Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Om ME på svensk TV4

Tatt fra TV4s hjemmesider:

«Den tidigare framgångsrika partisekreteraren Pernilla Zethraeus drabbades avkroniskt trötthetssyndrom och fick tvärt avsluta sin politiska karriär. Idag har hon ett mycket begränsat socialt liv, orkar knappt prata i telefon eller gå en promenad.»

Det er også et intervju med Prof. Carl-Gerhard Gottries som driver en ME-klinikk og som selv lider av ME. Han sier «Noen sier at ME er psykosomatisk, her vil jeg sette ned foten protestere og si – Dette er IKKE psykiatri»!

Intervjuet med Pernilla Zethraeus kan sees på her

Intervju med Prof. Carl-Gerhard Gottries her

Les omtalen av programmet og Q&A fra chatten som ble besvart av Prof. Carl-Gerhard Gottries her

22 responses to “Om ME på svensk TV4

  1. Rutt 04.02.10, kl. 12:47

    Tusen takk til Pernilla Zethraeus og Prof. Carl-Gerhard Gottries!! Dette var bra!🙂

  2. heksa 04.02.10, kl. 14:06

    Veldig bra dette her! God beskrivelse! Kjenner at jeg får en vondt tung klump i magen, jeg vil ikke at dette skal være kronisk. Jeg vil bli frisk!

    Når skal samfunnet ta ansvar for dette og sette inn midler på å få oss friske?

    Takk for alt du finner og deler, Rutt!

    heksa

    • Rutt 04.02.10, kl. 14:35

      Hei Heksa!
      Ja, jeg syntes dette var gode kompromissløse intervjuer! Men det er tung materie å snu gamle forstillinger. Nesten litt komisk når programlederen helt til slutt i intervjuet spør Pernilla om det er slik at hun egentlig inni seg faktisk vil være aktiv, og om det er kroppen som sier nei. Dette etter at Pernilla gjennom hele intervjuet har understreket at hun har en fysiologisk sykdom. Jeg tror at det må en radikal endring i forestillinger til før samfunnet vil ta sitt ansvar. Når vårt nasjonale kompetansesenter kun anbefaler terapi og gradert trening, er det jo dette vi blir tilbudt. Jeg håper XMRV forskningen vil være med å snu dette!
      Håper det etter forholdene går bra med deg, Heksa!
      Klem

  3. alessine 04.02.10, kl. 18:43

    Du gir bred og tankevekkende informasjon om ME Rutt.
    Personlig syns jeg forholdene rundt ME syke synliggjør en svært manglende omsorgs- og forståelsesevne, på flere nivåer, i samfunnet vårt.
    Takk for at du formidler, og takk til Pernilla Zethraeus og Prof. Carl-Gerhard Gottries for det samme.

    • Rutt 04.02.10, kl. 19:45

      Veldig enig, Alessine! Det blir tydeligere og tydeligere!!
      Takk for hyggelig tilbakemelding🙂
      Mvh
      Rutt

  4. bell4trix 05.02.10, kl. 04:31

    Tusen takk for at du la ut dette så oversiktlig og fint her på bloggen din. Håper det er ok at jeg har sendt link hit slik at folk kan klikke seg videre herfra. Var så mye lettere og så slapp jeg forklare noe særlig siden du alt hadde gjort det! hihi…:D Nå er det bare litt over en uke til første time på LHK *spent*
    Og ja, intervjuene var kjempebra! Sender stor takk over til vårt naboland og to tappre personer!🙂
    KLeM`KleM

    • Rutt 05.02.10, kl. 10:57

      Hei Bell4trix!
      Bare hyggelig at du gir ut link, dette er om_og_gjøre at flest mulig ser!
      Kjempe spennende at det bare er en uke igjen til time, en uke går fort! Jeg tror du kommer til å få en positiv opplevelse. Bare det å komme til leger som tar deg på ramme alvor og kjenner sykdommen føles veldig godt. Så skal det vel bli tatt et kobbel av prøver, så blir det litt venting på resultater, også er du igang🙂. Jeg krysser alle fingre og tær, og gleder meg til å få rapport🙂
      Klem

  5. Lokki 05.02.10, kl. 07:49

    Har sett begge intervjuene. Det var så sterkt og flott!
    Det er så spesielt å se seg selv gjennom andre.
    Fantastisk Rutt, du er helt utrolig flink til å få med deg så mye aktuelt, jeg takker deg stort!
    Tweeter om dette, med link til dette innlegget.
    Ønsker deg en nydelig helg Rutt!
    Klem Lokki

    • Rutt 05.02.10, kl. 11:11

      Hei Lokki!
      Det var veldig spesielt, og noe av det som gjorde dette intervjuet så sterkt, at hun klarte å beskrive dette som vi erfarer på en så god måte. Jeg ble også slått av at hun satt å beskrev «min» kamp med sykdommen i detalj. Dette som vi så ofte blir trukket i tvil på, sitter det andre mennesker rundt omkring på kloden og opplever på eksakt samme måte.
      Håper du også får en deilig helg🙂
      Klem

  6. Alva 05.02.10, kl. 08:29

    Hei Rutt.
    Dette var et av de beste intervjuene jeg har sett om denne sykdommen. Jeg begynte å grine:-(
    Jeg hadde en avisartikkel om Pernille Zetraeus i september; http://alvainsvingen.wordpress.com/2009/09/03/”varden-kan-for-lite-om-me”/

    Jeg har en spørreundersøkelse gående på bloggen min for tiden. Det hadde vært veldig fint om dere tok dere tid til å titte innom og svare på noen enkle spørsmål.

    På forhånd, Tusen takk!!!🙂
    klem fra Alva

    • Rutt 05.02.10, kl. 11:41

      Hei Alva!
      Det var ekstraordinært godt! Ærlig, uredd og direkte!
      Takk for link til avisartikkel!
      Ha en deilig helg🙂
      KLem

  7. Pingback: Gode intervjuer på TV4 « Under stjernene

  8. Eline 05.02.10, kl. 09:41

    Hei Rutt

    Fine interjuver, veldig glad du la de ut som med alt annet du finner.Takk.. Håper andre nå skjønner etter hvert at vi virklig er meget syke. Skal sende link til flere. Beskrivelsen er kjempefin..

    • Rutt 05.02.10, kl. 11:46

      Hei Eline!
      Jeg tror det er akkurat slike intervjuer som sakte, men sikkert vil snu feilaktige forestillinger, selvfølgelig sammen med biomedisinsk forskning. Det er så bra at profilerte mennesker står frem på denne måten, for å rokke ved fordommer som at det er kun late, svake, «syklige» mennesker som får ME.
      Ønsker deg en fin helg🙂
      Klem

  9. predikeren 06.02.10, kl. 08:07

    Hei,
    dette var bra!
    Spørsmålet om psykisk og/eller somatisk, behandles også av Jo Moen Bredeveien i kronikken «Ut av utmattelsen» i Morgenbladet denne uken.
    Dette er en håpløs problemstilling, en hengemyr for tanken, forskningen og behandlingen, fordi denne uklarheten gir maktapparatet et spillerom. Et spillerom hvor de kan utnytte den muligheten dette gir til å manipulere «bort» sykdommer/pasienter man ikke vil «satse på».

    Som Pernilla sa, man har ikke resurser i det offentlige helsevesen. Klart det er enklere å legge byrden av pasienten tilbake på pasienten og kalle det psykisk. Man ønsker ikke å sette seg inn i , eller behandle flere tidkrevende syndromer.

    Nå er ihvertfall PC’n min friskemeldt etter et ødeleggende virusanngrep. Hos PC-doktoren er ventetiden her ca.en mnd. og det er nesten samme ventetid som hos legen

  10. Rutt 06.02.10, kl. 10:52

    Hei Predikeren!
    Hyggelig å se deg, velkommen tilbake. Doktoren klarte ihvertfall å gjøre PCen din frisk, ikke dårlig bare det🙂
    Jeg er bare glad for at det foregår mye seriøs, bra forskning i utlandet. Så får man bare sitte her på berget å røre rundt i den samme gamle grøten, og få løsningene ferdig servert fra andre etterhvert.
    Ha en strålende helg🙂
    Klem

  11. Mona 06.02.10, kl. 13:35

    Hei Rutt!!!!

    Har lagt inn linkene på facebooksiden min jeg!!! Som du sikkert ser😉😉 Håper det er greit!!!

    Er så fint med sånne linker som venner og kjente kan kikke på.. Da får de kanskje et nytt bilde på hvordan ting er…
    Ikke minst så ser de at intervjupersonene ser såååå høyst oppegående og friske ut, for det gjør vi jo🙂🙂
    ( er nemlig så lei av å høre den kommentaren…ikke misforstå..jeg er glad for at jeg ser ok ut😉 men det er jo gjerne sagt med en liten bebreidelse i…)
    Flott at noen orker å stå frem slik!! Samfunnet må bombarderes med sånne snutter🙂🙂 Kanskje noen vil våkne etterhvert🙂🙂

    Ha en fortsatt god helg!!

    Klem Mona!!!

  12. Rutt 06.02.10, kl. 22:07

    Hei Mona!!
    Kjempe bra, spre det gode budskap :-)!
    Kommentarer om at jeg ser jo så godt ut, så frisk og oppegående får jeg også høre hele tiden! Jeg er jo kjempe glad for at jeg ikke ser så elendig ut som jeg føler meg altså, det er ikke det.. Men ofte er jo dette en insinuasjon på at man jo ikke kan være så veldig syk..
    Intervjuet hadde et klart budskap på flere nivåer!
    Jeg håper det går bra med deg Mona! En fortsatt god helg til deg også🙂
    Klem

  13. Arisan 12.02.10, kl. 18:08

    Hei.

    Jeg så også programmet og ble kjempeimponert. La det ut på bloggen min, men der er det ikke mange besøk og den bloggen med minst aktivitet i kongeriket. Jeg følger med på «Efter Tio» til vanlig fordi de har mange interessante tema.

    • Rutt 12.02.10, kl. 21:15

      Hei Arisan!
      Jeg kommer også til å følge med på Efter Tio etter dette. Likte profilen på programmet, en rolig intervju form.
      Ha en fin helg🙂
      Mvh
      Rutt

      • Gillius 06.04.10, kl. 16:05

        Jeg er selv ME-CFS pasient, og har løst mine problemer med daglig inntak av 300 mcg (mikrogram) Vitamin D3, som tilsvarer 12.000 Iu (international units)i kombinasjon med inntak av anbefalt dose av Vitamin K2.

        Jeg har nær kontakt med prof.dr.med Karl Arfors på Karolinska Institutt i Stockholm, som om kort tid, og i samarbeid med TV4 vil teste ut mine erfaringer på Vitamin D3 på Pernilla Zethraeus. Om dette gir positive resultater, blir det helt sikkert et nytt intervju med henne på «Efter Tio» i TV4. Så følg med.

        De som på egen hånd vil prøve «min resept», bør på forhånd ta en blodprøve hos fastlegen og registrere D-vitamin nivået i blodet før start, og diskutere saken med fastlegen om dette forsøket. Det er liten eller ingen fare for skadelig «overdose» med dette hormonet. Ved soling (hele kroppen) i ca. 17 minutter (uten faktor) får man opptil 13-15.000 Iu Vitamin D. Er du gravid, bør du diskutere dette med fastlegen, som også vil avgjøre om det blir interaksjon med annen medisinering du måtte bruke.

        Som sagt, start med en blodprøve hos fastlegen, slik at man er på den sikre siden medisinsk. Vær forberedt på at fastlegen vil hevde at 400 Iu Vitamin D3 er anbefalt dagsdose. Dette kan du faktisk glemme. Jeg vil nevne at prof. Karl Arfors forsker på Vitamin D3, og har ikke hatt motforestilling til min dagsdose på 12.000 Iu pr.dag. I tillegg får jeg D-vitamin gjennom kosten. Kombinér helst dette inntaket med anbefalt dose Vitamin K2. Lykke til, og som sagt, du bør samarbeide med fastlegen i denne saken, for sikkerhets skyld!

        Vitamin D3 finnes i tablettform er oppgitt i mcg. I kapsler oppgis Iu-verdien. 1 mcg = 40 Iu. Jeg bruker kapsler á 2.000 Iu som kan kjøpes på nettet: http://www.vitaviva.com/Store/product/Vitamin-D3-2000-IU,2858,54,en.aspx

        • Rutt 07.04.10, kl. 08:35

          Hei Gilius!
          Takk for at du deler dine erfaringer og flott at du har funnet en løsning for å bli bedre.
          Mvh
          Rutt

Legg igjen en kommentar

