Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Anbefalt innlegg: New Age i Helse Nord

Hentet fra ME PRESS:

«Når legene ikke skjønner hva som feiler pasientene, kaller de det hysteri. Dette er en velbrukt medisinsk metode som har røtter i antikkens kvinnesyn. I moderne tid er sukkersyke bortforklart som hysteri. Polio ble ansett som hysterisk lammelse, mens Parkinsons syke var hysterisk masturberingstrang. Nå er det ME-pasientenes tur å bli behandlet som hysteriske. «

» Helse Nord og Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) har svart på vår tids medisinske utfordring ved å invitere Live Landmark og Lightning Process inn i sykehusets lokaler. På UNNs planlagte CFS/ME-konferanse i oktober skal hun informere nordnorske helsearbeidere om hvordan man kan tjene store penger på å drive ut ME-hysteriet, og om hvordan man kan helbrede ME ved å korrigere pasientenes tankefeil og personlighetsforstyrrelser. Både healing og hjernevask er «in» i våre dager. Det gjelder altså også når Helsedirektoratet finansierer medisinske konferanser.«

Les hele innlegget HER

Britt Solli har skrevet et meget godt leserinnlegg som kom på trykk 27.05. Det kan du lese her: new age i helsenord

23 responses to “Anbefalt innlegg: New Age i Helse Nord

  1. Catalyzator 21.05.10, kl. 09:19

    Såvidt meg bekjent, Og for de som vil fordype seg i hvordan Lightning Process fungerer
    i praksis så kan jeg anbefale de å starte med Scientologikirkens veiledningskurs i
    Dianetikk (skrevet av L.Ron.Hubbard) og dersom man undres på hva Dianetikk
    og LP har felles kan man fordype seg i utdanningshistorikken til LP’ns grunnlegger
    Phil Parker og hans team.

  2. glama 21.05.10, kl. 15:22

    Takk for link til flott innlegg🙂
    Og takk til forfatteren!

  3. Inger-Johanne 21.05.10, kl. 15:27

    Takk, Rutt, for opplysningene du gir oss!!
    Hva skulle vi gjort uten deg?? Jeg bare spør!

  4. Britt Solli 21.05.10, kl. 21:48

    Det var en god artikkel! Takk til artikkelforfatter og til Rutt som legger det inn her.
    Som innbygger i Tromsø og mor til et ME-sykt barn er jeg oppgitt over at dette er tilbudet vi i nordnorge tilbys, og at dette er det som helsepersonell i nordnorge lærer om ME. Vi er fremdeles overlatt til oss selv.
    Nå vet jeg at UNN i Tromsø (barneavdeling) samarbeider med Rikshospitalet og Wyller, og de synes ikke å ha nevneverdige interesse i å se på andre tilnærminger til ME enn disse stess-teoriene han steller med, så det forbauser det meg ikke, dessverre.
    Når man vet hvor invalidiserende denne sykdommen er, og at selv de med mild grad ikke er i stand til å følge vanlig skolegang eller ha en jobb, så burde det være av samfunnsøkonomisk interesse å søke litt bredere for å finne en måte å kurere alle de som er rammet. I stedet er hele seminaret gjennomsyret av mestring og stress-teorier.

    Jeg skulle virkelig ønske at de i Helse Nord kunne se litt opp og ut og få med seg alt det som foregår nå om dagen mht. biomedisinske funn og XMRV-virus, slik at dette også kunne få en plass på konferansen.

  5. Unn-Elin Andreassen 22.05.10, kl. 10:08

    Takk Rutt, for at du har lagt ut linker til ME PRESS og debattinnlegget New Age i Helse Nord. Det kom på trykk i avisa Nordlys i går, 21. mai. Takk også til dere som har kommet med gode ord.

    I går fikk jeg mange henvendelser, både om Lightning Process og om Helse Nord. Folk er opptatt av at vi trenger en offentlig debatt. Derfor håper jeg at mange følger opp med leserinnlegg til Nordlys, slik at mitt innlegg ikke blir stående som et slag i løse lufta.

    Hvis Nordlys får flere henvendelser som viser alvoret i saka, er det også større mulighet for at de følger opp med redaksjonelt stoff. Jeg oppfordrer spesielt deg, Britt Solli, som kjenner situasjonen i Nord-Norge. Innlegg kan sendes til e-postadresse: leser@nordlys.no eller kortsagt@nordlys.no

    Jeg har planer om å legge ut mer stoff om Helse Nord (og om ME generelt) på
    nettstedet ME PRESS (http://home.online.no/~unnelin/mepress.cfm) Dessverre er energien min både mangelfull og variabel, så jeg regner ikke med å være like aktiv som deg Rutt. Det står respekt av det du får til!

    Vennlig hilsen
    Unn-Elin Andreassen

    • ~SerendipityCat~ 22.05.10, kl. 15:46

      Innlegget ditt fikk virkelig opp mine øyne i forhold til det at Landmark & Co. nå må ta businessen nordover når markedet i sør begynner å bli oppbrukt. For det er virkelig en kynisk business de driver, og det må ingen være i tvil om.

      Fantastisk innlegg av deg Unn-Elin!

  6. Rutt 22.05.10, kl. 22:23

    Takk for kommentarer alle sammen! Og tusen takk for et meget bra innlegg, Unn-Elin! Så flott at du fikk det på trykk i Nordlys, det var virkelig verdig spalteplass! Jeg vil også oppfordre alle, spesielt de som hører inn under Helse-Nord om å sende et innspill til avisen.
    Ønsker dere alle gode dager!
    Mvh
    Rutt

  7. Britt Solli 24.05.10, kl. 00:18

    Jeg har nå sendt et innlegg til Nordlys som støtter Unn-Elins artikkel fullt ut. Så får vi se om den kommer på trykk… Blir litt nervøs av dette, blir liksom som å komme ut av skapet, med fullt navn og alt. Men hva gjør man ikke for en god sak?

    • Rutt 24.05.10, kl. 19:22

      Veldig bra Britt!! Skjønner at det føles litt rart, det er jo en «omstridt» diagnose men derav også en veldig viktig sak å fronte!
      Lykke til! Håper dere oppdaterer oss her på bloggen!!
      Mvh
      Rutt🙂

  8. Camilla Sundnes 25.05.10, kl. 00:45

    Herregud -jeg blir så frustrert!

    Som ME-syk Tromsø-væring er dette triste saker.. Takk for innlegg i Nordlys. og for bloggen her, jeg har rett og slett ikke lest avisa.

    Her må noe gjøres!! Jeg må prioritere kreftene så jeg kan få sakt noen veloverveide ord i saken jeg også. Definitivt. Kjenner en journalist i den avisa, kanskje det kan hjelpe. Britt: vi må snakkes!

    Slo meg nå at jeg kan stille på konferansen i hjemmelaget T-skjorte med teksten: «jeg ble IKKE frisk av LP-kurs!»
    Noen flere som vil ha en?…

    • Rutt 25.05.10, kl. 11:14

      Super bra at dere som hører innunder Helse-Nord støtter opp om dette! En veldig viktig sak som Unn-Elin så bra har brakt på banen. Tusen takk til alle som bidrar til at dette får konstruktiv fokus!
      Mvh
      Rutt

  9. rosa 25.05.10, kl. 22:07

    Kjempeflott den artikkelen, og kjempeflott det kom i avisen, og at andre støtter opp om det! Flott det med å møte opp der også, og med slik t-skjorte;) Fant ikke noe av det på nettavisen dessverre.

  10. Britt Solli 27.05.10, kl. 07:22

    Artikkelen min kom på trykk i Nordlys idag, 27. mai. Føler jeg kan stå inne for alt som står der. Det føles godt!

    Håper den kan være til hjelp, selv om jeg ser at Unn-Elin har fått svar fra mestringssenteret at de ikke vil ta en offentlig debatt. Feigt, spør du meg.

    • Britt Solli 27.05.10, kl. 07:24

      En liten korrigering: det var Helse Nord som har sendt svar til Unn-Elin at de ikke ønsker å debattere dette offentlig.

  11. Rutt 27.05.10, kl. 09:42

    Bra jobbet, Britt!! Det kan være skummelt å kaste seg ut i den offentlige debatten, men det føles absolutt godt å få sagt ifra om en så viktig sak! At Helse Nord ikke ønsker en offentlig debatt er jo ikke overraskende, men det behøver jo ikke nødvendigvis å stoppe den..
    Tusen takk til dere som bruker krefter og helse på dette!!
    Klem

  12. Unn-Elin Andreassen 27.05.10, kl. 14:53

    Hjertelig takk til deg, Britt Solli!!! Det flotte innlegget ditt var en skikkelig innertier!
    Jeg vil veldig gjerne snakke med deg, men finner bare telefonnummer til din navnesøster i Tromsø. Håper du vil sende info per mail. E-postadressen min er unnelin(at)online.no.

  13. Unn-Elin Andreassen 27.05.10, kl. 21:28

    For den som ønsker å lese Britt Sollis knallgode debattinnlegg fra dagens Nordlys: Nå ligger det på ME PRESS(http://home.online.no:80/~unnelin/mepress.cfm)

  14. Renate 27.05.10, kl. 22:37

    Kjempebra skrevet, Britt!🙂 Og flott at det er blitt lagt ut her, så flere får lest det!🙂

  15. Camilla Sundnes 27.05.10, kl. 22:48

    Fantastisk bra Britt!🙂
    Har bare lyst å nevne her at vi nå er flere i Tromsø som har prøvd LP og ikke blitt friske, som er enige om å gå ut sammen i pressen å fortelle om våre erfaringer. Flere sider av dette «LP-eventyret» må komme fram!!
    Vil gjerne ha kontakt med flere lokalt som er interessert i å være med -jo flere jo sterkere stemme får vi.
    Håper vi klarer å engasjere en jornualist nok til å skrive en artikkel da..

  16. Rutt 28.05.10, kl. 08:50

    Et lite men kjent sitat på fredag formiddag:

    “Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has.” By Margaret Mead

    Stå på :-)!!

  17. Unn-Elin Andreassen 28.05.10, kl. 10:40

    Flott idé, Camilla Sundnes! Håper dere klarer å realisere den. Isåfall kan dere kanskje utfordre journalisten til å få administrasjonen i Helse Nord på banen. «Programkomiteen står for sitt valg av program, og kommer ikke til å gå inn i noen diskusjon verken i aviser eller på e-post,» sier UNNs Audhild Høyem i mail. Er de ikke interessert i å høre hva ME-pasientene mener? Synes de at de selv vet best?

  18. Pingback: Live Landmark om LP i Nordlys « Rutts tankespinn og ME-nyheter

  19. Pingback: Mer om New Age i Helse Nord « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

