Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Sliten, men veldig fornøyd!

Det verste jule-rushet av juleselskaper er over. Jeg er sliten, men er alikevel fylt av en varm, takknemlig og glad følelse. Jeg har ikke måttet avlyse ett selskap og jeg har storkost meg i dem alle. I fjor var jeg fysisk tilstede ved to anledninger, men pga hjernetåke og relativt store kognitive problemer klarte jeg ikke å henge med i hverken samtaler eller diskusjoner. Jeg var i grunn mest opptatt av å holde meg fast til stolen jeg satt på for ikke å «kolapse» og holde på et litt krampeaktig smil slik at ingen skulle legge merke til at jeg ikke var frisk. Jeg husker spesielt den ene kvelden hvor den store utfordringen, og det som utløste et ras av symptomer, var å løfte gaffelen gjennom middagen. Det har ikke vært et problem denne julen kan man trygt si ;-). Jeg har vært med på timeslange måltider med venner og familie – og storkost meg på alle måter. Jeg innrømmer å ha skeiet litt ut fra den meget strenge dietten, tatt tilskudd av enzymer som spalter laktose og gluten, og kost meg med litt NEI-mat. Det har gått overraskende bra, jeg har faktisk ikke hatt noen negative konsekvenser av dette. Nå er det kun det årlige (rom)julebordet med gode venner og nyttårsaften igjen. Nyttårsfesten går på rundgang, og i år er det vår tur til å stå for festen. Jeg gleder meg som en unge og er helt sikker på at det blir en super start på et nytt år som vil bringe med seg gode tider 🙂

20 responses to “Sliten, men veldig fornøyd!

  1. Renate 28.12.09, kl. 14:34

    Hei. 🙂

    Så flott og høre at du har kost deg så mye! Jeg har kost med to dager i jula, men får symptomøkning da. På 1. dag orka jeg knapt å tygge maten, og i alle fall ikke å skjære den opp. Så sosialiteter tar på, men det er koselig å se folk en sjelden gang! 🙂

    Finnes det eget enzymtilskudd for gluten? Jeg har bare hørt om det for laktose og histamin.

    Kos deg videre i romjula, og lykke til med forberedelser til torsdagen!

    Klem.

    • Rutt 28.12.09, kl. 14:55

      Hei Renate!
      Sosialiteter tar helt klart på! Så trist at du ble så dårlig etter julaften.. Jeg håper så inderlig at det ikke er lenge før du kan treffe venner og familie, om ikke annet for en liten stund, uten og måtte bli så dårlig i etterkant!! Noen ganger er det jo verdt det, men andre ganger kan det bli en for høy pris å betale..
      Enzymtilskuddet for gluten heter Kirkman EnzymAid og jeg bestilte det på Cenaverde.com. Det var ernæringsdame Pernille på Lillestrøm som anbefalte dette. Jeg har bestilt for histaminer også.
      Håper at formen kommer fort tilbake, Renate!!
      Stor klem

      • Renate 28.12.09, kl. 15:14

        Wow, tusen takk for tipset! 🙂 Den har jeg ikke hørt om. Siden du tok div. enzymer, gjør det nok ikke så mye at du «jukset littegranne» (leses på bergensk ;)). Du ble ikke dårlig av det du spiste, altså?

        Takk for gode ønsker, Rutt! 🙂

        Nå er det hviletid her. Take care! 🙂

        • Rutt 28.12.09, kl. 15:33

          Jeg ble ikke dårlig av det jeg spiste. Jeg hadde faktisk trodd jeg kom til å merke dette, men nei.. :-)Det var jo ikke store mengder, har jo sperrer for å fylle på med ting man vet er feil, men det ble jo endel. Men nå er det tilbake til normalen igjen!
          God hvile 🙂

  2. anne - moseplassen 28.12.09, kl. 17:52

    flott å høre at du har hatt en fin og energifull jul Rutt 🙂

    • Rutt 28.12.09, kl. 18:04

      Heisann Anne!
      Tusen takk :-)! Jeg håper du også har hatt en fin og ME-snill jul! Godt å lese at det går bra med oppstart av medisineringen :-)!!
      Klem

  3. Marianne 28.12.09, kl. 21:27

    Julefeiringen har «gått etter planen» her også, som i fjor. Har lært av foregående år om at vi ikke holder selskap her men går bort annen hver dag. Det har gått greit egentlig, bortsett fra i dag…Vi var borte i går, veldig hyggelig det, men i tillegg til sosialt samvær måtte vi kjøre bil 1 time hver vei. Det betales i dag 😦
    Heldigvis skal jeg til behandling i morgen. Det passer bra.
    Men alt i alt, etter å ha vært borte 3 dager denne jula, ja så har det vært bra 😛
    Klem
    M

    • Rutt 29.12.09, kl. 09:59

      Hei Marianne!
      Så godt å høre at alt-i-alt så har det vært en bra jul! Det er ikke alltid like lett å vite hva som blir for mye, feks en biltur på toppen av et selskap. Håper du kommer deg fort igjen og at behandlingen hjelper!
      Lurt å legge inn en hviledag mellom slaga 🙂
      Fortsatt god jul!!
      Klem

  4. Inger-Johanne 29.12.09, kl. 01:32

    Er så glad på dine vegne:-)Ønsker deg en god fortsettelse av julen, og et godt nytt år, med fortsatt god bedring!!!
    Her kom behandlingsplanen først på lille julaften, så vi er midt i en ny og lettere forvirret periode. Men det skal gå bra! Vi tror vi endelig er i gang:-)

    Klem Inger-Johanne

    • Rutt 29.12.09, kl. 10:11

      Hei Inger-Johanne!
      Så koselig å se deg, jeg har tenkt på dere! Skjønner veldig godt at ting føles lettere forvirrende nå. Når jeg fikk behandlingsplanen første gangen hadde jeg mest lyst til å gi opp alt, da det føltes veldig overveldende med alle medisinene man ikke kjente til, hvordan de skulle tas, hvor de skulle kjøpes inn, frakt og toll osv. osv. Husk at på http://www.me-behandling.com er det mange erfarne pasienter som er veldig hjelpsomme, og man får svar på nesten alt man lurer på. Bare send meg en mail også hvis dere vil, så skal jeg svare så godt jeg kan :-). Dere er ikke alene om dette!!
      Håper ellers dere har hatt en fin jul og at det nye året vil bringe med seg masse godt!!!
      Klem

  5. hopeful 29.12.09, kl. 14:35

    Herlig lesning,Rutt. Så flott at du har kunnet være så sosial – og attpåtil kunnet skeie ut med maten. Fortsett å kos deg med familie og venner – og lykke til med nyttårsaften. Jeg var alene første del av juleaften, mens mannen min og barna var hos svigers. De kom hjem til meg i 21-tida, og da klarte jeg en halvtimes gaveåpning med dem. Jeg trodde dette skulle gå vedlig bra ettersom jeg hvilte timene før, men jeg ble enda verre etterpå og 1.dag. Fikk noen gode småstunder med dem 1. og 2. dag, før de dro på romjulsferie tli mine foreldre 3.dag. Snille mannen min som tar dem med seg, slik at jeg skal få nødvendig ro og hvile. Nå nyter jeg stillheten og små rusleturer i det nydelige vinterværet, men kjenner også på savnet av de jeg er glad i. Men neste jul…….

    Ha en fortsatt god jul, Rutt!

    romjulsklem fra hopeful

    • Rutt 30.12.09, kl. 10:59

      Tom for ord og med klump i halsen vil jeg bare sende deg store klemmer og varme tanker, hopeful! Jeg syntes bare du er utrolig tapper! Alt godt ønsker jeg deg for det nye året!!
      Klem Rutt

  6. Rosa 29.12.09, kl. 16:12

    Veldig kjekt å høre Rutt:) Ønsker deg et godt nytt år:) Klem

    • Rutt 30.12.09, kl. 11:01

      Hei Rosa!
      Håper du har kost deg med dine i julen og at formen har holdt! Takk for det gamle og et godt nytt år 🙂
      Klem

  7. ~SerendipityCat~ 30.12.09, kl. 09:08

    Så godt å høre hvor bra det har fungert i julen for deg!! Kjempepositivt!! 😀
    Håper det fortsetter sånn.

    ~Romjulsklem~

    • Rutt 30.12.09, kl. 11:04

      Hei SerendipityCat!
      Det har vært en veldig positiv jul, i stor kontrast til julen i fjor. Dette året har vært utrolig og vi satser på at neste år blir enda bedre for oss begge!! Godt nytt år 🙂
      Klem

  8. Tussaluso 30.12.09, kl. 10:27

    Så godt å lese at du har kommet vel gjennom julen 🙂
    Sant det er fantastisk å kunne være «sosial» igjen?

    Krysser armer og bein for at 2010 blir et strålende år!

    Klem fra Tussa 🙂

    • Rutt 30.12.09, kl. 11:07

      Hei Tussa!
      Har du også klart å være mer sosial i julen? Jeg håper det :-)!!
      Godt nytt år – det skal bli et bra år!!
      Klem

  9. Kate`s Corner 30.12.09, kl. 12:47

    Hei Rutt 🙂
    Så glad for å høre at du har hatt en fin jul og at overskuddet har vært tilstede. Jeg følger med på utviklingen din og er så utrolig glad for at det går fremover! Du er en utrolig sterk dame Rutt, det har du alltis vært! Betyr mye for meg at det ser ut som du blir frisk! Du har jo tross alt en stor plass i livet mitt fra vi tråkket våre barnesko på all verdens eventyr 😉 Ønsker deg et riktig godt nytt år! Måtte 2010 bli året hvor alt snus til det positive! 🙂

    Store klemmer fra Kate

    • Rutt 30.12.09, kl. 17:09

      Hei Kate!
      For en koselig kommentar :-)! Ting ser veldig lovende ut nå og jeg har store optimistiske forventninger til 2010 🙂
      Håper du får en hei-dundrandes nyttårsfeiring og et fantastisk nytt år!!
      Stor klem Rutt

Legg igjen en kommentar

