne høre på musikk igjen! Og i tillegg danse til den 🙂
      Klem

  4. Renate 29.09.09, kl. 20:26

    Takk for det, Rutt! 🙂 Det er nok vanskelig for folk uten dette problemet, å forstå at lyden av brødskjæring eller lyden fra man blar i avisa, er grusom støy! Har lydsensitiviteten din blitt bedret de siste ukene, eller ble det bedre også før medisinene?

    Klem.

    • Rutt 29.09.09, kl. 20:41

      Tror det er helt umulig å forstå dette hvis man ikke har opplevd det. Det er så mange lyder andre engang ikke er bevisst, som for oss oppleves som kraftige triggere. Sensitiviteten har blitt bedre de siste ukene. Selv etter at jeg merket en betydelig bedring i sommer har jeg måttet gå nesten konstant med ørepropper.
      Hvordan går det med deg nå, Renate?

  5. Renate 29.09.09, kl. 20:47

    Jeg bruker ørepropper natt og dag, med unntak av noen timer på dagen. Kommer det så mye som et par bjeff eller host, er jeg rask med å putte proppene langt inn i ørene!

    Og ellers er ikke formen noe bedre, generelt sett, men har hatt noen gode timer den siste uka, slik jeg pleier å ha innimellom. Har faktik møtt venner på kafé og tatt en koffeinfri soyalatte! 🙂 Lyder og lys + sitting opp og ned, er ikke noe godt, men men kommer seg gjennom et par timer, før det bærer hjem til senga igjen. Koselig å se venner man ikke har sett på flere måneder! 🙂 Så har fått smake litt på livet i det siste, jeg også!

    • Rutt 29.09.09, kl. 20:59

      Så godt å høre at du har hatt noen gode timer, og at du har klart å møte venner på cafe!! Noen ganger er det helt klart verdt de ekstra timene i sengen og sterkere symptomer. Det er rart hvordan man kan ligge kjempe syk etter slike «utskeielser», men være gjennom lykkelig 🙂
      Håper du får mange, mange gode stunder snart igjen, Renate!!
      Klem

  6. Rosa 29.09.09, kl. 20:48

    Er glad for at du kan høre musikk igjen, og skjønner godt det betyr veldig mye!:) Har vert heldig å kunne høre på lav musikk, helst instrumental da, synes ord kan bli bråkete, rotete. Men på gode dager tåler jeg mer og høyere musikk, og skrur opp.. Men har streva med lyder her også til tider, små lyder har hørtes skingrende og voldsomme ut, fler enn to som snakke sammen er forferdelig bråk osv. Musikk hadde vert et enormt savn, så er veldig takknemlig! for at jeg fikk beholde det disse åra, det har hjulpet mye til å tenke på andre ting, til å få slappet av og til å få sove også. Har brukt mye Niels Elje og MusiCure (skryter av det «overalt» men får ikke betalt for reklamen altå;) ) Anbefales, fås på apoteket faktisk 😉 Det er avslappende og søvndyssende. Men det er deilig å kunne ha høy musikk på noen minutter (det blir fort for mye og slitsomt) og «rocke» litt på gode dager også da, herlig! Håper du får beholde dette 🙂

    • Rutt 29.09.09, kl. 21:10

      Så fantastisk at du har så mye glede av musikken, Rosa! At du kan bruke den til å slappe av og sove! De du nevner har jeg ikke hørt om, men flere jeg har snakket med skryter av avslapnings-CDene på apoteket.
      Når jeg var frisk og trente aktivt, brukte jeg denne type musikk for avspennig og stretching etter trening – helt herlig!
      Jeg har alltid sunget i kor og danset, så det å «miste» musikken opplevdes som å miste en del av meg selv. Det er ubeskrivelig å oppleve at jeg nå får det tilbake 🙂
      Klem

Legg igjen en kommentar

