Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Første internasjonale XMRV-workshop starter i morgen!

Hentet fra Prohealth.com:

«Excitement is running high regarding the Ist International Workshop on XMRV – a public forum on the latest XMRV studies, to be held in Washington, DC on September 7 & 8. (See www.virology-education.com/index.cfm/t/Program/vid/1FFCB7B8-FB88-C1D2-92C420E3BCEB0FB0)

It has been announced that:

• NIH Director Francis Collins will open the workshop at 1:00 pm on Tuesday, Sep 7. Observers are taking this addition to the program, apparently made Saturday, Sep 4, as a sign of serious interest in XMRV-MLV research at the highest levels of US government.

• Unofficially, Dr. Kenny De Meirleir will share details of an as yet unpublished study finding evidence of XMRV in European ME/CFS patients (according to international news sources).

• The workshop will conclude with an hour-long webcasted wrap-up Q&A– starting at 5:15 pm EST & 3:15 PST on Wednesday, Sep 8. (See World Clock Time Zone Calculator for the time where you live.)

• The Q&A can be viewed at http://videocast.nih.gov when the event is live, and will be offered there within 2 to 3 working days under “past events.” Reportedly the entire workshop will be filmed and many of the individual presentations will also be made available on the Videocast.nih.gov site, eventually.

The Q&A chair will be Jonathan Stoye (National Institute for Medical Research, UK), and panel members will be Dorothy Blair (King’s College London), John Coffin (American Cancer Socity/Tufts), Jerry Holmberg (HHS blood safety), and Judy Mikovits (Whittemore Peterson Institute).»

Spesielt interessant at Prof. De Meirleir skal presentere sine funn av XMRV/MLV i Europa og at ryktene sier at det også skal komme informasjon om funn i Sverige og Storbritana.

9 responses to “Første internasjonale XMRV-workshop starter i morgen!

  1. Leonora 06.09.10, kl. 09:39

    Oj, dette er jo virkelig spennende! Lurer på hva Prof. De Meirleir vil si. Jeg trodde han skulle være i Australia nå, men han er jo overalt den mannen🙂

  2. Sun 06.09.10, kl. 11:02

    Ja, dette blir VELDIG spennande😀

  3. TEGE 06.09.10, kl. 11:13

    Når man leser programmet aner det meg at mye av dette stoffet vil kunne gi oss «ikke-medisinsk-utdannede» en biokjemisk bakoversveis.. Det viktigste er at dette er veldig veldig faglig – og gir meg håp om at flere skjønner at her må det graves – letes – finnes! – for det er jo nettopp det vi sier om ME – den finnes!

    • selsius 06.09.10, kl. 12:27

      Hehe.. Et godt poeng i grunn, Tege. Tenker på alt jeg har ment om ting og tang innen medisin. Sikkert mange som har ristet på hodet av det. Men, egentlig så bryr jeg meg lite om det, for har jeg et godt poeng i 1 av 10 tilfeller så kan det tilfellet ha betydning. Det er helt klart mye mer komplisert enn man som ikke medisiner greier å fatte, dermed er det ikke sagt at de som er utdannet alltid har rett selv om de stiller med mer tyngde. ME saken er et godt eksempel på det.

      Spennende program dette her. Jeg føler egentlig at det er i ferd med å gå veien nå.

      • TEGE 06.09.10, kl. 12:45

        Godt sagt!
        Likte ekstra godt den med at «dermed er det ikke sagt at de som er utdannet alltid har rett selv om de stiller med mer tyngde» Og du har HELT rett i at MEsaken er et godt eksempel.. Jeg mistenker at mange med meeeget god utdannelse nå nok leter etter en bakdør jfr sine tidligere vinklinger..
        Og jeg utrolig takknemlig for de med og de med noe mindre tyngde – som har stått på barikadene år etter år på tross av hva kollegaer har møtt de og pasientene med..
        Uten de hadde vi ikke vært der vi er pr dags dato.. Hatten av!

  4. Vestlending 06.09.10, kl. 11:49

    Spennende:-)

  5. Rutt 06.09.10, kl. 21:18

    Dette blir to veldig interessante dager for oss! Som jeg skrev i kommentar i et innlegg under her er ikke formen på sitt beste, men jeg skal forsøke så godt jeg kan å holde bloggen oppdatert! Kommer dere over informasjon, linker o.l er jeg veldig takknemlig for tips, send det til merutt@online.no. Veldig glad for alle bidrag til å få ut viktig info og masse gode kommentarer som gjør bloggen så mye mer spennende å lese🙂. Dere er topp!!

  6. IngJo 07.09.10, kl. 08:37

    Selv om vi er mange som setter UTROLIG stor pris på det du gjør
    for å oppdatere oss om alt det nye og viktige som skjer, så må du
    ta hensyn til deg selv!!! Ønsker deg alt det beste, og at formen
    skal bli bedre igjen. Ta godt vare på deg selv:-)
    Klem fra meg!

  7. anne - moseplassen 08.09.10, kl. 08:03

    Jeg signerer det IngJo skriver over. Pass nå på deg selv Rutt! Det er ikke så viktig at vi skal få stilt vår nysgjerrighet at det må gå på bekostning av din helse!
    *klem*

Legg igjen en kommentar

