Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Klassekampen 24.08: Dyre ME-tester

Hentet fra retriever-info:

«Divisjonsdirektør Hans Petter Aarseth i Helsedirektoratet ser på dei nye funna som interessante, men svarar klart nei på spørsmålet om å finansiera slike testar. »

«Stortingsrepresentant Laila Dåvøy (KrF) uttalte etter dei siste testresultata til NRK.no at det offentlege burde dekkja kostnadene til XMRV-testing.

Kjersti Toppe (Sp), helsekomitemedlem og lege, meiner det offentlege bør dekkja kostnadene i forskingssamanheng.

– Eg ser det som ei investering. Styremaktene burde bidra til meir forsking på dette området. ME rammar så mange, ikkje minst unge menneske. Det er viktig å finna ut mest mogeleg om kva som kan vera årsaka, seier Toppe til Klassekampen.

Bent Høie (H), leiar for helse- og omsorgskomiteen i Stortinget, meiner også at det offentlege bør bidra til å finansiera forsking om ME.»

Les artikkelen HER

13 responses to “Klassekampen 24.08: Dyre ME-tester

  1. IngJo 24.08.10, kl. 09:12

    Aarseth gjentar seg selv til det kjedsommelige!! Når skal alvoret sige innover ham da?

  2. Inger Johanne 24.08.10, kl. 09:23

    Han trenger Kognitiv adferdsterapi for å endre sin holdning.

    Hei Merutt. Utrolig god jobb du har gjort det siste døgnet. Gratulerer. Og stor klem :))

  3. Rutt 24.08.10, kl. 09:31

    Hei navnesøstrene🙂
    Dette var en skuffende reaksjon fra Aarseth! Han etterlyser forskning, men hvor er den i regi av helsemyndighetene???
    Godt at flere politikere engasjerer seg og uttaler seg i media. Dette setter press på Helsedirektoratet!
    Ha en fin dag begge to!

  4. TEGE 24.08.10, kl. 10:19

    Det er fantastisk av Aarseth å skulle avvente Helse Nord sin konferanse. Skal de vurdere sannheten ang internasjonal medisinsk forskning med internasjonale (og nasjonale!) funn?? Det høres faglig og betryggede ut…. – Og særlig når vi vet litt om hva arrangøren har planlagt som innfallsvinkel jfr ME.. – Dette er etter mitt skjønn norsk sneversynthet i klartekst… Hva andre finner og feiler – det gjelder jo utlendinger. Det er utlendinger som finner og prøvene har også vært tatt hos utlendinger. Ja, noe finner man i Norge også – men vi har nok en helt annen og mye smartere vinkling vi..
    Nei – dette akter jeg ikke bruke mer energi på nå.. Håper noen evner å møte Hr Aarseth på en måte som funker!

    • mhj 24.08.10, kl. 10:30

      JA lurer på hvordan de skal få plass i programmet for dette emne…………..

      Hva gjør Helse-Nord nå da? ……..å det blir vanskelig….åååå…

      Sorry spydig i dag ser’u – ironisk å..
      😉

    • mhj 24.08.10, kl. 10:58

      TEGE sa:

      «Håper noen evner å møte Hr Aarseth på en måte som funker!»

      Må jo bare innrømme at jeg synes at uttalelsen har var helt «Gjøk», og det er meget provoserende, og kan da neppe være gjennomtenkt. Mye tyrer på at han ikke har innsikt, kunnskap og tenker konsevens (beredskap)…..nytteverdien??…kost/nytte…

      Dette minner forøvrig om en tankegang, hvor en innkalkulerer, det som en på godt norsk kaller «Colleteral damage». I krigføring er det antatt at en viss prosentandel av den sivile befolkning antaes drept/skadd som følge av. Normalt er det sånn at ved vedvarende krigføring, blir de moralske «holdningene» ofte lavere mht «colleteral damage».

      Så til TEGE sitt utsagn:
      Nu fikk jeg jo litt voldelige tanker her….det skjer ikke så ofte…
      Men kanskje ett personlig oppmøte på kontoret hans hadde vært noe:
      *jeg trenger en med aktiv TWAR
      *jeg trenger en med reaktivert HHV6/7
      *jeg trenger en med aktiv Mycoplasma
      *jeg trenger meg selv….

      blodtapping og slange for intubering…..

      ..eller trur dere det holder med å hoste masse på fyren?

      He-he

      Nu trur jeg at jeg går i seng for å bli litt mer harmonisert og balangsert😀

      • Kvakk 24.08.10, kl. 18:28

        mhj sa:

        «Nu fikk jeg jo litt voldelige tanker her….det skjer ikke så ofte…
        Men kanskje ett personlig oppmøte på kontoret hans hadde vært noe:
        *jeg trenger en med aktiv TWAR
        *jeg trenger en med reaktivert HHV6/7
        *jeg trenger en med aktiv Mycoplasma
        *jeg trenger meg selv….

        blodtapping og slange for intubering…..

        ..eller trur dere det holder med å hoste masse på fyren?»

        Haha! Jeg hadde faktisk en lignende tanke selv her om dagen.😀

  5. Murse 24.08.10, kl. 10:56

    Det er helt utrulig at ikke Helsedirektoratet
    våkner opp nå. Tenk på hvor mange ME-pasienter
    som har lidd i åresvis. Vi har blitt plassert i
    en sekkediagnose, der den eneste behandlingen er at det er LOV å IKKE gi behandling!
    Jeg har vert hos 5 forskjellige leger og sagt at jeg
    har en infeksjonssykdom, hatt influensa i 4 år. Og hver
    gang har jeg fått sterke antydninger om at jeg bør ta lykkepiller.
    Den manglende behandlingen til ME-pasienter er et overgrep.
    Helsedirektoratet bør sette inn ressurser med en gang, og begynne med masseblodprøvetesting
    av XMRV hos ME-pasienter. No bør Helsedirektoratet be om unnskyldning til oss, og gjøre alt
    for å få oss friske.

  6. selsius 24.08.10, kl. 13:41

    Skulle jo neste tror at helsedirektoratet tok dette litt mer alvorlig enn det ser ut til at de gjør, siden det da er nyoppdaget virus som finnes i ca 7% av befolkningen. (Ikke ME-Pasienter) Da sier det seg selv at rimeligheten for at dette/disse virusene finnes i blodbankene er stor. Man kan ikke bli så totalt handlingslammet på grunn av at man ikke tror at ME har noen biologisk forklaring, for det er vel der skoen trykker?

    samme for meg egentlig. Det er ikke mitt problem, for jeg har alt ME….🙂

    • TEGE 24.08.10, kl. 13:53

      Den var ikke dårlig, selsius🙂
      Nå er det også slik at det er i USA de har funnet de 7%.. Det er «sikkert» ikke slik her, kan du da skjønne.. – Ikke før det er bevist i såfall..
      – og da bør det vel bevises av helsedirektoratet selv, sånn aller helst..
      – før var. .. nei, vi vet hva de tenker om å være det..

  7. Jon 24.08.10, kl. 14:28

    Aarseth vil selvfølgelig ikke finansiere noe som han med flere har arbeidet mot i flere år. Der HYGGELIGE er jo at Aarseth IKKE har det siste ordet her. Han kommer til å endre mening eller bytte jobb, time will show.

  8. Lothiane 25.08.10, kl. 08:44

    Aarseth gir meg kløe!!! Makan til våsete utsagn, altså. Og det siste nå.. avvente konferansen i Nord-Norge!? Hæ? Er det liksom i nord ekspertisen på ME er? Hva med det som har kommet fram på konferansene i Stavanger og i London? I forskningsmiljøer i USA? I Belgia?

    Men nei… på en tuslete konferanse i Nord-Norge, der fokuset hovedsakelig er på det psykiske… der skal vi finne svarene! Hurra.

  9. Rutt 25.08.10, kl. 20:38

    Tusen takk for gode kommentarer og refleksjoner i kommentarfeltene!! Dere gjør bloggen interessant og spennende å lese!!😀
    Klem Rutt

Legg igjen en kommentar

