Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Er ME-forskning ugress for Tidsskrift for Den norske legeforening??

Akkurat i det jeg har erklært julefred her på bloggen, leser jeg et innlegg på ME-forum skrevet av Juni, som gjør at jeg bestemmer meg for å bryte freden sporenstreks.

Juni skriver :

«Tidsskriftet for norsk legeforening har ikke omtalt XMRV-funnet i forhold til ME med ett ord (!). Men i forrige utgave (3.des-09) fant de plass til å kommentere dette funnet i forhold til prostatakreft.»

Tidsskrift for den norske legeforening skriver:

«Virus assosiert med prostatakreft
Xenotropisk leukemi-virus (XMRV) er det første gammaretrovirus identifisert som kan infisere mennesker. Ny forskning har nå vist at viruset er assosiert med prostatakreft (Proc Natl Acad Sci USA 2009; 106: 16351–6). Forskergruppen analyserte 334 prostataprøver, hvorav 233 var prøver fra kreftsvulster og 101 prøver tatt fra benign prostatahyperplasi. De benyttet kvantitativ PCR av DNA og immunhistokjemi for deteksjon av protein. Virus-DNA ble detektert i 6 % av svulstene og i 2 % av hyperplasiene. 23 % av svulstene uttrykte protein fra virus, tilsvarende for hyperplasiene var 4 %. Forskerne fant en korrelasjon mellom XMRV-positivitet og Gleason-skår, med 44 % positivitet i svulster med Gleason-skår 9 og 18 % positivitet i svulster med Gleason-skår 6.»

Takk for at du tar dette opp, Juni! Tidsskrift for den norske legeforening velger altså å unnlate informasjon om forskernes funn av XMRV i 67% av ME pasientene som var med i studiet. Jeg regner med at det er WPI og NCIs forskning det her blir referert til? Hvis det ikke er det, så gi meg gjerne beskjed og jeg vil korigere dette. Ser at jeg var litt for kjapp med å anta at det var WPI/NCIs forskning artikkelen var basert på. Dette gjør at det er litt mer forståelig at ikke relasjonen ME/XMRV var nevnt i akkurat denne artikkelen. Uansett syntes jeg det er betenkelig at dette tidsskriftet velger å skrive om at XMRV er assosiert med prostatakreft, men unnlater å skrive om at det faktisk også er meget sterkt assosiert til ME. Hvorfor lukes ME forskningsnyheter bort? Er ikke ME-nyheter verdig spalteplass i Tidsskriftet for norsk legeforening? Er ikke forskningsfunn relatert til ME relevant for norske leger? Er ikke ME en sykdom? Jeg bare spør…

7 responses to “Er ME-forskning ugress for Tidsskrift for Den norske legeforening??

  1. anne - moseplassen 18.12.09, kl. 17:53

    hehe, nei, grunnen er jo at vi jo er så masete…. prostapasienter er menn, de maser jo ikke, så da kan man jo skrive om det 😉

  2. ~SerendipityCat~ 18.12.09, kl. 18:40

    Noe av grunnen kan jo være at XMRV ble oppdaget i pasienter med prostatakreft FØR det ble oppdaget hos pasienter med ME. Kanskje det at de nå nevner det med prostatakreft betyr at de studiene er replikert flere steder og man har funnet de samme resultatene slik at man kan si det mer med sikkerhet, og at dette også vil bli rapportert i forhold til XMRV – ME/XAND når det er gjort replikerende studier av WPI-studien.

    Man kan i alle fall håpe det, og at det ikke er fordi vi er så masete 😉

    • Rutt 18.12.09, kl. 20:18

      Hei Anne og SerendipityCat!
      Mye mulig jeg har blitt litt paranoid ifh til norske tidskrifter etter det jeg opplever som veldig selektiv rapportering ifh til ME ;-). Jeg håper at Tidsskriftet for den norske legeforening vil dekke XMRV i et ME perspektiv når det etterhvert kommer replikerende studier. Når de skriver «Ny forskning har nå vist at viruset er assosiert med prostatakreft» fikk jeg inntrykk av at dette er forskningsresultater som fremdeles er i startfasen, og ikke basert på flere bekreftende studier, men mye mulig at det er feil. Det hadde jo vært hyggelig hvis vi kunne lest at «ny forskning har nå vist at viruset er assosiert med ME» i et norsk tidsskrift, men det er vel å forvente litt for mye ;-). Vi får håpe det kommer!
      Klem

  3. Madralli 18.12.09, kl. 21:06

    Läkartidningen – en svensk motsvarighet till Tidsskriftet for den norske legeforening? – har faktiskt tagit in nyheten under «Nya rön». Kommentarfältet är dock väldigt tomt…

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13363

  4. Tante Grønn 19.12.09, kl. 13:37

    Tidsskriftet for legeforeningen har tidligere sagt til flere at de skulle skrive om dette funnet, men vi venter fremdeles i spenning…

    Måtte sjekke litt om det med hvor mye som er publisert. Såvidt jeg kan se er de første artiklene om en mulig assosiasjon mellom XMRV og prostatakreft fra 2006, og det har vært flere studier for å påvise viruset og bekrefte dette. Studien som Tidsskriftet refererer til er vel den største studien som bekrefter sammenhengen mellom xmrv og prostatakreft. Det bør jo også egentlig tas med at en studie i tyskland som er publisert senere ikke fant xmrv hos sine prostatapasienter.

    Dessverre tror jeg vi må ha enda litt mer tålmodighet til funnene på ME-pasienter blir replikert i andre studier før en del vil ta det på alvor.

    • Rutt 19.12.09, kl. 14:45

      Hei Tante Grønn!
      Takk for info om tidligere publiseringer!
      Ser at jeg var for rask på avtrekker’n når jeg gikk utifra at det var WPI/NCIs studiet det var referert til i Tidsskriftet for legeforeningen. Da er det jo mer forståelig at relasjonen XMRV/ME ikke var nevnt i denne artikkelen. Jeg håper imidlertid at Tidsskriftet følger opp og skriver om dette. Tilsvarende tidsskrift i bla Sverige (ref link fra Madralli lenger opp i tråden)har allerede dekket dette på grunnlag av WPI/NCIs forskning. Vi får bare håpe og vente i spenning 🙂
      Mvh Rutt

Legg igjen en kommentar

