Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Siste svar fra Rådet for legeetikk 25.09

Tidligere kommunikasjon med Trond Markestad, leder for Rådet for legeetikk kan leses HER. Svar og motsvar på dette kan leses HER.

I dag fikk jeg et nytt svar fra Rådet for legeetikk som på en avmålt måte viser at han kanskje begynner å skjønne litt av hvorfor vi har reagert. Det blir spennende å se utfallet av behandlingen av saken som skal skje i begynnelsen av oktober.

Kudos til Markestad og Rådet for Legeetikk for at de har vært villig til kommunikasjon:

«igjen takk for informasjonen. Jeg har ikke hatt noen egentlig kunnskap om LP og, som du ser, forholdt meg nøytral til det, men jeg ser poengene dine. Takk også for lenken – dette tar vi med oss.

Vennlig hilsen,

Trond Markestad»

6 responses to “Siste svar fra Rådet for legeetikk 25.09

  1. Pingback: Rutt fortsetter diskusjonen med Rådet for Legeetikk « ~ME Nytt~

  2. Anira 25.09.10, kl. 09:34

    Flott!

  3. anne 25.09.10, kl. 11:54

    Ja, jeg satt og tenkte på det før i dag at det er flott at det har blitt en dialog rundt dette. Godt jobbet av Markstad. Dialog er jo veien å gå for å opplyse de som må opplyses, men det er synd at pasientene må gå i bresjen for dette.

    Jeg er fremdeles redd han ikke forstår forskjellen på å tilby LP som eneste behandling/tilbud til me syke, og å tilby mestringstrening til folk som har hatt kreft men har gjennomgått behandling for denne og nå sliter med utmattelsen. Jeg har snakket med psykolog som fortalt at det nettopp etter kreft var en utmattelse man kunne behandle med kognitiv terapi, men psykologen var enig med meg i at mestringsterapi ikke kan være noen erstatning for behandling av grunnen til fysiologisk sykdom.
    Jeg har selv hatt nytte av å lære meg å mestre det å være syk, men det gjør meg ikke noe friskere, det bare forhindrer at jeg blir sprø.

    En annen ting er jo at LP i sin rene form vel ikke egentlig er mestringsterapi, men det har jo allerede blitt dekket av Funkster.

    • glama 26.09.10, kl. 05:52

      akkurat. det er veldig merkelig hvis legene ikke skjønner forskjellen på å bli tilbydt mestringshjelp i tillegg til biomedisinsk behanding, og å bli bedt om å endre tankemønsteret sitt som eneste tilbud. Mestringshjelp er supert det, men etter åresvis med mestringshjelp og null hjelp mot en fysisk sykdom er det begrenset hvor mye mer mestringshjelp vil bidra med.

      Tusen takk til Rutt og TM som er i respektfull dialog om dette

  4. Lothiane 25.09.10, kl. 12:34

    Åh så kjempeflott! Tusen takk for jobben du/dere har gjort i å opplyse og informere på en god og saklig måte!

  5. Jannik 25.09.10, kl. 13:24

    Det er tydelig at dem ikke forstår hva LP er hvertfall. Takk og lov for det :p Hadde dem forstått hva det var, hadde dem ikke snakket om det. (håper jeg)

Legg igjen en kommentar

