Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Dr. Oz prøver å være trollmann..

Dr. Oz er en av amerikas mest profilerte leger og har et TV program med mange seere. I dette intervjuet snakker Dr. Oz om showet som sendes 3 desember som bla skal omhandle XMRV og ME, og han forteller om WPIs forskning. Så kommer han med den gode nyheten! Nemlig at hvis man har fatigue/ME pga retrovirus kan det være nok med streching (en meget lett form for yoga) for å gjennopprette imunforsvaret og bli frisk. Trollmannen fra OZ 🙂

10 responses to “Dr. Oz prøver å være trollmann..

  1. Diva 02.12.09, kl. 19:55

    Jaha! Jeg trener qigong som styrker immunforsvaret. Det kan forklare hvorfor jeg har blitt så frisk som jeg er 🙂

    • Rutt 02.12.09, kl. 20:40

      Hei Diva!
      Jeg tror nok det er stor uenighet i fagmiljøene om denne uttalelsen til Dr. Oz. Forskerne på WPI og alt annet jeg har lest fra andre som jobber med virologi, snakker om retroviral behandling og immunmodulerende medikamenter.
      Kjempe fint at du har opplevd å bli bedre av qigong, gratulerer med framgang 🙂
      Mvh
      Rutt

  2. Diva 02.12.09, kl. 20:51

    Joda, jeg antar det er uenighet om dette. Jeg tenker mest høyt. Det er iallfall ingen tvil om at qigong styrker immunforsvaret mitt og at et bedre immunforsvar er viktig når man har ME. 🙂

    • Rutt 02.12.09, kl. 20:58

      Helt klart! Et styrket immunforsvar er vesentlig for oss, også ifh til retrovirus. Jeg har opplevd stor bedring med Prof. De Meirleirs immunologiske støttebehandling, du med qigong 🙂

  3. selsius 02.12.09, kl. 20:55

    Jeg har prøvd ganske mange ting etter mange år med ME. Problemet er dette med tilbakefall. Tror ikke Dr. Oz har tatt med den delen i betraktningen, for det er ofte der problemet ligger. Da er det rett ned i kjelleren igjen, for så og prøve og trene seg opp på et akseptabelt nivå igjen. Så jeg tror nok han tar litt for lett på dette her, og det er jo veldig leit da.

    Jeg er helt enig i at retroviral behandling og immunmodulerende medikamenter er veien og gå. Etter det, kan man seriøst begynne å tenke på og trene seg opp.

    • Rutt 02.12.09, kl. 21:07

      Mulig jeg tar helt feil, men for meg virket det som at Dr. Oz ikke hadde spesielt god kjennskap til ME. Han omtaler det konsekvent som en fatigue=utmattelses tilstand hvor man er utslitt og slapp, det er jo mye mer komplekst enn som så. Det blir spennende å se showet. Jeg tror Dr. Mikovits og Dr. Doonica Moore skal delta, så de får forhåpentligvis belyst dette.

      • selsius 02.12.09, kl. 21:18

        Ja, det er jo der feilen ligger. Alle tror det dreier seg om tretthet, eller utmattelse. Det er jo noe alle på et eller annet tidspunkt har erfart. Derfor oppfattes ikke ME så veldig alvorlig. Dette har vi jo slitt med i årevis, og det er tragisk at sånne betegnelser ikke er blitt fjernet. ME er noe helt annet.. Får tror det blir slutt på denne bagatelliseringen snart. Det hjelper jo ikke da enkelte nevrologer her i landet bruker konsekvent ord som tretthet for å beskrive sykdommen vår. De jobber også iherdig for å få bort ME som diagnosebegrep! De har ikke forstått en dritt.. Og ikke vil de det heller.

        Får tro Dr. Mikovits og Dr. Moore får slippe til så han skjønner hva det er snakk om. Eller er dette programmet like overfladisk som tabloid på TV2 Da blir det ikke rare greiene nei… 😀

        • Rutt 02.12.09, kl. 21:35

          Den dagen disse nevrologene må svelge tidenes største kameler skal bli en herlig dag! Noen vil sikkert aldri «omvende» seg, og klamre seg til teoriene sine uansett hva som blir påvist. Eller bare tilpasse teoriene sine littegran, så det passer med hva forskningen kan bevise.
          Dr. Oz show skal vel egentlig ta for seg temaer utfra et medisinsk standpunkt, ikke bare «sensasjonsvinkle» sakene. Men det er umulig å si, så spennende blir det. Håper showet blir lagt ut på nettet etterhvert.

  4. Rosa 02.12.09, kl. 21:46

    Ja, trollmann fra Oz..Aner ikke hva som kan hjelpe, men tenker også at er det noe som hjelper, at en føler seg bedre, så er det jo bra. Men å ta bort selve årsaken gjør det vel ikke..Så da er det vel på linje med andre ting som kan bidra til å leve litt lettere med det, men så får vi tilbakefallene og blir ikke friske av det..tror jeg..

    • Rutt 02.12.09, kl. 21:56

      Det er ikke godt å vite hvordan han tenker, trollmannen.. Syntes vel at det er merkelig hvis han mener at stretching kan styrke immunforsvaret i den grad at det kan holde et retrovirus i ro.. Lurer på om han ville foreslått det som behandling for HIV pasienter også?? Syntes det virker som han ikke forstår alvoret i ME, selv assosiert med retrovirus.

Legg igjen en kommentar

