Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Prof. De Meirleirs ernæringsspesialist har fått egen webside

Christine Tobback har samarbeidet med Prof. De Meirleir siden 2005.

Hentet fra hennes webside:

«Since 2005 Christine has been cooperating with Prof. K. De Meirleir to improve the fatigue and the symptoms associated with the chronic fatigue syndrome (CFS/ME).
It is striking that the symptoms of most CFS/ME patients ease just by applying an adapted dietary scheme. Most of the time the food anamnesis will point at an intolerance to milk or dairy products, certain cereals and/or fruits dating back to infancy. An aversion to certain food can indicate an intolerance to certain food products. This may be a sensitivity to lactose and/or casein, fructose and/or citric acid. Coffee and certain fats are often badly tolerated, which may be indicative for an impaired liver function. What is more, most ME patients are also hypersensitive to biogenic amines (histamine and tyramine) and alcohol.»

Link til websiden HER

16 responses to “Prof. De Meirleirs ernæringsspesialist har fått egen webside

  1. anne 11.03.10, kl. 13:57

    Flott info, som vanlig! *klem*
    Jeg flira når jeg så kaffebiten. Har drukket kaffe to ganger i hele mitt liv, og var ekstremt nære å kaste opp begge gangene, var aldri et tema å «lære meg» å drikke kaffe… Alt det andre er også kjente saker, slutta å drikke alkohol, melk og spise korn og sitrusfrukt mange år før jeg fikk ME.

    • Rutt 11.03.10, kl. 21:36

      Hei Anne!
      Jeg har også hatt mange matvarer som jeg ikke har likt å spise/drikke fordi det har gjort meg uvell, før jeg fikk ME. Etter at jeg begynte å bli syk har det vært myyye jeg har reagert på som jeg i utgangspunktet har vært veldig glad i. Jeg har fått lov av KDM å prøve litt matvarer nå og det virker som kroppen tåler litt igjen. Det betyr jo at tarmen ikke slipper ut så mye giftstoffer lenger🙂.
      Klem

  2. Renate 11.03.10, kl. 14:05

    Så bra at ho har fått seg en nettside!🙂 Tusen takk for tipset!

    Ha en fin dag!🙂

    Klem Renate.

    • Rutt 11.03.10, kl. 21:38

      Hei Renate!
      Jeg har ikke rukket å lese så mye der enda, men det kan jo være noe vi kan ha nytte av (som vi ikke har blitt fortalt under samtalene med henne). Syntes jeg så en mailadresse også, så da kan vi jo ta kontakt hvis vi lurer veldig på noe.
      Håper formen er bra for tiden🙂
      Klem

      • Renate 11.03.10, kl. 21:53

        Jeg har ikke lest der ennå, bare tittet litt. Leser en annen dag. I morgen blir det dmps-test på meg. *spent* Jeg har vært litt jojo i det siste; brukt mye energi på én gang, og så blitt dårligere i noen dager (forutså dette, men det var aktiviteter jeg ville få til.) Sender deg en mail så snart jeg orker. Ha det fint frem til vi snakkes igjen!🙂

        • Rutt 11.03.10, kl. 22:11

          Oj, spennende med dmps-test! Masse, masse lykke til!! Send meg en mail og fortell når du orker – IKKE før *streng*😉
          Klem

          • Renate 11.03.10, kl. 22:17

            Tusen takk for det!😉 Det er koselig med sånn «strenghet» – skal ta det til etterretning!🙂 Det blir tidlig opp i morgen, så jeg burde strengt tatt ha lagt meg alt. *Off I go!*🙂 God natt! Klem.

  3. ella 11.03.10, kl. 17:31

    Takk for tipset!🙂

    Ser det reklameres for en bok… Synd den ikke er kommet ut på engelsk.

    • Rutt 11.03.10, kl. 21:41

      Hei Ella!
      Ja, veldig dumt hvis den ikke har blitt utgitt på engelsk. Det begrenser jo veldig salget.
      Håper du har det bra!
      Klem

  4. Alva 11.03.10, kl. 18:45

    Ja, dette var kjente ting alt sammen, ja.🙂

    Har du vært borti denne nettsiden Rutt?
    http://www.freedomfromme.co.uk/blog/?p=169

    Noen som kjenner til denne nettsiden?

    • Rutt 11.03.10, kl. 21:42

      Hei Alva!
      Jeg har ikke sett den nettsiden tidligere, skal titte mer på den etterhvert.
      Håper formen har begynt å komme seg!
      Klem

  5. Rosa 12.03.10, kl. 08:17

    Stemmer vel det med hva mange erfarer, skulle ønske alle fikk sjekket akkurat hvilke mat som gjorde de bra/verre og fikk satt sammen et skikkelig kosthold utifra hva en trengte og hva en tålte. Tidligere reagerte jeg med astma, elveblest, kraftige magesmerter/diare/kvalme&oppk, utslett på div. Kuttet nærmest i redsel ut veldig mye i matveien, helt sikkert også ting jeg kunne tålt å spise. Men enkelte ting har jeg klart sett ikke var bra, som melk, gjær, sukker. Likevel, jeg har «touchet» melkemat. Forsøkte for litt siden å gi blaffen og spiste en hvit saus laget på melk til middag, og ble så syk igjen som jeg ikke har vert på flere år. Det andre jeg spiste vet jeg at jeg tåler. Tenkte ikke melka skulle gjøre meg så syk. Formen min er tydelig bedre når jeg spiser «riktig» utifra det jeg vet, men skulle gjerne visst mer! At vi fikk hjelp til det alle, de testene de tar på vanlige legekontorer idag er vel ikke i nærheten av hva dere får tatt på Lillestrøm/hos Meirleir går jeg utifra.
    Men jeg tror også på det at det nok skal mer til enn «bare» kostholdet for å få en frisk.. Men en langt bedre hverdag med rette kosten, det tror jeg helt sikkert:)

    Takk for at du la inn Rutt. Er ikke så flink rundt om og legge igjen spor i blogger for tida, men leser det jeg orker med. God helg og klem:)

    • Rutt 12.03.10, kl. 20:13

      Hei Rosa!
      Prof. De Meirleir/LH setter matintoleranser i et litt annet perspektiv enn vi er vant til fra norske helsevesen. Det er ikke kun et magesmerteproblem, men viser om tarmen lekker giftstoffer/proteiner fra mat ut i blodbanen. Er dette tilfelle setter det immunforsvaret i en overaktivisert tilstand og vi har satt igang «ME-spiralen». Det fører også til dysbiose og destruktiv bakterieflora i tarmen som danner H2S (en av de giftigste nervegassene). Så kostholdet er veldig viktig for at kroppen kan leges, men man blir ikke frisk av å spise riktig kost.
      Vet ikke om det var mulig å forstå noe av dette, det er en komplisert sykdom vi har..
      Ha en fortsatt fin helg!!🙂
      Klem

  6. Nora 13.03.10, kl. 20:14

    Interessant, det her.
    Tåler hverken gluten, laktose eller kasein, gjær eller sitronsyre.
    jeg har ikke testet positivt på noen prøver hos vanlige leger, men den med gjær fant de på en test jeg bestilte i england, har IgG-antistoffer mot gjær og litt mot kiwi og muslinger.
    Jeg liker kaffe men tåler det dårlig.

  7. Mira 14.03.10, kl. 00:46

    slenger meg med her!
    jeg tåler ikke havre, hvete, rug….melkeprodukter, gjær, egg, eple, banan, soya, astpartam/suklarose/søtningsstoffer, tåler dårlig svinekjøtt og kylling, og må holde meg helt unna alkohol og koffein…i tillegg reagerer jeg på alt som inneholder konserveringsmidler, og type «ferdigposer» og lignende…hihi…ikke lett å lage diett ut ifra dette….ernæringsfysiologen ga opp og endte med å si; jaja, du får bare holde deg unna det du ikke tåler og passe på å få i deg nok protein…noen diett til meg ble umulig for henne å lage…😉

  8. Rutt 15.03.10, kl. 09:44

    Hei Nora og Mira!
    Takk for kommenarer🙂
    Matvarene dere nevner er veldig vanlig å slå ut på. Ernæringsspesialisten på LH (som er opplært av Christine Tobback) forklarte det med at de inneholder mye proteiner/giftstoffer som lekker ut fra tarmen og inn i blodbanen. Dette skaper en immunrespons. Vi som er under behandling hos De Meirleir/LH (er dere det?) får masse medisiner som skal gjøre tarmen hel igjen og vil da kunne tåle flere av disse matvarene igjen.
    Mvh
    Rutt

Legg igjen en kommentar

