Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Program over XMRV-seminar på Rikshospitalet 28.05 med bla Prof. De Meirleir og Dr. Dan Peterson

NB!! DETTE ER ET SEMINAR KUN FOR HELSEPERSONELL, IKKE PASIENTER!!!

Det er ingen påmelding til dette arrangementet.

DISTRIBUER FØLGENDE INFORMASJON TIL DIN FASTLEGE, FYSIOTERAPEUT, SYKEPLEIERE OG ANDRE HELSEMEDARBEIDERE!

“XMRV: a novel retrovirus” – what clinicians should know about it

Seminar Friday 28.05.10 12:00-14:00

Seminar room A3.3067, Rikshospitalet/Oslo University Hospital

12.00-12.10:

Introduction, Prof. Dr. med. Fredrik Müller, Dept of Microbiology, Oslo University Hospital, Oslo, Norway

12.10-12.50:

XMRV – its possible role in CFS/ME, Dr. med. Daniel Peterson,

Internal Medicine, Incline Village, and the Whittemore Peterson Institute, Nevada, USA

12.50-13.25:

XMRV in other disease states, Prof. Dr. med. Kenny De Meirleir, Internal Medicine, Vrije Universiteit, Brussels, Belgium

13.25-14.00:

XMRV – laboratory diagnostics, Dr. PhD Marc Fremont, RED LABS, Brussels, Belgium

Background:

Xenotropic murine leukemia virus-related virus (XMRV) is a gamma retrovirus that has been associated with chronic fatigue syndrome (CFS) and prostate cancer. A relationship between XMRV and CFS was first described by researchers from the Whittemore Peterson Institute for Neuro Immune Disease in Science in October 2009, although not confirmed by other groups. At present, we don’t know if the virus is causally associated with human disease. The seminar will give an overview of present knowledge on XMRV in human disease states.

Dokumentet kan lastes ned her: XMRV_møte_280510

15 responses to “Program over XMRV-seminar på Rikshospitalet 28.05 med bla Prof. De Meirleir og Dr. Dan Peterson

  1. innom 19.05.10, kl. 17:09

    Har du link til hvor informasjonen er hentet fra? Vil helst legge ved «originaldokumentet»/linken for at det skal se mest mulig seriøst ut om jeg skal sende til helsepersonell.

  2. Rutt 19.05.10, kl. 17:13

    Hei Innom!
    Dessverre, jeg har fått programmet tilsendt på mail og såvidt meg bekjent ligger ikke dette på nettet. Hvis dette blir publisert på nett vil jeg oppdatere!
    Mvh
    Rutt

  3. tege 19.05.10, kl. 18:23

    – Jeg liker dette bedre og bedre!
    Vet du eller den du fikk mailen fra om det er påmelding etc?

    • Rutt 19.05.10, kl. 19:14

      Hei Tege!
      Jeg tror ikke det er påmelding, men har sendt noen forespørsler og venter på svar. Jeg vil oppdatere så snart jeg vet noe mer.
      Mvh
      Rutt

  4. ~SerendipityCat~ 19.05.10, kl. 19:15

    Hei! Dette vil jeg gjerne sende videre til min lege ja! Men som de andre sier, jeg ville helst ha hatt originaldokumentet eller mailen, og også info om påmelding og en kontaktperson.

    Får du kanskje til å printe mailen som et pdf-dokument? Hvis du vil ha hjelp kan du sende mailen til meg, så skal jeg lage en pdf du kan legge ut på bloggen din, slik at den kan lastes ned og videresendes.

  5. Rutt 19.05.10, kl. 19:33

    Hei SerendipityCat!
    Nå har jeg lagt inn orginaldokumentet som en pdf så det kan lastes ned (under kartet). Det var kun et enkelt dokument uten logo/stempel e.l. som jeg tok en ren cut_and_paste av i bloggen. Jeg har sendt noen forespørsler om kontaktperson og venter på svar, jeg oppdaterer så snart jeg vet mer.
    Klem

  6. Rutt 19.05.10, kl. 20:58

    Jeg har nå fått bekreftet at det er ingen påmelding til arrangementet!

  7. Beate 20.05.10, kl. 08:21

    Det erjo ikke så rart – dette er veldig kort varsel, er det ikke?

    • Rutt 20.05.10, kl. 09:03

      Hei Beate!
      Det ble kort varsel, det er vel derfor vi ble spurt om å «hjelpe» til med å spre ordet. Det hadde vært supert hvis norske leger/helsepersonell kunne vist interesse for dette når vi har disse store ressursene tilgjengelig!
      Ha en fin dag!
      Klem

  8. anonymica 20.05.10, kl. 09:13

    Hva med oss som er helsepersonell da? Hvem kan vi kontakte for å høre om vi kan få delta?

    • Rutt 20.05.10, kl. 09:41

      Hei Anonymica!
      Er du helsepersonell kan du bare møte opp. Hvor&når står i informasjonen over.
      Veldig fint hvis du kan gi oss et referat!!
      Klem

  9. Måne 24.05.10, kl. 10:25

    Vivi spør: Kommer ikke KDM likevel?
    Jeg tror kanskje du har misforstått litt; Det er nok Wyller man mistenker for ikke å komme på dette seminaret..😉
    Rutt: Takk igjen for all viktig info du legger ut! Du gjør en kjempejobb for oss alle! Takktakktakk🙂🙂🙂

    • vivi 24.05.10, kl. 18:33

      Ja du kan så si, Måne🙂

      Var nok «misforståelse» fra pasient, legetimer med KDM i Oslo ble avlyst, sikkert fordi all tid trengtes til seminaret.

Legg igjen en kommentar

