Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Dr. Nancy Klimas snakker om XMRV på Channel6

Videoen viser flere trøtte mennesker som sitter ved PCen sin og gjesper og gnir seg i øynene. Dette var en elendig illustrasjon, da det i utgangspunktet ikke har noe med ME å gjøre. Ellers et godt intervju med Dr. Nancy Klimas.

9 responses to “Dr. Nancy Klimas snakker om XMRV på Channel6

  1. selsius 20.11.09, kl. 13:12

    Du har rett i det, jeg la merke til det selv. Jeg har til gode å se et bilde som illustrerer ME på en renferdig måte. Jeg har irritert meg over det veldig lenge. Som fotograf må jeg jo si at det finnes bedre måter og gi riktig illustrasjon på enn hva media presterer hele tiden. Det er jo klart at den forvirringen man har skapt med feil diagnosenavn og kaoset som er i forhold til hva som er hva, spiller en rolle i disse tolkningene. Får man beskjed om å illustrere ME, og har liten innsikt, vil man naturlig nok velge en situasjon der man fremstår som trett!

    Jaja…

    Dagens kompliment. Du har en flott blogg, og gjøre en utmerket jobb med å spre god info om ME. Takk!

    Ha en fin helg! 🙂

    • Rutt 20.11.09, kl. 13:56

      Tusen takk for kjempe hyggelig kompliment, Selsius! Jeg må bare si i like måte!! Vinterbildet i headingen din er helt lekkert, jeg har tenkt på det mange ganger, men ikke fått rotet meg til å si det til deg.

      Vi kan nok takke rotet med diagnosenavnene for disse dårlige illustrasjonene, ja. Kronisk trøtthet osv. Jeg syntes nesten konsekvent at media her i landet bruker bilder av unge piker, pent sminket og nyfrisert, med et litt ulykkelig uttrykk i ansiktet i alle ME artikler. Det blir vel en endring på dette etterhvert også får vi håpe!

      Ha en strålende helg!

      Klem 🙂

  2. petterblogg 21.11.09, kl. 03:25

    If each of us were to donate just the local equivalent of $10 to the ME/CFS Pocket Money Research Fund, $8,534,010 would be raised.(dette gjelder kun for de amerikanske ME-syke. Vi er sikkert 2 -3 mill ME-syke i Europa også, og vi bør være med å støtte saken!!) http://www.pocketmoneyfund.org/

    Denne startet opp i dag og målet er at alle ME-syke fra hele verden bidrar med noen dollar. Dersom alle blir med og støtter saken kan vi lett samle inn 10 – 20 mill dollar pr. år. Vi har ikke tid å vente lenger!

  3. petterblogg 21.11.09, kl. 03:29

    Ups. nå glemte jeg komplementet. Du er en veldig pen dame, Rutt! 🙂 + at du har en veldig søt datter som faktisk er et sangtalent! 😀

    PS! Legg gjerne ut pocket-money logo + link slik jeg har gjort på min egen blogg. Pengene går rett inn ett sekund etter at du har bekreftet betalingen.
    jeg har nemlig prøvd! 🙂
    Jeg har lenge etterlyst et sånt tiltak som dette. Blir spennede å følge med på utviklingen dvs. hvor mange penger vi klarer å samle inn frem mot nyttår feks. Det som er morsomt er at beløpet stiger hver gang noen betaler!

    • Rutt 21.11.09, kl. 10:08

      Tusen takk for veldig koselig kompliment, Petter 🙂
      Til deg vil jeg gjerne si at du er virkelig hengitt og engasjert i ME-saken og du står på uansett hva du møter 🙂
      Takk for tips om Pocket Money saken, har lagt inn link.
      Klem

  4. petterblogg 21.11.09, kl. 15:43

    Takk for komplementet Rutt 😀 Du står på fantastisk selv også for saken! Er veldig glad for at du dukket opp med bloggen din og sprer info om forskning og utvikling. Også er det fint at du er mer nøytral. Jeg har mange uvenner der ute, pga. min LP motstand gjennom flere år. Derfor er det supert at du satser på info. Bloggen din vokser raskere enn alle andre. Gledelig!! 🙂

    Jeg tror det er veldig bra med konkurranse. Nå vet jeg at WPI har fått inn enorme private midler, og de kommer også til å få inn kjempeinntekter på den diagnosetesten utover. Da blir det ekstra sundt med et alternativ team som den Nancy Klimas og co legger opp til. Her er både Kerr og Gow involvert!!

    Den pocket-money kampansjen er nettopp kommet i gang. (tror den startet i går så det er jo ikke mange som kjenner til den) Fant ut at det ikke er mulig å bruke standardkoden (som vist lengst nede på blogger) Håper flest mulig bloggere kan følge opp denne og gjøre kampenjen kjent for alle!

    (legge den under Widgets. NB. Du kan ikke bruke vanslig «text»-widget, men en vanlig «Image»-widget og lime inn koden der.)

    I image: finner du bla noe som heter : Image URL. Da legger du inn denne koden: http://www.pocketmoneyfund.org/images/120×240-pocketmoney-banner.png
    Under Link Url (lengst nede) limer du inn denne : http://www.pocketmoneyfund.org/

    Overskriften (helt oppe) blir opp til den enkelte 🙂

    For de som ikke har blogg, men som bruker vanlige hjemmeside limer man inn følgende kode:

    • Rutt 21.11.09, kl. 16:56

      Tusen takk, Petter! Jeg hadde tenkt jeg skulle prøve å finne kodene etterhvert, nå slapp jeg det – supert :-)!!
      Alt som kan bidra til fortgang i forskningen er bra! Jeg har stor tiltro til Team Nancy Klimas! Jeg likte denne kampanjen fordi den gjorde det så tydelig at man ikke trenger å bidra med så mye for at det skal gjøre en forskjell. Vi har alle litt lommepenger å avse, selv om det er i forskjellig målestokk, og til sammen blir det betydelige summer.
      Ha en fin lørdagskveld!
      KLem

  5. petterblogg 21.11.09, kl. 17:24

    Da var den kommet på plass, Rutt! Nydelig 🙂 Håper flere kommer etter. De som ikke har blogg, men vanlig web-side MÅ bruke en annen «oppskrift» enn den som er vist ovenfor. (Rutt har fått overbragt den koden 😉 )

    Noen burde ringe Røde Kors og høre om de ønsker å bidra med økonomisk støtte til biomedisinsk forksning på ME.
    Vi ønsker å vite om de vil støtte forskningen vår, og samtidig å vite hvor mye de har tenkt å bidra med. I Norge finnes det mellom 15 – 20.000 ME syke, de fleste overlatt til seg selv. Dette burde vi gjort dem oppmerksom på, om de ikke allerede var klar over tragedien!!

    Er det noen som vil påta seg den oppgaven?

Legg igjen en kommentar

