Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

01.06: Ny kunngjøring ang. XMRV-test for Europa

VIPdx annonserte i dag følgende:

«VIP Dx received confirmation from representatives of the Whittemore Peterson Institute (WPI) that a multiplex serological assay to detect XMRV antibodies should be available for use within the next 30 days.»

For oss i Norge er det spesielt interessant å lese:

«Finally, in response to thousands of requests for testing, WP Biotechnologies(WPBio), a wholly owned subsidiary of the Whittemore Peterson Institute, finalized a non-exclusive license agreement with R.E.D. Laboratories N.V. of Belgium (R.E.D. Labs) to provide XMRV, testing of European patients. As part of this agreement, R.E.D. Labs will receive consulting services delivered by VIPDx to ensure the Belgium laboratory delivers the proprietary tests with the utmost accuracy. “This activity will help implement the delivery and execution ofXMRV, tests by virus culture for patients all across Europe, using the WPItechnology,” said Carli West Kinne, director of WPBio. “The European market is a significant part of our plan to move the work of the WPI forward on behalf of those who are ill.”»

Les hele kunngjøringen HER

8 responses to “01.06: Ny kunngjøring ang. XMRV-test for Europa

  1. Måne 01.06.10, kl. 20:10

    Heisann Rutt🙂
    Dette er gode nyheter!
    Datteren og jeg drar til Himmunitas for testing 21.juni.. Det blir umåtelig spennende og selvsagt litt skummelt.Jeg håper jo i det lengste at vi tester negativt begge to..Slik jeg håperfor oss alle.. Men skulle vi ha viruset, er det likevel best å vite og å kunne forholde seg til det. -Og en gang må vel norske helsemyndigheter også ta til vettet og forholde seg til kunnskapen om og tilstedeværelsen av dette viruset!-Slik at vi kan få den behandlingen vi fortjener alle sammen!Det er å håpe at denne testmuligheten for oss i Europa vil bidra til at helsemyndighetene her våkner snart!
    Takk igjen for viktig info, du er sååå flink🙂

    • Rutt 02.06.10, kl. 08:36

      Hei Måne!
      Så spennende med testing! Jeg har allerede blodet mitt hos RedLabs og håper at de analyserer så snart de har testen klar. Jeg vil vite, selv om det jo er både positive og negative sider ved begge utfall. Spennende blir det!
      Håper du har hatt en deilig ferie hvor du fikk koblet ut og slappet godt av!!
      Klem

      • Måne 02.06.10, kl. 18:59

        Hei igjen🙂 Ja, det blir spennende for mange med XMRV-testen.. Jeg håper i det lengste at vi ikke har viruset..Vet du hvor lang tid det tar fra testen blir gjort til svaret er klart?
        Takk for det,ja, vi hadde en deilig ferie i Tunisia! Nydelig temperatur og fantastisk frodig med blomster i alle varianter.Vi hadde denne gangen all inclucive,og det var supert i forhold til datterens diett! (som er gluten\eggfri og lite melk)Jeg hadde printet ut forklaring på glutenfri mat på arabisk (fra Cøliakiforeningens side). Denne leverte jeg til sjefskokken på hotellet og da ordnet det seg veldig bra med maten hennes. Det ble egentlig veldig hyggelig med bekjentskapet med kokkene og hovmesteren, de gjorde alt for at hun skulle kose seg med god mat og dessærer og kaker :-)Slik som alle andre gjester..Det var skjønt å gå til ferdig dekkede bord og et vanvittig stort utvalg av mat og drikke når man er vant med å måtte bruke det meste av energien på å lage diettmat!Jeg kan ikke fortelle om alt vi opplevde, det ville ta for lang tid. Men vi ble nysgjerrige på dette landet,som er utrolig vakkert, og det er godt mulig vi drar tilbake igjen. Til samme hotellet med så god service, selvfølgelig🙂
        Fikk urinveisinfeksjone etter første badet, da, og måtte på antibiotika..
        Og fikk ikke sole meg. Men shoppa istedet, mye nydelig skinn og sølv og…:-)Fint det og!

        • Rutt 02.06.10, kl. 20:23

          Åh, nå ble jeg glad Måne! Så utrolig flott at turen var vellykket og at dere koste dere :-)! Nå fikk jeg skikkelig lyst til å reise til Tunisia jeg også :-)!!
          All-inclusive fungerte veldig bra for oss også når vi var på Tenerife før jul. Jeg med egg/gluten/gjær/melkefri diett og sønnen på melk/sjømatfri diett. De er veldig service innstilte og flinke, disse chartertur hotellene🙂. Så smart å printe ut forklaring på intoleransene på vertsspråket, det skal jeg huske på til neste ferie!!
          Synd at du fikk urinveisinfeksjon! Men en glimrende anledning til å shoppe litt ekstra🙂.
          Veldig glad for at dere fikk en så god ferie det var virkelig velfortjent!!
          Klem

          • Måne 03.06.10, kl. 09:18

            Takk for hyggelig hilsen, du er nok et veldig godt menneske du, Rutt!🙂 Og vi som vet hvordan det er å måtte gå glipp av det meste,får noen store oppturer når ting fungerer og vi kan delta i livet slik friske kan! Gleden blir så enorm og man blir sååå takknemlig!Hurra for oss alle og KDM!
            Ja, all inclucive skulle jeg gjerne hatt hjemme også😉 Det fungerer perfekt, man blir spart for såååå mye stress! Så vi velger nok det igjen..🙂
            Vi reiste med Detur, og guidene var virkelig hyggelige og behjelpelige. F.eks da jeg ringte og sa jeg trengte lege, fikk jeg beskjed om å vente på rommet, og legen ville være der i løpet av en time. Og slik ble det, en hyggelig og grundig lege kom og jeg fikk det jeg trengte før timen var gått. Supert og deilig når man ikke er helt i form! Og ikke slik vi er vant med hjemme, i hvertfall ikke med vår diagnose..Detur anbefales!
            Ønsker deg en god dag og alt annet godt🙂
            Klem

            • Rutt 03.06.10, kl. 13:57

              he he, du er jammen søt Måne, men jeg er nok ikke noe mer «godt menneske» enn oss alle🙂. Men jeg blir genuint glad og rørt når noen av oss faktisk blir bedre, eller enda bedre friske! Det er rart hvordan samhørighet man får med mennesker man bare har møtt via nettet🙂.
              Tusen takk for tipset om Detur, det er notert! At de har legehjelp på timen er jo uvurderlig, vi har faktisk ikke vært på en ferie de siste årene uten at vi har trengt lege. Enten til barna eller til meg. Det er jo utrolig fort gjort at det feks blir en øreverk eller urinveisinfeksjon pga bading, i tillegg jeg har en skulder som har for vane å vri seg ut av ledd på hver(!!) ferie og uansett er det bare godt å vite at man kan få legehjelp når man setter sprøyter o.l hver dag i fremmede land.

              Ønsker deg og dine fortsatt en strålende dag🙂
              Klem

  2. tege 01.06.10, kl. 21:44

    Nok en bekreftelse på soliditeten til R.E.D.Laboratories..

    • Rutt 02.06.10, kl. 08:40

      Jeg syntes RedLabs har vist stor grad av seriøsitet rundt dette. De har hatt blodprøvene fryst ned i mnd, men har ikke villet teste før de klarte å få til en eksakt replika av WPIs metoder. Bra!

Legg igjen en kommentar

