Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

WPI begeistret over Prof.Dr. De Meirleir

I følge WPIs facebookside, vil Prof. Dr. Kenny De Meirleirs forelesning i Gøteborg i dag bli tatt opp på video og lagt ut på internet. Jeg skal forsøke å holde meg oppdatert og legge ut linken her på bloggen så snart den er offentliggjort.

Dette er en konferanse hvor både Prof. De Meirleir og Dr. Byron Hyde skal forelese. Det blir kommentert at Dr. Hyde ikke stiller seg positiv til WPIs forskningsfunn og WPI skriver følgende » Dr. De Meirleir is who we are excited about». Vi som er under behandling av Dr. De Meirleir deler deres begeistring ;-)!

10 responses to “WPI begeistret over Prof.Dr. De Meirleir

  1. Mona 10.11.09, kl. 11:25

    3 x 3 HURRA for Kenny!!!! Det er virkelig flott at WPI er imøtekommende til KDM, det tror jeg er en lur ting av dem å være og 😉 Den mannens kunnskap er viktig for ME- gåten, det er jeg overbevist om!!!!

    I dag kom jammen Nexaviren på døra, så nå er det bare å stikke i vei 🙂 Nå er alt på plass!! Blir spennende å se hvordan formen tar i vei i starten!!! I helga fikk jeg meg en liten tur til Sverige for å danse litt, det er balsam for sjelen 🙂 🙂 Trenger litt å leve på nå fremover!!!

    Ha en flott dag, Rutt!!! 🙂 🙂

    Klem Mona!

    • Rutt 10.11.09, kl. 12:14

      Hei Mona!
      Det er ingen tvil om at De Meirleir har mye å bidra med! Det er fantastisk bra at de «store» jobber sammen, det fører jo til bedre og raskere behandling for oss pasientene :-).
      Nå er du igang, Mona og det blir veldig, veldig spennende! Kjempe bra at du har fått tak i alle medikamentene så raskt – bra jobba!! Masse lykke til med oppstart, jeg skal tenke på deg og håper du oppdaterer snart!!
      Så herlig at du fikk deg en tur i helgen :-)! Det hørtes herlig ut å danse, det savner jeg kjempe masse! Har endel å ta igjen igjen, gleder meg allerede :-)!
      Ha en super dag, lykke til med Nexavir-stikking!
      Klem

  2. Anira 10.11.09, kl. 11:47

    Hei Rutt:) Jeg er så utrolig glad for alle de interessante linkene du legger ut! Tusen millioner takk!
    Håper det går fint med deg! Jeg har vært under behandling hos KDM i 8 mnd nå, har opplevd store framganger selv om det selvsagt enda går litt opp og ned. Behandlingen så langt har klart å knekke to virus jeg har slitt med i årevis. Veldig deilig å se svart på hvitt at kroppen får det bedre. Man kan jo bli i godt humør av mindre:D
    Klem fra Anira (fra KDM-forumet)

    • Rutt 10.11.09, kl. 12:21

      Hei Anira!
      Tusen takk for hyggelig melding, kjempe koselig å se deg her på bloggen :-)!
      Så herlig at du har opplevd fremgang og at du er blitt kvitt virus som har plaget deg i årevis. Det må være kjempe gøy å se svart på hvit at virus osv. elimineres bort :-). Jeg skal til De Meirleir 19 nov. og regner med at det blir gjort endel prøver ifb med oppsett av ny behandlingsplan. Som du kanskje har lest har jeg opplevd stor bedring, så jeg er kjempe spent på hva prøvene viser!
      Vi er på god vei, Anira :-)!!
      Klem

  3. selsius 10.11.09, kl. 12:04

    Byron Hyde er ikke så begeistret for oppdagelsen av XMRV i forbindelse med ME. Jeg er sjokkert over hva han skriver. Dette med forveksling av prøver fra mus, sa jo også Reeves ved CDC tidlig på 90’tallet. Dette er det vel ingen som gidder og ta alvorlig? Det og bare tenke tanken på at WPI skulle forveksle prøver fra mus med prøver fra ME-Pasienter er jo direkte absurd. Her ligger det nok andre grunner bak vil jeg tro? Det er jo tragisk og skrive noe sånt da man kjenner til ME historien! Jeg tolker også det han skriver som at WPI bevist skulle bytte ut disse prøvene i vinnings hensikt.

    At the very least, this retrovirus discovery is great free advertising for the Whittemore Peterson Institute. It will possibly bring them in many millions of dollars from, patients willing to be separated from their assets, generous charities and governments before the retrovirus theory is once again thrown into the garbage bin. I should add that incubation
    period of XMRV is up to 21 days which makes it impossible to cause an epidemic illness.One theory to explain this “new” finding is that XMRV is a mouse virus and since many research institutes have tens of thousands of mice, cross contamination of specimens are inevitable.

    http://www.nightingale.ca/documents/GoteborgConference.pdf

    • Rutt 10.11.09, kl. 12:32

      *shock* Jeg viste at han ikke var veldig positiv, men at han var så skeptisk hadde jeg ikke fått med meg.. Dette er faktisk ekstremt grove beskyldninger som rettes mot WPI! Hvilke motiver skulle Hyde ha for å påstå ting som at WPI bytter ut prøver av mus mot ME-pasienter for å forfalske resultater?? Jeg kjenner ikke veldig godt til Hydes teorier, men trodde ikke at XMRV-funnet strider direkte imot/slår beina under hans teori/behandling av ME-syke?? Dette var merkelig, syntes jeg..

      • selsius 10.11.09, kl. 17:15

        Jeg heller vel mer til enteroviruse teorien tror jeg? Det er jo veldig sterk uttalelse da, fra en som har støttet ME saken i så mange år. Så når uttalelsen blir så ”kraftfull” blir det jo bare oppfattet som merkelig. Men, det er jo hyggelig om Dr. De Meirleir kommer til å inngå et tettere samarbeid med WPI og folkene rundt dem. Denne uttalelsen fra Dr Hyde synes jeg var i overkant, selv om det ikke er avklart noe i forhold til XMRV, kan det fort vise seg og være vedlikeholderen av sykdommen! Noe jeg er rimelig sikkert på at Dr. De Meirleir skjønner. Derfor er det viktig at han, med sin lang erfaring på ME, samarbeider med sånne som WPI. For jeg tror at de til sammen sitter med nøkkelen for en effektiv behandling av ME/CFS.

        • Rutt 10.11.09, kl. 17:31

          Ja, jeg syntes uttalelsen fra Hyde var i overkant. Alle forholdene rundt XMRV og ME er ikke avklart, men kanskje akkurat derfor bør man være forsiktig med å komme med så sterke påstander..
          Det er helt supert at de gode «hodene slås sammen» og jobber mot samme mål. Jeg er helt sikker på at De Meirleir forstår de mulige konsekvensene ved XMRV, statementet fra ESME viser jo dette også. Jeg har time med han 19ende og er veldig spent på hva han sier om dette.
          Klem

  4. vivi 10.11.09, kl. 23:48

    Hei!

    Jeg ble glad for å høre at De Meirleir og WPI vil samarbeide.

    Da jeg var hos De Meirleir i juni, takket jeg ham for den store innsatsen hans og spurte om hvordan WPI reagerte på H2S-teorien, offentliggjøringen, testen, (jeg tenkte på dette kappløpet som foregår i forskningskretsene mht. diagnostiske tester o.l.). Han svarte at han mottok «lots of hate mail» fra dem. Mitt inntrykk har vært at de har hatt mye av den samme tilnærmingen, f.eks. har «begge» jobbet med RNAseL, så jeg ble litt overrasket. Men det var kanskje måten det ble gjort på han fikk reaksjoner på?

    Så det er supert at de nå er på bølgelengde eller hva man skal kalle det!

    • Rutt 11.11.09, kl. 09:45

      Hei Vivi!
      Jeg tror det var måten h2s-testen ble lansert og noen litt i overkant konkluderende uttalelser ifb med den, som det ble reagert på. Vi får virkelig håpe at alle de «store» som jobber/forsker på ME kan være på bølgelengde og lære av hverandre fremover :-). Det er ihvertfall spennende med møte i Cleveland som er i dag, selv om De Meirleir ikke deltar der.
      Klem

Legg igjen en kommentar

