Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Live Landmark om LP i Nordlys

Lederen for Aktiv Prosess som tilbyr LP kurs svarer i dag på kronikken til Unn-Elin Andreassen i avisen Nordlys i dag. Takk til SerendipityCat som  la ut dette! Du kan lese hva hun skriver og lese artikkelen HER

Jeg vil igjen fortsette å etterlyse en opprydning i denne diagnosen slik at vi kan få en adekvat, spesifikk behandling til alle årsaksforhold som gjør at vi opplever noen like symptomer og blir puttet i en sekkediagnose som ME.

På den måten kan de som har et undertrykket immunforsvar pga stress (slik LPs målgruppe har) få den hjelpen de trenger for å endre tankemønstre, og så kan vi som har immunologiske dysfunksjoner pga infeksjoner, virusinfeksjoner, kroniske inflammasjoner, lekk tarm, tungmetallsforgiftninger osv. få den biomedisinske hjelpen vi trenger. At vi har noen sammenfallende symptomer betyr ikke at vi kan bli friske av den samme behandlingen da årsaksforholdene til sykdommen er så forskjellig!

Jeg for min del kunne virkelig ønske at et 3 dagers kurs i tankevirksomhet kunne gjøre kroppen min frisk, noe både spesialister og fastlege mener ikke er mulig. Da ville jeg kunne sluppet å gå gjennom årevis med tung medisinering, amalgansanering og avgiftning som jeg i tillegg må betale hundretusener for fra egen lomme. Som jeg har skrevet om før er dette hver dag en kamp for tilværelsen og krever all motivasjon, viljestyrke, disiplin og besluttsomhet for å bli frisk som absolutt er mulig å fremhente! Det er nok ikke bare de som tar LP som er villig til å jobbe beinhardt og målrettet😉.

8 responses to “Live Landmark om LP i Nordlys

  1. Rosa 18.06.10, kl. 20:39

    Veldig enig med deg Rutt.. Er så lei hele debatten og ME-prat, likevel sniker jeg meg nå rundtom på blogger og leser en gang iblant;) Og blir litt lei meg når jeg ser vi må fortsette å kjempe hele tida. Gleder meg veldig, og håper å få oppleve (for det går jo riiiimelig treigt!) at vi får orden på alt sammen, både hvem som har hva og hva som hjelper hvem og alt mulig..;)
    Tror det er mange måter å bli bedre på, og hver og en må finne sin måte. Så er det noen av oss som kan bli friske med rett behandling. Tror aldri i verden vi kan bli friske av de alvorlige fysiske plagene mange har av LP eller andre måter å tenke riktig på. Fikk de prøve det på andre fysiske plager også da, siden ho nevner ME er en fysisk sykdom. Teste det på kreft også, så hadde kanskje andre reagert også, skulle blitt baluba du.. Men ingen som bryr seg om ME, er jo så «diffust» det, og sålenge det er så mye usikkerhet så kan det skaltes og valtes med denne gruppen uten at noen løfter et øyebryn virker det som.. Alt er visst lov..:/
    Er jo kommet meg mye selv, og vet godt hvorfor. Det har ingenting med hvordan jeg tenker å gjøre. Men langt fra frisk er jeg, og skjønner at skal jeg bli det, så må kroppen ha hjelp, som det du får nå.. For jeg greier ikke det sjøl.. Og jeg tenker at de som blir bedre av LP el.l -om de har ME, så vil de nok få bruk for den samme biomed. hjelpen etter hvert de også.
    Roter jeg så det blir vanskelig å skjønne, så er det fordi jeg er trøtt og hodet ikke henger helt med, skriver ivei og vet ikk helt om jeg får frem slik jeg ønsker..:/
    Klem..:)

    • Rutt 18.06.10, kl. 21:01

      Du skriver helt klart og jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er helt enig! Det er jo ikke noe tvil om at kognitiv terapi generelt kan gjøre at man kan takle sykdom (ME, kreft, MS eller annen kronisk sykdom), man kan bli mer fortrolig med sin situasjon og man kan klare å tenke mer positivt om situasjonen man er i. Men det er stor forskjell på det og bli fysisk frisk! Og det er jo friske vi først og fremst vil bli, ikke bare leve på best mulig måte med sykdommen.
      Jeg er også lei av hele denne diskusjonen egentlig og prøver å skrive minst mulig om det. Men så klarer jeg ikke helt å la være alikevel da😉
      Ha en fortsatt fin helg, Rosa!
      Klem

  2. Rosa 19.06.10, kl. 23:14

    Nei, og det er bare fint du gjør, skriver om det Rutt;) Hadde det ikke vert for deg og andre som holder det gående med å finne frem og skrive om det, så.. det er jo dere som informerer oss andre. For min del er jeg ikke på noe sånne type forum og er ikke flink på å leite opp på nett etter stoff, så det jeg leser av nyheter finner jeg hos dere bloggere, eller på fb fra WPI stort sett..Det må helst komme deisende opp i fanget på meg eller at jeg lett titter innom hos dere;) Så må det være lettlest, og det er det her i allefall:)
    Klem

  3. alva 20.06.10, kl. 17:20

    Hei Rutt og Rosa.🙂 Klem til dere begge to!!

    Har egentlig blitt enig med meg selv å ikke kaste meg ut i noen diskusjoner om LP. Det har medført altfor mye vondter for meg.

    Allikevel.
    Intuisjon, intellekt, fagkunnskaper på området og erfaring gjør at jeg etterlyser gode forklaringer på hva de mener skjer i kroppen med LP. Jeg har enda ikke fått en forklaring som holder.
    Imens venter jeg på at noen kloke ord skal få meg til å forstå.

    Det er viktig at pasientene har såpass tro på seg selv at de selv kan avgjøre om angst, usikkerhet og negative forventninger er blitt drivkrefter i sykdomsbildet. Jeg tror at ME-pasienter selv vil kunne avgjøre om de er mottagelige for LP. Mottagelighet for denne typen behandling ved ME handler ikke om motivasjon. De som påstår at det å bli frisk av ME handler om motivasjon, eller at ME er noe man gjør (påfører seg selv gjennom negative tankemønstre), har enten glemt hvordan sykdommen virker eller de har aldri hatt ME.
    mvh. Alva

    • Rutt 22.06.10, kl. 13:40

      Hei Alva!
      Jeg tror at de fleste vil være enige i at gruppen ME-syke ikke er en homogen gruppe og at én behandling ikke vil kunne fungere for alle. Spesielt når utmattelse står som hovedkriterie, og det er dette mange fastleger gir diagnosen på grunnlag av det. Jeg tror også at de fleste av oss vet litt om hva vi mener er best mulig behandling for oss selv og det handler definitvt ikke om motivasjon, lettvinne løsninger eller negative/postive tanker!
      Klem

  4. Lokki 22.06.10, kl. 04:58

    Flott Rutt, og alt godt ønskes deg🙂
    Håper du har fine dager!
    Klem Lokki

  5. Pingback: Mer om New Age i Helse Nord « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

