Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

TV-intervju med Prof. De Meirleir, Prof. Jonas Blomberg og Dr. Byron Hyde!

I forbindelse med RME Gøteborgs konferanse i november i fjor ble det gjort intervjuer med Øppna Kanalen Gøteborg.

14 responses to “TV-intervju med Prof. De Meirleir, Prof. Jonas Blomberg og Dr. Byron Hyde!

  1. Rutt 10.02.10, kl. 15:09

    Tusen takk til Madralli for tips!!!🙂

  2. Pingback: Jeg syns det offentlige har en nonchalant holdning og ikke gjør grundige utredninger. « ALVA i svingen

  3. Laura 10.02.10, kl. 19:36

    Takk Rutt!
    Kvalitet og ikke minst innhold av videor er helt fortreffelig.
    Dette skulle bli publisert på websider til ME-forening!!!

  4. Rutt 10.02.10, kl. 21:08

    Hei Laura!
    Jeg syntes også det var gode, informative videoer! Håper mange ser disse!
    Klem

  5. bell4trix 10.02.10, kl. 22:48

    Jeg blir så glad for at du holder deg så oppdatert. Og for at du tar deg bryet med å legge det ut med info og linker og alt. Fantastisk! Tusen takk!🙂

    Intevjuene er kjempebra laget, og god lyd og bilde. Men er man en ME pasient så blir de selvsagt også litt tunge og lange. Skulle gjerne hatt dem tekstet på norsk. Men forstår nå mesteparten. (dette var ikke en klage på de som hadde laget det altså, men jeg håper også feks ME-foreningen tar tak i det og tekster feks) Sangen før og etter intervjuene rørte meg så veldig. Vet ikke hvorfor, men blir helt på gråten! hehehe😉

    Litt på siden syntes jeg det var fryktelig slitsomt at hun dama i De Meirleir sitt intervju sa «ja» og «mhm» mens han snakket. Men dette er vel fordi jeg ikke takler så godt bakgrunnstøy. Ble helt stressa av det. Men innser jo at det er unødvendig negativt av meg å kommentere det. (Måtte bare få det ut!) :p

    Takk for hilsen på bloggen min foressten. Har time på Mandag. Vet det har vært endel snakk om treff når De Meirleir er her igjen 18-19 februar. og 18 er jo en torsdag. Kanskje derfor du husket det?🙂 Gleder meg iallefall veldig og er litt engstelig og litt usikker fortsatt. Men satser på dette blir starten på veien tilbake til livet😀

    • Rutt 11.02.10, kl. 11:37

      Hei Bell4trix!
      Ikke vet jeg hvorfor, men jeg mente så sikkert at du skulle ha time torsdag. Det går jo på en snurr her innimellom, så jeg må ha blandet ting sammen🙂.
      Uansett, masse lykke til!! Det er ikke rart at du både er engstelig og usikker fremdeles, det er jo en stor avgjørelse du har tatt. Håper det føles bedre etter timen på mandag :-)!
      Klem

  6. Janne 11.02.10, kl. 10:33

    Kjempeflott at du legger ut slike ting. Likte veldig godt intervjuet med prof De Meirleir!🙂 Han er super.

    • Rutt 11.02.10, kl. 11:39

      Hei Janne!
      Intervjuet med Prof. De Meirleir og Prof. Blomberg var veldig konkrete og informative. Intervjuet med Dr. Hyde ble litt for tungt og langt syntes jeg, datt litt av..
      Klem

  7. Kira 11.02.10, kl. 17:10

    Tusen takk for at du holder oss så oppdatert!! Lurer på om noen forstod hva slags gammelt apparat som hadde tatt de bildene han viste frem på slutten? Er det slike apparater de bruker de alternative terapeutene som tar bilde av auraen??

  8. Funkster 11.02.10, kl. 17:34

    Heisann Kira🙂

    Ikke akkurat et aura-apparat, nei.

    Det er et termobilde, dvs. et bilde som tas med et kamera som måler varmeforskjeller på en svært sensitiv måte.

    Slike kamera brukes f. eks. for å ta bilde av sikringsskap for å se om det utvikler seg varme i ledninger og koblinger, og på denne måten identifisere varmeutvikling og mulig brann før det faktisk skjer.

    Så, det du ser der er en voksen mann som har blodomløp, og blodet er varmere enn omgivelsene. Så ser du 12 år gammel jente som har svært redusert blodomløp, og da vises ikke de samme «varmefeltene».

    Slike kamera er faktisk så sensitive at de kan måle temperaturen mer nøyaktig enn vi måler feber.

    Det er jo en kjent sak at mange ME-syke fryser mye, og har en temperatur ned mot 35,5 – 36,0.

    Kanskje noe for legene å skaffe seg på kontoret?

  9. Kira 11.02.10, kl. 22:02

    Tusen takk for svar Funkster! Enda et biologisk avvik som ikke blir vektlagt i utredning av ME. Brrrr.. fryser lett ja!!
    Er så takknemlig for at Rutt og dere andre følger så godt med og bringer det videre!😉

    • Rutt 12.02.10, kl. 21:13

      Hei Kira!
      Jeg fryser konstant og er mektig lei av det!! Heldigvis går det mot varmere tider🙂
      Ha en fin helg!
      Klem

  10. Mona 17.02.10, kl. 20:20

    Hei!!!

    Intervjuet med Kenny De Meirleir var kjempebra.. Orker ikke å se/ høre på mer nå🙂 Men skal prøve å få med meg de andre også!!!
    Imponert over alt du kommer over Rutt🙂 Veldig bra og setter stor pris på det!!!!

    Klem Mona!!!!

    • Rutt 17.02.10, kl. 20:45

      Hei Mona!
      Hvis du orker anbefaler jeg deg å få med deg intervjuet med Prof. Blomberg. Hans arbeid er veldig aktuelt ifh til kunnskapen om XMRV i Skandinavia/Europa. Han samarbeider både med Ullevåll, De Meirleir og WPI.
      Håper formen er bra, forholdene tatt i betraktning!
      Klem

Legg igjen en kommentar

