Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Video av Dr. Mikovits foredrag om XMRV

ProHealth har nå lagt ut 2 videoer av Dr. Judy Mikovits foredrag 22.01.10 om XMRV.

Se de her

NB!!

«Note: These two videos are long, so allow time for the image to reappear after you hit the «play» arrow. Sound quality in the first will improve when Dr.Mikovits starts to speak.»

10 responses to “Video av Dr. Mikovits foredrag om XMRV

  1. Madralli 27.01.10, kl. 19:54

    Hej Rutt,
    nu har jag sett videon, men det är tyvärr inte mycket som fastnar i min teflonhjärna. Ville tipsa om att det just nu på Pheonix Rising/XMRV-forum pågår ett frivilligt arbete med att transkribera föredraget till text:
    http://forums.aboutmecfs.org/showthread.php?2504-Transcription-of-Judy-Mikovits-Prohealth-Lecture/page3
    Det är väl många som har lättare att ta till sig information i textformat.

    Än en gång, tack för att du lotsar oss bland alla nyheter!
    Kram
    Madralli

    • Rutt 27.01.10, kl. 20:34

      Hei Madralli!

      Tusen takk for tipset – suverent! Lyden var jo ikke så bra heller, så det er supert å kunne få alt skriftlig!🙂

      Klem

  2. Funkster 28.01.10, kl. 10:02

    Hei Rutt🙂

    Håper formen er i jevn bedring, og at behandlingen du får hos Lillestrøm Helseklinikk/Kenny De Meirleir virker like godt fortsatt.

    Meget overbevisende XMRV-presentasjon og spørsmål/svar fra Judy Mikovits.

    Jeg ser av opptaket at de har klippet bort hennes kommentar om den engelske studien hvor hun sier at «jeg kan også finne en bowlingkule i et badekar, men det er noe helt annet å finne en nål i en høystakke».

    Personlig synes jeg kommentaren var på sin plass, men sikkert lurt å tone den ned for ikke å virke «blærete» i forskningsmiljøene rundt omkring i verden.

    Det var også betryggende å se at WPI samarbeider med Norbert Banner i Tyskland, og hun omtaler han som en forsker med høyeste standard. Resultatet fra studien i Tyskland er foreløøpig trukket tilbake, og de gjør nå jobben på nytt med ny informasjon fra WPI. Det står det respekt av.

    Hun sier også at de samarbeider tett med HHS i forbindelse med gjennomgang av blodbanken i USA, og at det går med mye tid til dette.

    Ser hun refererer til at WPI samarbeider med JL i Norge. Kjenner du til hvem han er? Er det Haukeland, Ullevål, eller Rikshospitalet?

    Ser at hun ikke nevner Prof. Kenny De Meirleir i Belgia.

    Ser også at hun presenterer en hypotese om hva som skjer når ME bryter ut:

    første gradvise eller plutselige opportunistiske infeksjon (vanlig virus) ->
    immunresponsen ->
    XMRV replikerer ->
    utløsende punkt (tipping point) ->
    immunforsvaret blir dysfunksjonlt (primært NK-cellene, men også T og B-cellene infiseres) -> XMRV fortsetter å replikere ->
    andre virus og bakterier blomsterer ->
    krever ytterligere immunrespons ->
    XMRV replikerer ytterligere ->
    til slutt har man en alvorlig syk person med ME/CFS (eller andre nevro-immune sykdommer…)

    Igjen, det virker som meget overbevisende forskning, og det nettverket som hun og WPI har i USA (National Cancer Institute og Cliveland Clinic m fl) virker overbevisende.

    Hun drister seg til å si at Serology-metoden for å teste for XMRV ventes å være ferdig innen en måned, dvs. før utgangen av februar. Dette er den ultimate testen, og vil overgå også Culture Test-en i presisjon. Venter spent på denne.

    – Funskter

    • Rutt 28.01.10, kl. 12:18

      Tusen takk for en god oppsummering, Funkster :-)!

      Jeg kjenner ikke til JL. Kanskje noen andre gjør det? Klarer ikke å finne info om han heller..

      Det blir meget spennende å se om den nye testen blir ferdig så fort som hun sier, og om denne blir tilgjengelig for oss i Norge. Spennende!

      Ha en fin dag🙂

      Klem

  3. alva 28.01.10, kl. 20:24

    Hei.
    Det var et godt uttrykk; “jeg kan også finne en bowlingkule i et badekar, men det er noe helt annet å finne en nål i en høystakke”.

    JL er ikke det et navn som jeg husker fra det forskningsprosjektet på flått som ble lagt ut på ME-forumet for en tid tilbake, hvor de søkte etter intereserte?

    I dag fikk jeg min første B12 Rutt.🙂🙂

    • Rutt 28.01.10, kl. 20:45

      Hei Alva!
      Jeg klarer ikke å finne noe informasjon om JL. Det hadde vært spennende hvis noen visste noe om han.
      Gratulerer med din første B12 :-)! Håper det gikk greit!
      Klem

  4. alva 28.01.10, kl. 21:46

    Hei.
    Jeg husket feil. Det var Ottar Longva det, ikke JL og det gjaldt forskning på Borrelia og Lyme-borreliose.

    hehehe- det er lov å huske feil, ikke værst og i det hele tatt huske noe…jeg leeer av min dårlige hukommelse.

    • Rutt 28.01.10, kl. 21:56

      🙂 Det var jammen ikke dårlig å huske at det var en L involvert, syntes nå jeg da!🙂
      Klem

  5. petterblogg 29.01.10, kl. 01:23

    Hallo. Jeg kan bekrefte at JL tilhører universitetet i Oslo og professor Schumaker, som er virolog/mikrobiolog. I sommer (juni måned om jeg ikke husker helt feil) var jeg selv med og avga blod til dette\e forskerteamet.

    Før jul en gang fikk jeg mail fra L med beskjed om at de beklaget forsinkelsene som hadde vært, men at de hadde fokus på XMRV. (problemet er at det finnes et organ som skal godkjenne alt, bla. formålet med blodprøvene osv, men at de på det tidspunktet hvor de fikk inn blodprøver ikke hadde søkt om å sjekke for nettopp XMRV. (Dette måtte komme på plass først, skrev han) Forferdelig tungvindt idiotisk byråkrati!

    Jeg tror det var snakk om mellom 50 – 100 ME syke og vi måtte fylle ut skjema etter strenge kriterier.
    Tror det var omtrent halvparten av de som ønsket å være med som ble inkludert. Jeg var en av disse.
    Veldig hyggelig å se at de skal sjekke oss for XMRV og at de ganske sikkert har forhørt seg med WPI om hvordan testen skal utføres.

    Ellers er det svært overbevisende det Mikovits forteller om XMRV. De er helt klare på at de finner det viruset hos de aller fleste ME syke, etter Canada-kriteriene (som er det eneste brukbare ME-kriteriene, etter min mening)

    • Rutt 29.01.10, kl. 11:09

      Tusen takk for info, Petter! Dette høres veldig spennende ut! Gleder meg til å få oppdatering🙂
      Klem

Legg igjen en kommentar

