Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Risikofaktorer for alvorlig ME

Dette er et meget omfattende spørreskjema baserte forskningsstudie utført av Dr. Derek Pheby og kolleger ved Unit of Applied Epidemiology, University of the West of England.
  
Av særlig betydning er det faktum at man ikke fant bevis som tyder på at sterk pliktopplyllende atferd, nevrotiske personlighetstrekk eller personlighetstrekk er risikofaktorer i utvikling av alvorlig ME.

Les hele artikkelen på Biomedonline.com

Du kan lese den på norsk ved bruk av Google Translater her

2 responses to “Risikofaktorer for alvorlig ME

  1. Cathrine 05.01.10, kl. 13:49

    Dette synes jeg var veldig interessant!

    Jeg har lenge lagt merke til at ME pasienter ofte er litt «stressa», intense og «flinke». Trodde det var et personlighetstrekk som ga økt risiko for ME. Det siste året har jeg blitt stadig mer overbevist om at disse «personlighetstrekkene» egentlig er symptomer på ME. Jeg tror i tillegg at de ofte er blant de første symptomene som viser seg.

    Min datter feks gikk inn i denne «personlighetstypen» i 6-års alderen. Samtidig hadde hun ofte luft og smerter i magen. I tillegg var hun ofte litt mer sliten enn andre barn på vinteren, men vi tenkte ikke at hun var syk. Ellers merket vi ikke noe mer før hun som 15-åring ble tydelig syk.

    Min historie likner.

    At artikkelen også påpeker at det å ha en mor med ME er en risikofaktor, er vel noe mange av oss har mistenkt lenge. Det er dessverre mange familier som opplever akkurat det.

    • Rutt 05.01.10, kl. 15:12

      Hei Cathrine!
      Det er veldig interessant å snu på flisa og tenke seg at disse personlighetstrekkene kanskje er sykdomsspesifike ikke sykdomsutløsende faktorer! Jeg kan absolutt relatere meg til det. Både jeg og fastlegen trodde lenge at det var grunnen til sykdommen, men jeg skjønte heldigvis ettersom årene gikk at det måtte være noe mer, noe annet.
      For meg har det vært veldig tydelig ifh til søvn. Etter bare noen uker på behandling var det som om kroppen og tankene stilnet og jeg fikk sove. Etter 10 år på sovemedisiner og med diagnosen insomnia, var dette stort. Når jeg var uten immunmodulerende en stund kom det tilbake i noe grad. De som kjenner meg godt sier også at de har aldri sett meg så avslappet og «likegyldig» til at alt rundt meg skal være «perfekt»..

      Håper du har det bra, Cathrine 🙂

      Klem

Legg igjen en kommentar

