Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

CDCs negative XMRV-studie

NIH(National Institutes of Health) og CDC(Centers for Disease Control) har foretatt hvert sitt XMRV-studie med motstridende resultater. NIHs har blitt holdt tilbake fra publisering, men CDC har i dag publisert sitt i retrovirology.com.

Hentet fra retrovirology.com:

«We did not find any evidence of infection with XMRV in our U.S. study population of CFS patients or healthy controls by using multiple molecular and serologic assays. These data do not support an association of XMRV with CFS»

Les hele abstractet HER

7 responses to “CDCs negative XMRV-studie

  1. Leonora 01.07.10, kl. 21:42

    Hei Rutt

    Takk for at du bringer nyheten om dette. Det blir til slutt vanskelig å vite hva man skal tro, men det blir spennende å se om Whittmore Institute kommer med en uttalelse. Dessuten krever det jo mange flere studier for å bevise/motbevise. På den ene siden vil man jo at man skal finne en løsning på dette, og XMRV ville virkelig gi svar på mye. På den andre siden, tar jeg meg i å trekke et lettelsens sukk for at det kanskje ikke er dette farlige viruset likevel. Det gir kanskje ikke så mye mening, men håper jo at Merleir har funnet alt som er galt med meg og at medisinene jeg nå tar skal gjøre meg frisk, og at det ikke er et farlig virus som lurer i bakgrunnen. Når det er sagt håper jeg jo på alles vegne, og spesielt de som ikke har blitt friske av den behandlingen som er tilgjengelig, at et slikt gjennombrudd nettopp kan være starten på å gjøre mange friske… Bare et par tanker fra meg🙂

    • Rutt 01.07.10, kl. 21:57

      Hei Leonora!
      Dette er helt klart en «drakamp» og man kan bli forvirret av mindre. Nå er det jo slik at NIH(National Institute of Health) har etter sigende gjennomført et studie hvor 80% av ME-pasientene og 7% av den friske kontrollgruppen hadde XMRV. Så spørsmålet er jo hvorfor CDC får helt motstridende resultater. Etter hva jeg forstår av informasjonen jeg har klart å finne har de IKKE gjennomført et replikeringsstudie, men brukt ulike metoder enn WPI/NCI (som de andre negative studiene vi har sett den siste tiden). NIHs studie har blitt holdt tilbake fra publisering så vi vet jo ikke så mye om dette enda. Resultatene nevnt tidligere er hentet herfra:http://www.cfscentral.com/2010/06/embargoed-studies-redux.html

      Er ellers helt enig i dine tanker rundt XMRV. Man ønsker jo ikke at vi har et retrovirus med alvorlige konsekvenser, men samtidig så vil man jo gjerne ha konkrete svar som kan gi håp om spesifikk medisinering som kan gjøre veien mot å bli frisk enklere. Det blir veldig spennende når vi alle begynner å få tilbake resultatene på testene! Jeg håper vi slipper å vente så mye lenger nå!

      Glad for å lese på forumet at du har blitt bedre, ønsker deg all lykke til videre :-)!

      Klem

  2. Leonora 02.07.10, kl. 08:28

    Hei Rutt

    Tusen takk for mer inngående informasjon. Det er interessant å lese at NIH faktisk har blitt holdt tilbake fra publisering og at nettopp denne studien viser såpass klare funn. Vi må bare fortsatt smøre oss med tålmodighet. Meirleir sa til meg denne uken at han skulle presse på for at mitt resultat skulle bli klart, så får vi bare håpe at han ikke allerede har glemt det i neste uke;-) Ja, det er utrolig deilig å føle at jeg begynner å få helsen tilbake. Det er helt ubetalelig:-)

    Lykke til videre til deg også, og takk for alle nyhetene du bringer.

    • Rutt 03.07.10, kl. 14:02

      Hei Leonora!
      Det blir veldig spennende når svarene på XMRV-testen nå begynner å komme. Jeg fikk mld fra RedLabs at de starter opp med testing nå (det har jo tatt tid å få metodene verifisert av WPI), men at de har fått inn så mange prøver at jeg må sannsynligvis vente mange uker. Håper at KDM får påvirket så din kan bli klar veldig snart! Jeg venter i spenning på å høre fra deg😉
      Ha en fin helg!
      Klem

  3. selsius 02.07.10, kl. 14:35

    Siden det er dokumentert at XMRV finnes i ca 4% av befolkningen (Ikke ME-Pasienter) Mens CDC ikke finner spor av viruset må CDC ha gjort et eller annet feil, for det finnes ikke 2 sannheter i dette spørsmålet. Hvorfor er William C. Reeves oppført i denne studien? Var det ikke slik at han ikke skulle jobbe mer med ME/CFS? Og spesielt ikke XMRV forskning siden han forhåndsannonserte at de ikke kom til å finne XMRV, så da blir dette veldig rart.

Legg igjen en kommentar

