Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Helsedirektoratet anbefaler alle å sprøyte kroppen full av Kvikksølv og Skvalen

Jeg må bare le! Nå viser det seg at svineinfluensaen er farligere enn først antatt. Det er heldigvis ikke mange, men selv friske mennesker som ikke har vært i den antatte risikogruppen har faktisk død. Det Norske Helsevesenets løsning på dette er da at de oppfordrer alle til å ta vaksinen og ikke gå til legen når de blir syke. De vil altså at alle skal ta en vaksine som bla inneholder kvikksølv (det farligste tungmetallet), og som vi absolutt ikke kjenner de fulle konsekvenser av å sprøyte inn i kroppen. Vi er jo bla en stor gruppe mennesker som har en alvorlig immunforsvarssvikt – hvordan vil det være for oss og ta en slik vaksine? Vi vet jo at mange fastleger ville sagt at vi ikke var i noen_som_helst risikogruppe, da vi bare har ME..  Og for den ikke_immunforsvarssyke delen av befolkningen som gjerne vil fortsette å være i den: Vaksinen inneholder altså Tiomersal(kvikksølv) og Skvalen, som blir diskutert om kan settes i sammenheng med flere autoimmune sykdommer. Canada, USA og Australia vil kun ha vaksiner uten disse stoffene og flere andre land med dem. Helsedirektoratet sier at neste sesong vil Norge sansynligvis også få vaksiner uten kvikksølv og Skvalen, men har nok dessverre ikke klart å skaffe disse nå. Alikevel går de ut med en nasjonal anbefaling om at alle inkl. gravide skal ta vaksinen. Og i tillegg, hvis man har vært så uheldig å bli syk, vil de helst slippe å bruke kapasitet på å teste om man har fått nøff-nøff-syken. Derfor går man ut med en nasjonal anbefaling om å holde seg hjemme og ikke gå til legen for å teste seg. Helsedirektoratets motto er «god helse og omsorg for alle». Jeg må bare le!!

15 responses to “Helsedirektoratet anbefaler alle å sprøyte kroppen full av Kvikksølv og Skvalen

  1. Funkster 20.10.09, kl. 13:07

    Heisann Rutt!

    XMRV settes øverst på agendaen hos amerikanske myndigheter. Daniel Peterson fra WPI holder første presentasjon om XMRV-assosiasjonen til ME-pasientene på todagers-konferansen i slutten av måneden.

    Good things are happening 🙂

    CFSAC Agenda – October 29-30, 2009
    U.S. Department of Health and Human Services
    CHRONIC FATIGUE SYNDROME ADVISORY COMMITTEE

    Meeting
    Thursday, October 29, 2009
    9:00 a.m. to 5:00 p.m.

    Friday, October 30, 2009
    9:00 a.m. to 4:00 p.m.

    Room 800, Hubert H. Humphrey Building
    200 Independence Avenue, S.W.
    Washington, D.C. 20201

    Agenda

    Thursday, October 29, 2009

    9:00 a.m.
    Call to Order
    Opening Remarks

    Roll Call, Housekeeping
    Dr. James Oleske
    Chair, CFSAC

    Dr. Wanda Jones
    Designated Federal Official

    9:15 a.m.
    Agency Updates: HRSA, SSA, NIH, FDA, and CDC
    Ex Officio Representatives

    10:15 a.m.
    Presentation: XMRV Association with CFS
    Dr. Daniel Peterson
    Whittemore Peterson Institute

    11:15 a.m.
    Committee Discussion
    Committee Members

    12:15 p.m.
    Public Comment
    Public

    1:15 p.m.
    Subcommittee Lunch
    Subcommittee Members

    2:00 p.m.
    Committee Discussion
    Committee Members

    3:30 p.m.
    CFS and FII/MBP
    David Bell

    4:00 p.m.
    Public Comment
    Public

    5:00 p.m.
    Adjourn

    Friday, October 30, 2009

    9:00 a.m.
    Call to Order

    Housekeeping

    Dr. James Oleske
    Chair, CFSAC

    Dr. Wanda Jones
    Designated Federal Official

    9:15 a.m.
    Public Comment
    Public

    10:15 a.m.
    Committee Discussion
    Committee Members

    11:45 a.m.
    Special Emphasis Panel

    Cheryl Kitt

    National Institutes of Health

    12:15 p.m.
    Subcommittee Lunch
    Committee Members

    1:30 p.m.
    Discussion of Recommendations (Continued)
    Advisory Committee Members

    3:30 p.m.
    Comments from outgoing committee members
    Advisory Committee Members

    4:00 p.m.
    Adjourn

    • Rutt 20.10.09, kl. 14:08

      Tusen takk for info, Funkster! Dette er virkelig spennende!
      Lagde et eget innlegg på dette, jeg 😉
      Klem

  2. selsius 20.10.09, kl. 14:21

    Hadde det vært opp til meg, skulle jeg ha sparket hele den kyniske gjengen i folkehelsa.

    • Rutt 20.10.09, kl. 15:42

      Dette er rett_og_slett kynisk! Ikke klarer de å skaffe til veie trygge vaksiner, men for å slippe stor pågang til helsevesenet anbefaler de alle å ta vaksinen alikevel. Og hvis man er uheldig å bli syk, vil de slippe å ha pågang pga det også, så da anbefaler de å ikke la deg teste!! Hmfhmfh!! Også vet vi jo hvor mye hjelp det er å hente hvis man får langtidseffekter av vaksine.. not!

  3. selsius 20.10.09, kl. 15:47

    Jeg må jo bare si hvorfor jeg mener at de er kyniske da. 🙂

    Jeg aner ikke hvor mye kvikksølv det er i en dose? Men det ser ut til at kvikksølv er skadelig bare da det er ute i naturen. Litt som med amalgam dette. Man får bot om man har det ut i naturen men, i kroppen vår er det greit. Dette må jo ut igjen fra kroppen. De vet lite om skadene det kan forårsake før det er ut igjen.

    Vaksiner er jo en nødvendighet. Selv de på folkehelsa vet at det har sin pris i form av at enkelte kan bli skadet for livet. Det er et lite antall, og de sier at de tar ansvaret om det er noen som blir alvorlig syke. Veien til å få erstatning kan nok være veldig lang, og det er langt fra sikkert om man får erstatning. De vet så godt at de må være kyniske for å rettferdiggjøre sine egne handlinger. Det der er en dritjobb av de mer sjeldne, tror jeg.

    Det er alltid sånn at de fremstår med tygde og stor troverdighet. Sannheten er som regel en helt annen, og et politisk spill. Dette gjemmes bak titler som f. eks kunnskapssenteret. Det er ikke bygget på fakta, men hvordan det offentlig best kan komme seg vekk fra situasjoner som er litt vanskelig.

    Ha en vaksinefri dag. 🙂

    • Rutt 20.10.09, kl. 16:48

      Jeg er helt enig med deg i at det er nødvendig med vaksiner. Det er det ensidige overpositive fokuset som kommer fra Helsemyndighetene som irriterer meg. At man anbefaler ALLE en vaksine, og går utifra at alle har helt like forutsetninger. Det virker også som at motivet er at Helsevesenet ikke skal få for mye å gjøre (satt på spissen). Og når man i tillegg også anbefaler de som blir syke og ikke teste seg, igjen for at Helsevesenet ikke skal få så mye å gjøre, syntes jeg dette blir «smålig». Det blir kynisk når vi VET at mange av de som blir syke ikke har sjans til å få hverken helsen tilbake eller erstatning. Jeg tenker nå først og fremst på bunken med erstatningskrav fra ME syke.
      Når det gjelder kvikksølvet brukes det som konserveringsmiddel i vaksinen, så det er relativt små mengder. For en «normaltfungerende» person skal det ikke i teorien gi noen konsekvenser, men det advares ovenfor personer som har hypersensivitet overfor kvikksølvforbindelser (legemiddelhåndboken). Hvem dette gjelder det vet man jo ikke, og her tror jeg det kan være mange som er i faresonen, men som ennå ikke kan dokumenteres i litraturen! Helsemyndighetene advarer også gravide mot å spise for mye stor ferskvannsfisk (som ofte har høyt innhold av kvikksølv) da stoffet hoper seg opp i morkaken og fosteret blir belastet mer enn moren.
      Her blir det garantert en vaksinefri dag, ja 🙂
      Klem

  4. ~SerendipityCat~ 20.10.09, kl. 17:16

    Det påstås jo at det er så små mengder at man umulig kan merke det, men jeg vet ikke jeg. Så lenge ingen viser meg en dokumentasjon på at dette er trygt for folk med nedsatt immunforsvar og overfølsomheter og fandens oldemor så tør jeg rett og slett ikke å putte flere ting inn i kroppen min…

    • Rutt 20.10.09, kl. 18:09

      Hei SerendipityCat!
      Enig! Det skal være tungt dokumentert at det ikke er noen risiko før jeg tar en vaksine som er så omstridt. Samtidig som vi vet at influensaen i seg selv kan være hard på oss som har syke kropper. Håndvask, antibac og ta forholdsregler i omgang med mennesker er vel det beste vi kan gjøre..
      Vi satser på at det går bra 🙂
      Klem

  5. Hansine 20.10.09, kl. 20:14

    Interessant debatt dere har gående. Slik oppfatter jeg realiteten og dette er hva jeg har lest: Mengden kvikksølv og skvalen en får i seg via svineinfluensavaksinen pandemrix er mindre enn det daglige inntaket via maten man spiser. Jeg personlig vil ikke kalle det å «proppe oss fulle av»… Disse kontroversielle tilsetningsstoffene er der jo av en grunn fordi man har ansett nytteverdien av disse større enn ulempen.

    Jeg sitter nettopp her og leser helsevesenets anbefalinger på pandemi.no, og det siste jeg leste (ca. 10 min siden) var ikke at de anbefalte alle å vaksinere seg, foreløpig ønsker de kun å gi anbefaling til de som er i risikogruppene. Anbefaling for resten av befolkningen kommer senere.

    Det er klart man kjenner lite til bivirkninger av vaksinen når den er såpass ny, men dersom man hadde brukt lenger tid på testing kan du banne på at det satt en hel haug med folk og klagde over at det tok for lang tid. Man kan liksom aldri gjøre folk tilfreds. Vaksinen er det beste man har nå, take it or leave it. Og alle har et valg, nemlig å velge å vaksinere seg eller å ikke gjøre det.

    Mulig noen vil kalle meg naiv, men jeg tror faktisk at den primære motivasjonen for å gå ut med anbefalinger om vaksine er å holde en størst mulig del av befolkningen frisk. Jeg har ingen grunn til å tro at det er for at ledelsen i folkehelsa skal få så lite å gjøre at de kan sitte med beina på kontorpulten og klø seg i rompa. Når det er sagt, så hadde det nok vært ganske ille om så mange i befolkningen ble alvorlig syke at helsevesenet ikke hadde kapasitet til å ta seg av alle. Noe som fort kan skje dersom mange nok velger å ikke vaksinere seg. Så det er riktig som dere sier at dette også er en motivasjon bak anbefalingen, men det skal vi faktisk være glade for. Jeg tviler på at folkehelsa ville gitt en slik anbefaling dersom de var redde for at folk ville bli ennå mer syke av vaksinen, i så fall ville de ikke fått mindre å gjøre, tvert i mot ville det være som å skyte sg selv i foten.

    For bedre faktagrunnlag foreslår jeg lesing på http://www.pandemi.no. Jeg vil bare si at jeg ikke har veldig god kjennskap til hvordan ME-pasienter behandles av helsevesenet. Jeg har fulgt noen dokumentarer ang. sammenheng mellom vaksiner og ME og andre sykdommer. Min primære reaksjon på disse er at jeg ikke støtter folkehelsa i disse sakene, uten at jeg har sett saken lagt fram fra folkehelsas side. Slike saker likner mer på kyniske forsikringssaker der det er utrolig og urettferdig vanskelig å bevise saken som pasient. Likevel tror jeg ikke at folkehelsa med viten og vilje anbefaler en vaksine som de tror er farlig. Jeg velger derfor å stole på det norske helsevesenet og følge deres anbefaling om å vaksinere meg i motsetning til anbefalinger her som jeg synes inneholder litt for mange faktafeil til å være troverdige.

    • Rutt 20.10.09, kl. 21:06

      Hei Hansine!
      Bakgrunnen for dette innlegget var et intervju med en representant fra folkehelsen som anbefalte alle å ta vaksinen og hvis man ble syk ble det anbefalt og ikke teste seg. Det er mulig at det ligger annen info på Helsedirektoratets sider. Det var hovedsaklig at man ikke skulle teste seg dersom man ble syk, som jeg reagerte sterkest på ifh til at helsevesenet ikke ville bruke «unødvendig» kapasitet på dette.
      Som jeg presiserer i en av kommentarene tror jeg at vaksiner er nødvendig, og ikke at de hovedsaklig blir gitt til befolkningen for at helsevesenet skal få sitte i fred med bena på bordet å klø seg i rompa ;-). Jeg forstår at dette ikke er primærmotivasjonen. Jeg syntes imidlertid at det blir gitt et unyansert bildet ifh til risikofaktorer knyttet til vaksinen når det kommer til sykdommer som ME. Delevis fordi kunnskapen om sykdommen i Norge er begrenset og delevis fordi man må «ofre» noen for flertallet. Jeg tror heller ikke at folkehelsen anbefaler en vaksine de med sikkerhet vet er farlig, men jeg savner en mer differensiert uttalelse ifh til mennesker med feks immunforsvarssykdommer. Dette kan helt sikkert virke ensporet og innadvendt, men nå er nå dette en «ME-blogg» da ;-).
      Ifh til kvikksølv og Skvalen vet man heller ikke hva små mengder kan gjøre med en kropp som har minimalt å gå på. Jeg regner med at Amerika, Canada og Australia og flere land ikke hadde valgt å produsere vaksinene uten disse tilsetningsstoffene hvis det var totalt uproblematisk. Hvis jeg forsto rett skal Norge også forsøke å få en avtale med produsenter som lager vaksinene fri fra disse stoffene til neste sesong, så noen potensielle faremomenter må også helsemyndighetene her til lands se ifh til bruk av disse.
      Mvh
      Rutt

  6. Cathrine 20.10.09, kl. 21:24

    You go girl!

  7. Rutt 21.10.09, kl. 08:35

    Amerika nekter å bruke vaksiner tilsatt kvikksølv, da de ser en klar sammenheng mellom tungmetallet og div nervesykdommer!
    Se https://merutt.wordpress.com/2009/10/21/eksperter-advarer-influensavaksinen-er-et-stort-eksperiment/

  8. Hsd 06.11.09, kl. 12:45

    Kvikksølv. Ja, det er ikke bra å få i seg. Men du får det i deg selv om du tar den fordømte vaksinen eller ikke. Gjennomsnittlig får du i deg 8µg kvikksølv om dagen, og vaksinen inneholder ikke mer enn 2,5µg. Her trengs det ikke mer kritikk. Det har en funksjon siden det er lagt til slik som jern har en funksjon i hemoglobin til å transportere oksygen i blodet. Og cobber. Og mye mer. Godta det, det er cofaktorer for enzymatiske reaksoner i kroppen. Virusbitene i vaksinen er døde og utgjør ingen trussel. Vaksinasjonen er IKKE FARLIG å ta.»

    • Rutt 06.11.09, kl. 12:53

      Jeg tror heller ikke at vaksinen er farlig å ta for friske personer. Personer med ME (som denne bloggen omhandler) mener jeg bør, om_ikke_annet, vurdere faktorer som bla kvikksølv, skvalen og egg. Jeg har fått klar beskjed fra min lege (spesialist i ME) at jeg IKKE skal ta vaksinen bla pga kvikksølvet. Jeg må ellers også være ekstremt forsiktig med å få i meg kvikksølv, da jeg allerede har en høy forgiftning i kroppen.

Legg igjen en kommentar

