Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Stor norsk undersøkelse: Terapi og trening er ikke god behandling for ME

Hentet fra EmpowHER.com:

«One of the least helpful treatments was graded exercise therapy. Approximately 79 percent of the patients following graded exercise therapy deteriorated as a direct result.

Cognitive behavior therapy also was not helpful. Trying to treat a neurological disorder with cognitive behavior therapy cannot correct the neurological dysfunction of chronic fatigue syndrome.»

Les hele artikkelen HER

Les mer om den norske undersøkelsen i Tidsskrift for den Norske lege forening HER

3 responses to “Stor norsk undersøkelse: Terapi og trening er ikke god behandling for ME

  1. Rosa 17.06.10, kl. 21:19

    Heisann:)
    Int. det der.. Men svar har de fått utifra hvordan spørsmålene ble stillet forstod jeg, var litt om og men med det. Når de først skal ta en slik undersøkelse, så skulle de stillet sp.målene på en slik måte at det ble så korrekt som mulig, eller stillet fler spm. så det ikke ble rom for evnt. feiltolkninger?.. Men uansett, så gir det jo en pekepinn..
    «Alle» medlemmer har nå ikke blitt spurt tror jeg, eller er det min hukommelse som er på bærtur igjen, ble dere andre spurt? Men hadde havnet midtimellom uansett, så..
    Håper du har det fint Rutt og nyter sommeren;) Klem

    • Rutt 18.06.10, kl. 14:30

      Hei Rosa!
      Det gir en pekepinn og effekten av gradert trening var ihvertfall krystall klar.
      Her går det veldig fint for tiden og jeg nyter definitivt sommeren :-)! Håper du også har det bra!!
      God helg!
      Klem

  2. Rosa 18.06.10, kl. 20:21

    Sant, og det er godt det kommer klart fram. Håper de tar det til etteretning og lar være å pådytte syke dette når de blir verre av det eller ikke blir bedre av det.
    Kjekt du nyter sommeren, gjør jeg òg stort sett. Litt småting når jeg gjør for mye, men har jo bedring, og skal få med meg det jeg kan 😉 Klem

Legg igjen en kommentar

