Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

1 av 329 ME-syke får erstatning etter skolevaksine

Hentet fra Dagbladet.no:

«Legesønn (35) er den eneste av 329 ME-syke som har fått medhold hos Norsk Pasientskadeerstatning»

Les hele artikkelen HER

12 responses to “1 av 329 ME-syke får erstatning etter skolevaksine

  1. Rutt 07.04.10, kl. 21:19

    Merker meg at Dagbladet faktisk har en god «Fakta om ME» beskrivelse:

    «ME – Myalgisk encefalopati – er en nevrologisk sykdom som preges av ekstrem fysisk og mental utmattelse som forverres ved aktivitet.

    ME kalles også postviralt utmattelsessyndrom (PVFS) og kronisk trøtthetssyndrom.
    Det er en godkjent diagnose.

    Diagnose stilles etter bestemte kriterier basert på en grundig klinisk vurdering.

    ME begynner oftest akutt, vanligvis etter en infeksjon, f. eks. influensa, kyssesyke, halsbetennelse, virus på balansenerven, infeksjon etter vaksine.

    Kognitiv funksjonsforstyrrelse (for eksempel problemer med konsentrasjon, hukommelse, holde på oppmerksomheten, blande ord) fører til en frustrerende manglende evne til å opprettholde normal intellektuell aktivitet.

    Alvorlighetsgrad av symptomer kan svinge veldig, også i løpet av en dag.

    Pasienten er ikke nødvendigvis trøtt hele tiden, men føler seg syk mesteparten av tiden.

    Forverring eller tilbakefall skjer ofte etter for stor fysisk eller mental aktivitet .

    ME har en sterk tendens til å bli kronisk.

    Helsevesenet har lite kunnskap og kompetanse på disse tilstandene.

    Det finnes ikke noen etablerte behandlingsmetoder som kan gjøre folk friske.»

    • Cathrine 08.04.10, kl. 08:18

      Jeg la også merke til at faktaboksen ikke provoserte meg i det hele tatt🙂 Tror det er første gangen!
      Nå har jeg sendt en mail til Dagbladet med klapp på skulderen; må jo sørge for at de fortsetter å bruke denne faktainformasjonen i hvertfall til nye fakta har blitt endelig fastslått (feks XMRV).

      • Rutt 08.04.10, kl. 15:03

        Hei Cathrine!
        Så bra at du sendt mail til Dagbladet! Jeg så de hadde brukt faktaboksen en gang til i dag🙂
        Klem

  2. Rutt 07.04.10, kl. 21:23

    Historien til Elisabeth Sigvartsen som gikk til legen 12 uker for sent:
    http://www.dagbladet.no/2010/04/07/nyheter/innenriks/pasientskader/11162455/

  3. Catalyzator 08.04.10, kl. 11:09

    Såvidt meg bekjent er ikke jeg i den nevnte kategorien
    av de som ble «skolevaksinert» på den tiden men jeg har
    ofte undret meg på et annet vaksineområde fordi i den
    samme perioden ble jeg nemlig «hastevaksinert» med en
    stivkrampevaksine såvidt jeg vet på sykehuset i forbindelse
    med en ulykke hvor det også måtte syes en del sting i ansiktet
    mitt hvor bedøvelsesprøytene ikke virket og jeg klarer ikke
    engang å tenke på det uten å få smerter i ansiktet den dag i dag…

    Kunne disse vaksineproblemene også komme fra stivkrampevaksinering ?

    Vel… det blir jo kun en ren spekulasjon…
    Alle vaksiner har jo en mengder innholdstoffer og hvem vet hva som er
    bra og hva som er skadelig i lengdens løp….

    • Rutt 08.04.10, kl. 15:06

      Hei Catalyzator!
      Jeg husker at jeg var med på dette, men vet ikke om jeg fikk vaksinen eller var i kontrollgruppen. Jeg er ikke i tvil om at vaksiner med ymse innhold kan føre til sykdom for noen..
      Håper du har greie dager, tross store utfordringer (har lest loggen din på forumet..).
      Klem

  4. Mona 08.04.10, kl. 13:46

    Spennende sak!!
    Synes det er underlig at det ikke er mulig å oppdrive papirer på at jeg var med på dette vaksineprosjektet på ungdomsskolen… Alle papirene er flyttet til et sentralt arkiv siden det ikke var pc den gangen….
    Kjekt for dem at en del av disse papirene «bare» ble borte tenker jeg…
    Ihvertfall kan jeg med sikkerhet si at noe skjedde med kroppen min i den tiden, og har siden ikke vært på høyden😦 Grrr…

    Håper dagene er bra Rutt!!! Vår og sommer er sterkt etterlegtet nå🙂🙂

    Klem Mona!!!

    • Rutt 08.04.10, kl. 15:08

      Hei Mona!
      Det var jo veldig praktisk at alle papirene har blitt borte selvfølgelig.. Som jeg skrev til Catalyzator husker jeg at jeg var med på dette.
      Nå gleder vi oss til sol og sommer, ja! Til helgen er det meldt opp til 17 grader😀
      Klem

  5. Saturnin 08.04.10, kl. 17:50

    Håper virkelig at de andre ME-syke som fikk sykdommen påført i dette vaksineforsøket får medhold og erstatning (http://www.dagbladet.no/2010/04/08/nyheter/innenriks/vaksine/rettssak/11173555/).
    Det er gledelig å merke seg at dagbladet kommer med så godt som korrekte fakta om ME – vi får håpe at dette er tegn på ett skifte når det gjelder medias omtale av ME – synes også at selve artikklene var bra skrevet, uten hentydninger til stress – kognitiv adfersterapi LP, osv
    Takk igjen Rutt for alt det interessante du legger ut for oss – takket være deg får vi med oss siste nytt😀 Du gjør en utrolig jobb

    • Rutt 08.04.10, kl. 19:35

      Hei Saturnin!
      Det blir veldig spennende å følge denne saken videre!
      En befrielse å endelig se en uavhengig beskrivelse som var så god, vi får håpe dette kan være starten på en positiv trend i media🙂
      Klem

  6. Mirabell 08.04.10, kl. 19:18

    Jeg lurer på en ting: Kan det være noe tilsetningsstoff i (mange typer) vaksiner som noen mennesker ikke tåler, og som kan skape ME hos noen? Noen teori om dette?

Legg igjen en kommentar

