Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Et inkonsekvent Helsedirektorat!

Jeg undres når Hans Petter Aarseth, direktør i divisjonen for spesialist helsetjenester i Helsedirektoratet kommer med følgende uttalelser i paneldebatten 12 mai:

«Andre ting er ikke dokumentert men det er mange historier om ting som har hjulpet. Men vi kan ikke bygge på historier vi er nødt til å ha det inn i en vitenskapelig kontekst og få en dokumentasjon på at det faktisk virker.»

«Vi vil forvente at hvis vi skal bygge videre på det så må det publiseres i anerkjente vitenskapelige tidsskrifter og vært gjenstand for kvalitetssikring i forskningen. Vi kan ikke bygge på resultater som legges frem i pressekonferanser.»

Med dette friskt i minne blir jeg forundret (dessverre ikke overrasket..) når jeg ser følgende poster på programmet til Regional konferanse om ME i Tromsø oktober 2010, som arrangeres i regi av Helsedirektoratet:

Under Behandling-, rehabiliterings- og mestringstilbud finner jeg:

» Lightning process – Aktiv prosess Live Landmark – Advanced Lightning Process Instruktør, Presse- og kommunikasjonsansvarlig, Aktiv Prosess AS Vibeke Hammer – Advanced Lightning Process Instruktør, Daglig leder, Aktiv Prosess AS»

Og i tillegg finner jeg at det skal arrangeres en workshop med følgende beskrivelse:

«Workshop – Lightning Process. Live Landmark – Advanced Lightning Process Instruktør, Presse- og kommunikasjonsansvarlig, Aktiv Prosess AS

Vibeke Hammer – Advanced Lightning Process Instruktør, Daglig leder, Aktiv Prosess AS

Hvem har ansvar for ditt liv?
Hvordan arbeider vi i Aktiv Prosess?»

Så vidt meg bekjent så foreligger det ikke noe publisert dokumentasjon i anerkjente tidsskrifter når det gjelder denne behandlingsformen? Ei heller at den har vært gjenstand for kvalitetssikring i forskningen? Hans Petter Aarseth sier at Helsedirektoratet ikke kan bygge sine fokusområder på historier eller resultater som blir lagt frem på pressekonferanser. Eller kan de det likevel?

43 responses to “Et inkonsekvent Helsedirektorat!

  1. Renate 14.05.10, kl. 12:51

    Ja, man kan virkelig undre seg over hva de holder på med i direktoratet! Hvor er den kvalitativt gode forskningen på at LP virker mot ME? Den tror jeg vi må se langt etter, gitt!

    De utsagnene Aarseth kommer med, er ikke akkurat tillitsvekkende.

  2. Rosa 14.05.10, kl. 12:55

    Hjelpe meg! Dette er så skremmende! Så mye makt de folka har, i alle dager hva de får til å snike seg til! Og sånne konsekvenser det kan få for så mange/alle av oss. Sitter her og rister på hodet, for dette er bare så hinsides all fornuft, hæ????? Hvordan får vi stoppet dette tullet her???!!!

  3. Anira 14.05.10, kl. 13:19

    Takk for at du skriver om dette. Jeg oppdaget det litt tidligere i dag og ble helt fortvilet. Det har vært (og er) forferdelig dårlige forhold for ME pasienter her nord, og når det endelig kommer noe opplæring er det dette våre leger og helsepersonell skal læres opp i:(

    Går det an å sende brev til helsedirektoratet og protestere? Er ME-foreningen klar over dette og kan eventuelt sende noen som kan være en motvekt til dette tullet?

    Det er så mange kloke hoder som kommer innom dette forumet, har dere noen forslag til hva som kan gjøres?

    Anira

  4. Anira 14.05.10, kl. 13:25

    Noe av det jeg reagerte mest på var det som står om konferansen: «Det blir et bredt faglig program som er forskningsbasert og har vekt på forståelse av CFS/ME, utredning og behandling.»

    Forskningsbasert??? Hvordan kan de si noe slikt?

    Videre står det: ”Programmet skal være på høyt faglig nivå og presentere både oversikt og fordypning. Konferansen skal være praktisk nyttig for fagfolk i arbeidet med pasientgruppa, og for pasienter/pårørende til bedre å kunne forstå tilstanden og ta i bruk aktuelle helsetilbud.»

    Høyt faglig nivå??? Jeg føler et behov for å rive meg litt i håret…

    • Rutt 14.05.10, kl. 13:41

      Og jeg siterer igjen Hans Petter Aarseth, direktør for divisjonen for spesialisttjenester, når han svarer på spørsmål om dokumentasjonen Helsedirektoratet har for kognitiv terapi og gradert trening ikke er god:

      «Det er nok riktig at det ikke er dokumentert at det ikke har veldig god effekt, men det er dokumentert at den har en effekt på noen av disse pasientene og den dokumentasjonen er vitenskapelig god, men det er ikke det samme som at effekten er god.»

      Er det dette som er faglig høyt nivå??

  5. Erremuli' 14.05.10, kl. 13:41

    Jeg var vanvittig provosert av «opptrinnet» til Aarseth under paneldebatten, og hadde god lyst til å spørre han hvorfor han har så mye lettere for å tilby «tanke-kurs» mot sykdommer han ikke vet nok om, samtidig som han sier at vi ikke kan gjøre tiltak uten god dokumentasjon.
    Hvorfor er ikke dette like udokumentert og eksperimentelt som alt andre han kategoriserer under disse betegnelsene?
    Ta LP da: En teknikk for å tenke positivt og fornekte kroppens sykdomssignaler, i håp om at det bare er psykisk? Er det ikke litt eksperimentelt å kalle noe for en psykisk lidelse uten å så mye som å undersøke disse pasientene på en skikkelig måte? Pasienter som selv ønsker – virkelig ønsker – å bli utredet?
    Hva med å få ut finger’n og faktisk sette inn noen ressurser på å prøve å finne ut noe konkret om de pasientene som er syke og har havnet i ME-sekken?
    Hvordan forsvarer man at LP-eleven må underskrive på at han/hun ikke skal snakke negativt om metoden? Er det med å kvalitetsikre dette som behandlingsform? Hvis man sier at det ikke virker, tviler man, og da har man selv skylden for at man ikke blir frisk? Hallo?!
    Føler at dette ikke henger helt sammen med direktoratets holding om at behandling ikke skal gis med mindre det er dokumentert å ha god effekt. Jeg vil gjerne se den dokumentasjonen de bruker for å fastholde et slikt syn!!! Ja, – og hvis det ikke kan dokumenteres, er det vel eksperimentelt, og burde fjernes fra tilbudslisten asap? Eller?

    Kanskje det er på tide å spille på lag med de som har biomedisinske forskningsresultater og tester som gir konkrete utslag (les: KDM og hans likesinnede), og klinisk erfaring i titalls år? Eller blir det litt vanskelig for stoltheten? Skal norske helsemyndigheter fortsette lenge å sette sin lit til folk som mener ME er en stressreaksjon og som forteller om løven og adrenalinet som gikk i loop, og blah blah blah…. Jeg gir meg ende over!

  6. selsius 14.05.10, kl. 13:52

    Dette er jo særdeles alvorlig, om Helsedirektoratet har tatt inn Live Landmark som foredragsholder for ME-Pasienter. Da har de gjort noe de skal komme til å angre på.

  7. Tussaluso 14.05.10, kl. 13:59

    Ser ut til at jorden fortsatt er flat i enkelte kretser😦

  8. Anira 14.05.10, kl. 14:07

    Skjønner helsedirektoratet ikke for en fantastisk reklame dette er for Aktiv prosess? Nå får de mulighet til å legge nord-norge for sine føtter også. Er dette lovlig? Hvis de skal ha adgang, hvorfor skal ikke akupunktører, atlasprofilaxbehandlere, de som selger MMS, papaya osv ha adgang på konferansen og få mulighet til å framføre sine vidunderkurer for ME og få tjent noen kroner de også? Er Aktiv prosess hentet inn pga den tunge mediadekningen de har hatt i visse aviser, og skal slike ting telle med når man skal lære opp leger og helsepersonell i en hel landsdel?

    • Renate 14.05.10, kl. 14:26

      Dette passer mye bedre på en alternativmesse! LP-folkene burde vinne en pris for «beste markedsføring» til en pasientgruppe (av en tjeneste de betaler i dyre dommer for, uten å ha bruk for!)

  9. alva 14.05.10, kl. 14:45

    Jeg tror mye av kluet ligger i at det er vanskelig å si hvem som virkelig har ME og ikke, fordi det brukes forskjellige kriterier når man får diagnosen. Det er en stor sekk med mange forskjellige pasientgrupper oppi og jeg tror det vil vise seg at det er mange forskjellige sykdommer i den sekken, derfor er det også vanskelig å si hva som er årsaksfaktorene til de forskjellige.

    Jeg synes denne psykolog med ME-syk kone som kom med kommentar (fra salen) var veldig klar og flott! :-):
    «» Jeg mener at det hviler et mistenksomhetens skjær over ME. Det offisielle helsenorge betrakter ME-syke som hysteriske/hypokondriske og finner deretter metoder som kan gjøre de friske for eksempel LP. Jeg tror ikke man kan tenke seg frisk, det er sludder og vås. Det kan være blindpassasjerer som er utbrente som ikke er diagnostisert godt nok som slenger seg på vognen ME-syke. Vi må kunne skille ut den ene fra den andre gruppen!»

    Jeg er så absolutt enig med denne mannen, det er sludder og vås!

    Det kan virke som at Aarseth ikke er helt tilstede eller føler seg brydd over å måtte sitte å argumentere for en alternativ «behandlings metode» og særlig da han sikkert innser at argumenteringen som han så tappert prøver å få satt fine ord på ikke holder i det hele tatt.
    Jeg trodde Aarseth var en klok mann og jeg føler på meg at han er fullstendig klar over at han beveger seg på gyngende grunn.

    Dette må de bare rette opp i så fort som mulig!

    -alva-

  10. Lilljekonvall 14.05.10, kl. 15:20

    Fy f##n !! Er det muuuulig?! De mp ha en insider, eller et enormt antall lobbyister ?!

    – og Helsedirektoratet har hatt de inn i varmen, er det fu##ings muuulig ?! ARghhhh!

    Vi får håpe de sprekker når de kommer fram i dagslys- noen må jo ta ansvar for å ha dratt de inn i «varmen». De er aktive opp mot allmenlegene også, det er sååå skuffende altså : se bare her :

    http://fingernijordaogbladetframunnen.blogspot.com/2010/04/av-og-til-er-ord-overfldige-en-lege.html
    jeg er så lei av å høre at ME nærmest er synonymt med LP. FEIL !
    L.

  11. Diva 14.05.10, kl. 15:23

    Åh,jeg blir så sint og oppgitt. Og jeg fatter og begriper ikke hvordan de kan stille seg positiv til LP som er en alternativ behandling?? Er det virkelig mulig? (Jeg prøvde LP av helt egen fri vilje og ble slettes ikke frisk.) Og denne argumentasjonen til Aarseth… Nei, man skal visst ikke ta alt som kommer fra Helsedirektoratet for god fisk!

  12. A 14.05.10, kl. 15:37

    Eg er egentlig sjokkert…trudde virkelig at Helse norge var komt litt lenger enn som så…..tragisk at det er so mange med makt som rett og slett ikkje veit kva det er å vere sjuk..eller vil prøve å finne det ut…

    Eg har prøvd LP av fri vilje og eg vart ikkje frisk…men forstår at metoden kan hjelpe mot angst,depresjon osv….
    MEN IKKJE MOT DEI SOM ER SJUKE I KROPPEN.

    Og når ein då har forskarar i andre land som kan vise til virkelige prøve resultat fr¨blod,avføring og urin, er det ubegripelig at ein fortsette å messe om at alle psykisk sjuke…..

    Helse norge skal liksom vere eit av dei beste helselanda, men det er laaaaangt frå tilfelle… Våkn opp!!

  13. Eline 14.05.10, kl. 15:52

    Helt rystende at Helsedirektoratet kan få seg til å snakke om at det må foreligge dokumentert forskning på behandlingsmetoder før de mener at behandling kan være faglig forsvarlig når de ikke står ved det. De snakker om EKSPERIMENTELT??? Slike instanser og personer skal vi ha tillit til?? Her må det være noe som er helt galt.. Når man sitter med laboratorie funn som viser at man er syk så skal man tenke seg frisk.Da burde jeg vært frisk for lenge siden.
    Makt og aroganse kommer det ikke noe godt ut av.

    • Diva 14.05.10, kl. 15:55

      Ja, er det noe jeg har fått i vrangstrupen, så er det nettopp makt og arroganse. Skummelt!

  14. Pingback: Et inkonsekvent Helsedirektorat! « Rutts tankespinn og ME-nyheter

  15. mariasmetode 14.05.10, kl. 16:59

    Goosh!

    Godt å se at det ikke bare er meg som «blåser ut» i blogg etter debatten.😀 Jeg ble så eitrande sinna at jeg nesten, bare nesten, bestemte meg på flekken å begynne å jobbe som lege igjen. Noen må jo fortelle hvor skapet står, lism?

    Jeg håper alle her bidrar til å sende inn e-poster som en støttekampanje. Jeg har laget en «mal» for den som vil skrive, men ikke orker formulere seg.

    Jeg vet du sa hos meg at du ville legge inn lenke, «MErutt» -så jeg legger den inne her, om du ikke lager et eget innlegg?

    Dess flere som drar sammen -dess nærmere mål!
    Vi SKAL ha denne filmen vist overd et ganske land -dette er en sjanse til å få vist hva ME er.

    http://mariasmetode.wordpress.com/2010/05/14/i-tell-you-this/

  16. Inger-Johanne 14.05.10, kl. 17:40

    Jeg sitter her og er helt uten ord… er det virkelig mulig å være så arrogant som det Aarseth er?

  17. Catalyzator 14.05.10, kl. 17:41

    Det som bekymrer meg er den situasjonen jeg selv er i kontra helsevesenet. I ett tjuetalls år har fastleger nektet meg utredninger for problemer jeg sliter med i kroppen og de har begrunnet dette med «Du har jo CFS – ME – FM og må lære deg å leve med dette» og når jeg nå endelig har nok sparepenger til å kjøpe utredning via profesjonelle og dyktige leger (er nå passient ved LHK) så viser det seg at kroppen min har en god del problemer som kan behandles og da gjøre livet svært mye bedre å leve. Selvfølgelig er det uvisst hvor mye ekstra skader kroppen har fått ved å gå med slikt i årevis uten behandling men nå har jeg iallfall et håp om bedring i motsetning til fastlegene som mer eller mindre bare ba meg «gå i skogen å dø» … Hvordan ville mitt liv og mine fremtidsutsikter vært om dette hadde blitt tatt alvorlig allerede for tyve år siden ? Diaree og forstoppelser, hetetokter og konstant forkjøla og mengder med smerter og ubehag i tjue år indikerer trossalt at noen har negligjert mine rettigheter i et offentlig helsevesen i lang tid! Om de ikke kunne avdekket problemene med sin faglig kompetanse så burde de iallfall ha hjulpet med lindrende behandling men ikke engang noe slikt har blitt tilbydt meg fra det offentlig. Og hva blir regningen for meg nå ? vel… den regningen, enten den blir 50 tusen eller 150 tusen, er svært liten i motsetning til alle de årene jeg har sittet her husbunden uten sosialt liv og venner eller respekt fra de som trossalt er statslønnet for å hjelpe!

  18. tingelingeling 14.05.10, kl. 17:51

    Ville bare si at jeg har linket.
    Jeg og Mannen i huset har sendt hver vår mail. Jeg har i tillegg lagt brevet mitt ut på bloggen og linket til deg, maria, Cat og Lothiane.
    Skal lese dette du har lagt ut nå…

  19. Lokki 14.05.10, kl. 18:16

    Det skal nå sies at svadaposten ble flittig brukt…
    Tusen hjertelig takk for alt det flotte du har lagt ut!
    Jeg er imponert over hva du får til – du er drivende dyktig og gjør et fantastisk arbeid😀
    Jeg har linket til dine velskrevne innlegg ifbm dokumentarfilmen «Få meg frisk» – jeg håper mange leser det og at filmen blir visk på NRK.
    Ønsker deg en strålende fin helg😀
    Klem Lokki

  20. Rutt 14.05.10, kl. 19:01

    Jeg har fått melding om at representant fra Helsedirektoratet har vært her inne og lest hva vi har skrevet i dag, så tusen takk for alle bra kommentarer folkens :-)!!
    Ønsker dere alle en fin helg!!
    Klem Rutt

  21. tingelingeling 14.05.10, kl. 19:41

    Huff. Ja det var vel som forventet.
    Det er nesten ikke annet å vente når folk har hoppet rundt og sagt at de er friske.

    Jeg kjenner flere som har stått frem som friske. Men som likevel ikke er friske på den måten vi definerer ordet frisk.
    Når vi snakket sammen kom det frem at en ung dame «fortsatt var litt skjør og tåler lite».
    Og en annen sa at hun «var ikke sånn frisk» , da jeg lurte på om hun var klar for jobb….
    Ja ja.. Jeg skjønner at mange er villige til å prøve alt. Det er vi vel alle.

    Men at det skal gå så langt at tilfeldige behandlingsmetoder skal få reklametid både skriftlig i Helsedirektoratets rundskriv om ME ( fikk den via ME-foreningen) og muntlig;- som foredragsholder på Regional konferanse om ME i Tromsø.. Det er uetisk!!
    Jeg har ikke ord…

    Jeg skrev litt om vårt ( tilfeldigvis ) tilfeldige tilbud i mitt brev til Nrk, og la det ut på blogg.

    Jeg må si jeg er sjokkert over det paradoksale at Helsedirektoratet anbefaler ingen udokumenterte tilbud, samtidig som de gir ut brosjyre med lovprising av LP…..
    Og bruker Live Landmark som foredragsholder. Et foretak som i aller høyeste grad er kommersielt. En person som har jobbet i media, og vet hvordan media fungerer.
    Nå må snart noen fortelle at Keiseren ikke har klær på. Det har han nemlig ikke..

  22. heksa 14.05.10, kl. 22:04

    Dette er skremmende. Aarseth sa under paneldebatten at de ikke kunne si noe om/anbefale/vurdere DeMeirleir og Lillestrøm helseklinikks tilnærming til behandling av ME. Det måtte være vitenskapelig dokumentert og presentert i seriøse medisinske tidsskrifter før de kunne se på det. Videre sa han at de kunne synes LP var interessant iom at så mange sa de hadde positive erfaringer med det, men det var ikke det samme som at de kunne anbefale det – for det kan de jo ikke. Sa han. Hva er så dette? Å gi en privat næringsdrivende som driver et «treningsopplegg» HELT uten dokumentert effekt innpass på et slikt seminar som skal ”være på høyt faglig nivå og presentere både oversikt og fordypning. Konferansen skal være praktisk nyttig for fagfolk i arbeidet med pasientgruppa, og for pasienter/pårørende til bedre å kunne forstå tilstanden og ta i bruk aktuelle helsetilbud.”

    Hvordan skal de som går hjem fra et slikt seminar skjønne at dette ikke er noe Helsedirektoratet kan anbefale? At det som gjelder LP skal de se helt bort i fra og at det ikke skal være til praktisk nytte for fagfolk i arbeidet med pasientgruppa. Og når de presenterer det på en slik konferanse – som et nyttig verktøy – hvorfor skal man da betale for LP? Da må da vel i det minste det offentlige løpe linen fullt og og bidra slik at den enkelte slipper å betale for å «bli frisk»! Hvilke andre sykdommer må en bla opp av egen pengepung for å betale 100% for behandlingen (som det synes som Helsedirektoratet anbefaler)?

    Her er det noen som må ta seg sammen. Jeg jobber selv i offentlig forvaltning og ville ALDRI blande kortene på denne måten. Dette lukter kameraderi og bestikkelser lang vei. Og hvorfor er ikke biomedisinsk behandling på programmet? Hvis de hadde presentert flere «alternative» tilnærmingsmåter til behandling av ME kunne jeg kanskje forstå dette til en viss grad. Jeg gremmer meg og håper at noen tar til vettet og stryker LP fra denne konferansen. Hvis ikke har Aarseth faktisk løyet under paneldebatten på ME dagen, når han sa at de kunne være interessert i, men selvfølgelig ikke kunne anbefale LP før det var vitenskapelig bevist at det hjelper.

    Jeg har selv forsøkt LP, trodde fullt og fast på opplegget da og jobbet beinhardt med metoden, før jeg ble så syk at jeg måtte slutte. Akkurat slik Anette Gilje opplevde. Og det etter å ha blitt loppet for ca. 15.000,- kr.

    Ja, dette er uetisk, det viser manglende respekt for ME-syke og det er ikke mindre enn en skandale.
    Skal de i det minste vise filmen «FÅ meg frisk» som de faktisk har støttet med midler? Jeg synes det er hårreisende hvis ikke denne filmen blir standard prosedyre på ALLE konferanser, møter og seminarer som har med ME i offentlig regi å gjøre i det nærmeste året.

    fortvilet og oppgitt hilsen fra heksa

    • Anira 15.05.10, kl. 08:20

      Dette var et knakende godt innlegg, heksa. Jeg funderer sterkt på hva jeg kan gjøre videre. Hvis Aktiv Prosess skal få så mye taletid bør det komme motsvar på det de holder på med i konferansen så de tilstede skjønner at dette er en mildt sagt omstridt metode.

  23. Catalyzator 15.05.10, kl. 13:21

    Bare et lite pluss til min kommentar ovenfor her, et lite tanke eksperiment om man vil se det slik: DETTE er hva man kan kalle EKSPERIMENTIELL behandling: http://www.oblad.no/nyheter/angela-7-puster-selv-for-aller-forste-gang-1.5254264 Og jeg tror både jenta selv og foreldrene er glade for at helsemyndighetene har gitt tillatelse til dette.

    Vi med ME – CFS – FM osv har derimot i stor skale de aller fleste av oss blitt nektet helt vanlige utredninger for å lete etter helt vanlige bakenforliggende årsaker til våre uføresituasjoner og den eneste fellesnevneren vi har er diagnosenavnet som jeg føler at blir missbrukt sterkt for å hindre å gi oss tilgang til relevant medisinsk oppfølging. Svært ofte viser det seg jo nå at når vi endelig har økonomi til å kjøpe undersøkelser så avdekkes mange ting, kanske ikke dette er hele årsaken til vår uførhet men endog har helsemyndighetene forbrutt seg på en svært diskriminerende måte mot oss når vi ikke får dette via det offentlige helseapparatet slik andre i befolkningen får. Metodene er trossalt ikke ukjente når det kommer til analyser av våre kroppers disfunksjon og jeg vil også tro at det offentlige helseapparatet ville ha god nytte av å lære seg å avdekke slikt før det går så langt at vi ender som «uhånterbare» pleiepassienter som må ha skjærmede avdelinger mot lys og lyd med spesialtrenede pleiere.

    Det er godt mulig at vi ME – CFS – FM passienter er noen pingler som blir alvorlig uføre av noe som «vanligvis» blir taklet greit av de flestes kropper men når situasjonen helt klart avspeiler denne problemsituasjonen er det uansett skandaløst og et sterkt diskriminerende system når vi faktisk ikke får hverken utredninger, medisinsk oppfølging eller hjelp for slike problemer.

  24. anonymica 15.05.10, kl. 16:38

    Men, burde det ikke også lages en mail-aksjon for å få helsedirektoratet til å invitere deMeirleir eller Mette Johnsgaard til den Tromsø-konferansen? De har jo satt opp LP som tema – gudene veit hva det i neste omgang vil føre til av ytterligere anbefalinger. Kan man ikke sette igang et press for å få dem til å vide ut temaene på konferansen?
    Jeg har dessverre ikke overskudd til å formulere dette selv eller finne fram mail-adresser.

  25. ~SerendipityCat~ 19.05.10, kl. 19:21

    Det er jo hårreisende at LP skal få plass som en «behandlingsmetode» på denne konferansen! Dette MÅ vi jo snakke med noen i Helsedirektoratet om??

    Skal se om jeg finner ut av en kontaktperson eller noe.

    • Rutt 19.05.10, kl. 19:45

      Jeg har pønsket på hva som kunne vært gjort med dette, uten og ha kommet noe særlig lenger. Har du en kontaktperson i Helsedirektoratet som er villig til dialog er det kjempe bra! Jeg har kontakt med flere pasienter som hører innunder Helse-Nord som er veldig engasjert og interessert i å gjøre en innsats for dette, si ifra hvis du ønsker kontakt.

  26. ~SerendipityCat~ 19.05.10, kl. 20:27

    Her har du også noe om at Helsedirektoratet er opptatt av LP da… http://www.tiredofme.com/2010/05/vil-lre-med-om-lightning-process.html

    (Beklager, litt trøtt nå, så får ikke sporet opp kilden:)

  27. Anira 20.05.10, kl. 12:36

    Jeg sendte mail til ME-foreningen for å høre hva de tenker angående denne konferansen.

    De forteller at de ble bedt om innspill og kom da med fyldig tilbakemelding der de også fortalte at hvis LP skulle trekkes fram var det vikig med nyansert info blandt annet på bakgrunn av at ME-foreningen har fått tilbakemeldinger fra flere som har tatt kurset og sliter og at noen er blitt sykere.(se nyeste nyhetsbrev fra ME-foreningen) De hadde også anbefalt Mette Johnsgaard, men vet ikke om hun er blitt forespurt.

    De anbefalte at man sendte mail til de som arrangerer. Det er bra at de får tilbakemelding fra flere hold, ikke minst fra pasientene selv.

    • Rutt 20.05.10, kl. 13:13

      Tusen takk for info, Anira! Jeg har laget et eget innlegg på dette med kontaktinformasjon til arrangørene.
      Godt jobbet🙂
      Klem

  28. Pingback: ME-regionalkonferanse Tromsø i oktober « Rutts tankespinn og ME-nyheter

  29. Pingback: Mer om New Age i Helse Nord « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

