Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Dagens Medisin: Immunendring essensielt i forståelsen av ME

Hentet fra Dagens Medisin:

«Mange av symptomene ved immunrelatert sykdom er de samme som ved depresjon – blant andre tretthet/fatigue, dårlig matlyst og pessimisme.

– Allerede nå bør vi muligens følge opp psykisk lidelse hos pasienter med immunendringer ekstra nøye, og samtidig lete etter slik immunaktivitet hos flere med psykisk lidelse, særlig der ordinær behandling ikke fører frem. Trolig er dette også helt essensiell kunnskap for å forstå lidelser som fibromyalgi og ME/kronisk tretthetssyndrom, mener Klæbo Reitan.»

«Hope er opptatt av at langvarig forhøyet immunaktivatorer er forbundet med nevrotoksiske effekter og at det dermed er ugunstig å bli gående lenge uten behandling.»

Les hele artikkelen HER

Jeg kan ikke si noe annet enn VELKOMMEN ETTER!!😉

13 responses to “Dagens Medisin: Immunendring essensielt i forståelsen av ME

  1. selsius 03.05.10, kl. 21:19

    Hehe.. Enig med deg. Velkommen etter.

    Meget inntresang forskning dette her. Mange år med ”det er nok psykisk” Kan vise seg og ha biologisk forklaring. Det er ganske utrolig når man vet hvordan systemet fungerer. Så kan man jo hevde at det er mest forsvarlig og gjøre det på den måten man har gjort i mange år, men da det kommer til ME, har man vist at det er et annet gen – uttrykk ved sykdommen enn ved f. eks depresjon. Faktisk beviste Dr Kerr det i 2007

    Dessuten er det opples og vedtatt for lenge siden at ME-Pasienter har et immunforsvar som er helt elendig. Dette synker jo ikke inn hos enkelte.

    • Rutt 04.05.10, kl. 09:09

      Hei Selsius!
      Det kan bli bedre tider for pasienter som feks er plaget med gjentatte depresjoner uten å ha en klar årsak og hvor tradisjonell behandling ikke virker. Hvis jeg har forstått artikkelen rett (jfr kommentar til Saturnin nedenfor) er det jo en start på å forstå en hovedproblematikk ifh til ME. Hvis jeg har misforstått og ME igjen blir fokusert på som et resultat av psykisk lidelse, er jo forskningen for vår del et skritt bakover..
      Mvh
      Rutt

  2. Saturnin 04.05.10, kl. 08:29

    Jeg synes også det er flott at det nå fra flere hold fokuseres mer på de biomedisinske årsakssammenhenger – det er heldigvis en trend i tiden og får håpe det varer. Men, gjennom denne artikkelen settes det søkelys på det med depresjoner og CFS/ME, fibromyalgi etc som, slik jeg oppfatter det, ikke helt stemmer. Det er jo de færreste av oss som lider primært av depresjoner, det kommer i noen tilfeller senere i sykdomsforløpet. Mens det ser ut for meg som de aller fleste har i perioder eller konstant overaktiverte stressreaskjoner. Dette knyttes til overaktivering av den såkalte HPA aksen (hypothalamus-hypofyse-binyrebark) og adrenalin loop som folk som Wyller og Phil Parker er opptatt av (De jobber med symptomene ikke med årsaken til problemet). Det artikkelen her tar opp er jo det som bla De Meirleir mfl har jobbet med i mange år nå, at nevrologiske symptomer skyldes bla problemer med immunforsvaret, hormoner og neurotoxiner etc, etc, etc.
    Det kompliserer bildet at man hos pasienter med depresjon også kan finne problemer med HPA-aksen
    Min kommentar til dette er at det er fint at man nå finner biomedisinske årsaker til problemer i nervesystemet som for eks HPA-aksen – men det er ergelig at det hele tiden stigmatiseres og knyttes opp til at ME-pasienter er plaget av depresjon – Jeg tro nemelig ikke det stemmer for de fleste av oss!

    Huff, dette ble rotete – håper derer skjønner hva jeg mener her selv om hjernen min ikke formidler dette noe særlig bra🙂

    • Rutt 04.05.10, kl. 09:03

      Hei Saturnin!
      Tusen takk for kommentar!
      Jeg forsto artikkelen på en litt annen måte enn du beskriver, mer som;
      For noen pasienter med psykiske lidelser som feks depresjon, kan årsakene være fysiologiske og komme av immunologiske feil. I tillegg er Immunologiske dysfunksjoner også essensielt i forståelsen av ME. Altså at de snakker om disse lidelsene som to forskjellige ting, men at begge deler kan være et utfall av feil på immunforsvaret.
      Hvis artikkelen beskriver (slik jeg forstår at du mener): Feil på immunforsvaret=Psykiske plager=ME er det jo skivebom og tar heller et skritt tilbake enn fremover. Jeg tør å påstå at de fleste ME-pasienter i utgangspunktet er motsetningene til typiske depresjons-pasienter!
      Mvh
      Rutt

  3. Saturnin 04.05.10, kl. 11:51

    Jeg er enig med deg Rutt, for oss som kjenner til sammenhengen mellom svekket immunforsvar m.m. og bla nevrologiske ME symptomer er jo dette gode nyheter og nye takter – det jeg tenker på er hvordan dette oppfattes uttad, hos folk og leger som allerede har et stigmatisert syn på at ME-pasienter som deprimerte. Når det introduseres med:
    «Immunendring kan gi depresjon –
    Depresjon og psykose kan være forårsaket av immunendringer som skjer ved blant annet infeksjoner, allergier, revmatiske lidelser, hjerte-karsykdom eller metabolsk syndrom» som i neste omgang kobles til ME, selv om det ikke er sagt at ME-paienter lider av depresjon.

    Som du sier ME-pasienter er ikke deprimerte, heller motsatt

    Jeg er jo glad for at denne typen forskning kommer fram men det blir viktig å presisere hvordan ting henger sammen og jeg tror ikke vi med ME er spesielt tjent med psyko-nevro-endo-immunologi – Det vi trolig trenger er nevro-endo-immunologi med innslag av ernæring???

    Takk for at du legger ut så mye aktuelt ME-stoff – det er veldig nyttig🙂

    Klem

    • Rutt 04.05.10, kl. 16:50

      Jeg er helt enig i at artikkelen kan være med på å underbygge oppfatninger av at ME er et resultat av psykiske plager som depresjon. Bare at ME og psykiske plager blir nevnt i samme artikkel, og i tillegg kanskje har noe av samme årsaksforhold vil jo kunne vris og vendes til at = dette er samme ting. Men det er ihvertfall en begynnelse at man fokuserer på immunologi ifh til ME, så får vi håpe at forståelsen øker i takt med ny biomedisinsk forskning🙂
      Klem

  4. selsius 04.05.10, kl. 12:07

    Ser jo etter å ha lest litt mer nøye i dag at de kanskje mener at immunforandringene kommer at psykiske årsaker, og ikke omvent i forhold til ME. Det er i så fall helt feil. Det er vel kanskje litt etter som man tolker det som står der. For det er jo ikke alle med ME som har noen form for psykiske tilleggs faktorer. Kanskje de kan skrive om XMRV og hva det gjør med immunforsvaret!🙂
    Spørsmålet er jo om dette er en anerkjennelse for at ME-Pasienter har et kraftig svekket immunforsvar som kan gi psykiske symptomer, eller at grunnholdningen fortsatt er psykisk årsak? Det må vel neste forskeren svare på.

    • Rutt 04.05.10, kl. 16:55

      «Psykiatri-leiren» vil helt sikkert kunne vri dette til å underbygge sine teorier, det gjør de jo alltid. Det blir spennende å høre hvordan de vil få XMRV til å stemme inn i den psykologiske forklaringsmodellen, de vil garantert forsøke. Dem om det🙂

  5. petterblogg 04.05.10, kl. 23:47

    Heisan Rutt. Vil bare si «Keep up the damn good job!»🙂 Jeg har tatt meg en lang pause fra bloggingen. Tok for mye krefter, men jeg kommer tilbake! Det skjer så mye og nå venter jeg på konferansen i London i mai. Blir nedlest i ny info og ting som foregår, men jeg er nødt å prioritere helsen nå.

    Forresten den nederlandske studien hvor de ikke fant XMRV viser seg å bli en meget pinlig affære for han kjeltringen som ledet studien. Han skal få betale en meget høy pris for det han gjorde. BMJ godkjente studien, enda den ikke var vitenskaplig utført!! Lancet forkastet den pga. totalt manglende dokumentasjon. Jøss, her er det sterke krefter som jobber imot, ikke minst politisk.

    Jeg leser at noen kan finne kvakksalver annonser på bloggen min. Ser at du skriver om uønsket reklame. Jeg har ikke sett sånne annonser på din blogg. Har du sett dem på min??

    Vi snakkes
    klem

    • Rutt 05.05.10, kl. 20:09

      Hei Petter!
      Fornuftig å ta seg en pause fra blogging når man kjenner at det bruker for mye av kreftene. Man bør jo komme ut i pluss på regnskapet, ellers er det helt klart ikke verdt det! Du kommer sterkere tilbake vet du🙂
      Pinlig med den nederlandske studien, ja. Alikevel ble jeg ikke veldig overrasket..
      Jeg har ikke sett annonser på bloggen din, men hvis jeg har forstått det riktig vises de ikke for innloggede (wordpress) lesere. Jeg kjøpte likegodt No-adds for et år og håper at det fungerer bra. Hvis ikke får vi vurdere egne domener.
      Håper du får ladet batteriene, Petter!!
      Klem

  6. petterblogg 05.05.10, kl. 01:15

    Her er slakten fra NCI og Frank Ruscetti om den nederlanske studien, som var dømt til å mislykkes. Her er det sterke økonomiske og politiske krefter som står bak, Rutt: (Veldig oppløftende for ME-syke😉 )

    «Dr. Francis Ruscetti of the renowned NCI – a U.S. government agency – told Ortho that he hopes this controversy will be over in 2011. He is especially surprised about the fact that the investigat…ors of the UMC St. Radboud concealed in their publication that the Americans found traces of XMRV in the same blood samples from the Dutch patients. «I do not know how they think they get away with this ethically,» said Ruscetti. «I do not think this is good science.» Ruscetti pointed out again that the WPI, the NCI and the Cleveland Clinic applied four procedures in their research. «In the negative studies only one procedure was applied.» Ruscetti also ventilated his annoyance over what he calls the «whisper campaign» about contamination. According to the Nijmegen researchers, the Americans contaminated or polluted the Dutch blood samples.»

    «Among others Ruscetti is supported by Prof. Dr. John Coffin, who is linked both to the NCI and Tufts University in Boston. He is considered one of the most prominent retrovirologists in the world. «People have raised the issue of contamination,» said Coffin. «But nothing is known about this. There is not a single shred of evidence to support these rumours. Much of the research is done at the NCI, in the laboratory of Francis and Sandra Ruscetti. They have a long experience with these viruses and are very cautious.»

  7. petterblogg 06.05.10, kl. 00:34

    Hei igjen Rutt: Ja dette kommer til å få følger..

    Har du sett hva ESME har oppdatert i dag?

    «The Canadian, Australian and British governments have all banned ME/CFS patients from donating blood…» (min understrekning)

    Kommentar: Jeg nekter å tro at britene har forbudt ME syke å donere blod. (minste lille innrømmelse derfra, så kollapser hele det falske korthuset deres) Dette må vel være en forveksling med New Zealand vil jeg tro, som også gikk i tenkeboksen om ME og blodgiver.

Legg igjen en kommentar

