Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Dr. Sarah Myhills søvnråd for ME-syke

Hentet fra ProHealth.com:

«“Often ME/CFS patients get into a bad rhythm of poor sleep at night, which means they feel ill for the day, which means they get another bad night. They are half asleep by night and half awake by day. Furthermore, their natural time for sleep gets later and later. They go to bed late and if they have to get up at the usual time, chronic lack of sleep ensues.”»

Les hele artikkelen HER

16 responses to “Dr. Sarah Myhills søvnråd for ME-syke

  1. anne - moseplassen 19.04.10, kl. 21:14

    hm, dette var interessant. Har ikke egentlig store søvnproblem, men det er absolutt margin for forbedring..

    Men, jeg lurer, hvorfor i alle dager er det bedre med søvn før kl 12 enn etter, og er det før kl 12 sommertid? har det noe å si hvor lenge det er lyst? har det noe å si når man står opp?
    Litt vrient med råd fra en dame som synes det er naturlig å legge seg kl ni…

    • Rutt 20.04.10, kl. 21:51

      Hei Anne!
      Tja, ikke godt å si.. Kanskje vi har en slags biologisk «klokke» som gjør at vi hviler bedre før midnatt? Har jo også alltid hørt at skjønnhetssøvnen er den før midnatt o.l.
      Det er ihvertfall ikke noe naturlig ved å legge seg kl ni, spør du meg🙂
      Håper du har gode dager!!
      Klem

  2. hopeful 20.04.10, kl. 07:30

    Ja, dette var veldig interessant lesing (som vanlig,her inne…..). Må nok dele opp artikkelen i flere leseøkter,kjenner jeg. Dr. Sarah Myhills driver med mye spennende hun også. Litt ekstremt å legge seg kl. 21,he-he-he. Men jeg legger meg sjelden etter kl. 22.30, nettopp fordi jeg lenge har kjent at kroppen fungerer best med søvn før midnatt. (Så har vi også barn som våkner ganske tidlig,da…).

    Anne; Etter hva jeg forstod gir søvn før midnatt bedre kvalitet, dette hadde sammenheng med hormoner. Håper formen er noenlunde bra,Anne. Vi får bare knaske i vei………med våre rikholdige,utsøkte utvalg av piller.

    Håper kroppen din har vennet seg til de nye medisinene/antibiotikaen, slik at du kan nyte det nydelige vårværet,Rutt!

    • Rutt 20.04.10, kl. 21:47

      Hei hopeful!
      Vanskelig å komme seg i seng før midnatt, nettopp fordi jeg veldig sjelden sovner før godt over midnatt. Da vet jeg at jeg blir liggende å vri meg og bli frustrert, og da sovner jeg gjerne enda senere.. Jeg har fått betydelig bedre søvnliv etter at jeg startet med De Meirleirs behandling, men det er enda ikke helt stabilt og ganske sårbart..
      Hvordan går det med deg nå, hopeful? Håper du har fortsatt med baby-steps i riktig retning!! Kroppen min har endelig begynt å venne seg til den nye antibiotikaen! Det tok sin tid denne gangen.
      Klem

      • hopeful 21.04.10, kl. 06:26

        Bra at søvnkvalitet har blitt bedre underveis i behandlingen,Rutt. Noenlunde søvn er alfa-og-omega for formen. KAn ikke si at jeg merker særlig bedring på søvnen enda, svinger endel. Joda, jeg nyter mine små baby-steps i fulle drag – sammen med familien. Har prøvd meg litt forsiktig siste ukene med litt aktiviteter/korte venninnebesøk,så herlig å kunne delta litt mer på gode dager. Minner meg selv stadig på AAA, men du vet………denne balansegangen er vanskelig: småkræsjer iblant, men restituerer meg raskere. Deilig å få små smakebiter på livet igjen. Jeg er på vei…..!

        klem hopeful

        • Rutt 21.04.10, kl. 16:46

          Herlig å høre at du får små smakebiter av livet igjen, hopeful! AAA er en stor utfordring, men viktig for og ikke gjøre veien unødvendig humpete for seg selv. Jammen ikke lett, men vi gjør vårt beste🙂. Kjempe bra at du restituerer raskere, der merker jeg også stor forskjell!
          Ønsker deg gode, gode vårdager🙂
          Klem

  3. anne - moseplassen 20.04.10, kl. 07:38

    Jo, Hopeful, jeg leste dette om hormoner, men skjønner ikke helt hva som gjør at det er forskjell før og etter 12… Kroppen kan jo ikke klokka, egentlig, så da må dagslys ha noe med saken å gjøre, og om man sover i mørkt rom og har jevn tid for å stå opp så skal det da ikke være nødvendig å legge seg så skamtidlig. (vi har jo lange sommerdager i Norge).

    Jeg har et behov for å legge meg samtidig som mannen, og heller sove en par timer lengre om morgenen. Sover faktisk ni timer nå, og trives godt med det, men det er altså 24-09 ca. Vi har snakket om å dytte det lengre frem på kvelden til kl 23, men det får vi nå se på om mannen «får til».

    • Rutt 20.04.10, kl. 22:00

      Oj, ni timer sammenhengende! Sover du noe på dagen da, Anne? Opplever du at du får nok søvn, eller er du uopplagt når du våkner alikevel?

      • anne 22.04.10, kl. 07:08

        Sover ikke sammenhengende nei, våkner opp flere ganger, og må opp og tisse frempå morgenen (vanligvis i sekstiden når mannen skal stå opp, men ja, ganske bra. Og det er jo perioder hvor jeg ikke får sove også da.. hehe, men de ignorer vi jo😉

        Jeg sover aldri på dagen. Da skal jeg være omtrent dødsyk. Jeg får det rett og slett ikke til, uansett hvor hardt jeg prøver. Det hender jeg legger meg på soverommet i sovemodus (mørkt og kaldt og alt det der) men det er da kun for å virkelig slappe av, ikke faktisk sove.

        Om jeg er uthvilt når jeg våkner? Tja Veit ikke det akkurat, det svinger vel, men nei kan ikke si det er som i gamledager. Bruker dessuten en time eller to på å få i gang kroppen, så her er det aldri noen aktiviteter før tidligst kl 11. (feks dusjer jeg først på ettermiddagen)

        Men det svinger. Av og til har jeg perioder hvor jeg nesten ikke får sove, og om jeg ikke passer litt på så forskyver jeg fort døgnet, men alt i alt så har jeg ok søvn. Bedre nå enn før jeg møtte KDM er det også. Sover litt hardere og må ikke opp like mange ganger om natten for å tisse.

        • Rutt 22.04.10, kl. 20:50

          Jeg strever også med å få sove på dagen. Etter at jeg startet med behandling har jeg klart å duppe litt hvis jeg er ekstremt trøtt, en sjelden gang sovner jeg en liten stund. Etter hva jeg har forstått har det med inflammasjoner og overaktivt immunforsvar å gjøre, at vi kan være dødens trøtte men ikke klare å sovne. Jeg er overbevist om at Nexavir har gitt meg den lille søvnkvaliteten jeg nå har. Har klart å kutte sovemedisiner som jeg har vært avhengig av i over 10 år, ikke dårlig bare det🙂

  4. Rosa 20.04.10, kl. 14:33

    Nei:) Orker ikke legge inn på nytt, fikk melding om noe jeg hadde glemt å fylle i, såklikker tilbake og innlegget er borte..:(
    Klem iallefall..:)

    • Rutt 20.04.10, kl. 21:41

      Uff, det er så kjedelig når det skjer! Koselig at du legger igjen en liten hilsen iallefall, Rosa🙂
      Håper du har gode dager!
      Klem tilbake!

  5. innom 20.04.10, kl. 21:48

    Veldig interessant. Ser at hun ikke nevner Rivotril, som vel er en av de første reseptbleagte medisiner KDM og andre tyr til (etter de naturlige preparatene)… Noen som vet om hun er skeptisk til denne pga vanedannende effekt eller andre ting, eller om det kun er tilfeldig at hun utelater den?

    Anne – kroppen kan nok klokka, har fått det bekreftet av helsepersonell da jeg ikke så poenget med å måle kortisol kl. 8 når jeg ikke har stått opp til den tiden på mange år. Selv liggende på et mørkt rom uten dagslys merker enkelte sengeliggende pasienter at døgnrytmen normaliseres i «gode» perioder.

    • Rutt 20.04.10, kl. 21:57

      Velkommen innom :-)!
      Rivotril kjenner jeg ikke til, mulig KDM bruker dette medikamentet etter melatonin o.l. Jeg har ikke hørt at han har foreskrevet dette, men vet at han bruker andre innsovningsmedikamenter som Stilnocht, Zopliderm o.l. gjerne i kombinasjon med komplimentær medisiner. Rivotril er kanskje i samme «gaten»?
      Interessant det du forteller om kroppens klokke!
      Velkommen igjen🙂
      Mvh
      Rutt

      • innom 23.04.10, kl. 11:50

        Har lest nøyere nå og ser hun nevner Diazepam som jo blir i samme gate som Clonazepam (rivotril). Stilnoct/zopliderm som du nevner ligger i samme «distriktet», men ikke helt samme «gate». De er både mildere ang bivirkninger og mindre vanedannende, tror jeg.

        • Rutt 23.04.10, kl. 18:42

          Hei innom!
          Det virker ihvertfall som om de fleste leger som jobber med ME er enige om at man skal gi medisiner for søvn. Det er vikigere å sove enn evnt negative bivirkninger av sovemedisin.
          Takk for info🙂
          Mvh
          Rutt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: