Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Kjemper for erstatningskrav for ME-syke

Hentet fra Dagbladet.no:

«Det er bare to måter staten kan fri seg fra erstatningsansvar på i denne saken. Enten må staten bevise at menigokokkvaksina ikke kan utløse sykdommen ME, eller så må staten bevise at det foreligger en annen og mer sannsynlig årsak til Eknes sykdom enn vaksina, sier advokat Edmund Asbøll i sitt innledningsforedrag i Oslo tingrett.»

Les hele artikkelen HER

9 responses to “Kjemper for erstatningskrav for ME-syke

  1. Vestlending 29.09.10, kl. 15:03

    Og flere vil det bli…..enten av vaksiner eller infeksjoner

  2. Kamelryttersken 29.09.10, kl. 17:23

    Blir bare så i…i e…e f…et når jeg leser om sånn feil bruk av de helseressursene vi har her i landet. Hvis helsevesenet og NAV gjorde jobben de er opplært til å gjøre og tar folk alvorlig, hadde vi spart oss masse negativ energi.

    Og som Vestlending så lakonisk sier. Det blir flere rette
    Og det er rett og slett fordi vi «har» ikke tid til å teste ut eventuelle komplikasjoner ved vaksiner.Og fordi vi har for liten kunnskap om menneskekropper og hvordan den reagerer på dette og hint.

  3. mhj 29.09.10, kl. 23:52

    Kunne ikke unngå å se noen av kommentarene i artikkelen, som går på frivillighet.

    Er det egentlig frivillig? Presset fra omgivelsene er vanligvis stor.

    Tar du ikke vaksinen,ja da kan du risikere denne skumle sykdommen osv?

    Det blir alltid sagt at faren for bivirkning er liten. Bare se på hva som skjedde med svineinfuensavaksinen – frvillig den også, men med så sterke anbefalinger at folk sto i kø!

    Hva kom etter den – jo flere tilfeller av nakolepsi. For oss i denne tilstanden som lider av søvnforstyrrelser, vanskeligheter med å komme i dyp søvn og ekstremt dårlig søvnkvalitet – vet hva det innebærer for disse tilfellene. Kommer disse til å få erstatning?

    Nå setter de i gang massevaksinering av 12 åringer – og jeg er glad jeg har gutter, og hadde jag hatt jentebarn – så aldri i verden om jeg hadde latt mitt barn bli vaksinert. HPV-vaksinen dekker to varianer av 200 av viruset (ikke alle gir sykdom). Kontrollrutiner for livmorsundersøkelser er normalt gode her i landet og uregelmessigheter kontrolleres raskt.
    Jeg kan forstå at uttalelser som «vil du mishandle ditt barn» «vil du ikke ditt barns beste» osv. er vanskelig og sårende kommentarer – og det legger press – så hvor frivillig er vaksinen?

    I disse XMRV tider er det grunn til å være ekstra varsom. Har du retro-viruset, så vil også det være en mulighet for at evt HPV-viruset reaktiveres og gi kreft.

    Hvem andre enn oss som har vært på grundig immunologisk utredning, tenker over konsekvenser for at vaksiner ikke nødvendigvis kommer til å gi immunitet.

    Hvorfor skjekkes ikke Ig-stoff produksjonen hos folk før en går igang med vaksiner?

    Ja, jeg nektet min sønn både å ta svineinfluensavaksine og vaksinen for 6.klassinger, den siste var han den eneste i klassen som ikke fikk. Han var sur og flau, trur ikke helsesøstra forsto heller – men jeg har ikke skjekket immunsystemet hans ennå. Og sett i lys av retro-virus positiv trur jeg ikke at jeg gjorde en gal beslutning……

    Hvor frivillig er vaksiner? Vi hører på anbefalinger til helsemyndigheter – inntil det motsatte er bevist – og for våres del er det bevist for lenge siden……

  4. Alva 30.09.10, kl. 06:54

    Hei mhj
    Vi tok ikke svineinfluensa vaksinen og min datter skal ikke ta denne HPV-vaksinen.
    men jeg er usikker.
    jeg har hatt aktivitet av det HPV viruset, den typen som utvikler livmorhalskreft, og har måttet operere to ganger p.g.a forstadiet på kreft, men det har visst roet seg nå og jeg blir jevnlig sjekket med celle og vevs prøver.

    Har allikevel valgt å ikke vaksinere vår datter.
    Så får vi bare si tvi, tvi håper det var det rette valget.

    ha en fin dag!

    alva

  5. hopeful 30.09.10, kl. 08:24

    Hei ALva og Mhj:

    Hah, frivillighet! Norske helsemyndigheters anbefalinger av vaksiner skaper jo et press på befolkningen. Det fordrer endel mot og faktisk velge bort anbefalte vaksinasjoner. Etter at jeg selv ble syk har vi valgt bort samtlige vaksinasjoner for våre barn – inkl. livmorhalsvaksine for jenter i 7.klasse. Ingen lett avgjørelse, men jeg føler det er et riktig valg. Er redd for at en evnt. vaksine vil kunne trigge sykdom i en latent barnekropp.

    Men du, Mhj:
    Hva mener du egentlig når du skriver: » I disse XMRV-tider er det grunn til å være ekstra varsom. Har du retroviruset så er vil det være en mulighet for at et evnt. HPV -virus kan reaktiviseres og gi kreft». Betyr dette at du er skeptisk til livmorhalskreft-vaksine eller…… ? Hodet henger ikke helt med i dag, så jeg må bare oppklare litt.

    Håper dere alle har gode dager!

    klem

  6. mhj 30.09.10, kl. 10:11

    Hei Hopeful 😉

    Trur jeg først vil snakke generellt om kropper som er immunsupprimerte, altså er immunsvekket/immundysfunsjonell/grad av immunsvikt. Alle virus, som en har i kroppen, og som immunforsvaret tidligere klarte å undertrykke og holde styr på, som E. Barr, HVV6, CMV osv.
    Altså virus, som kroppen ikke har klart å bekjempe helt ved primærinfeksjon. Når immunforsvaret ikke klarer å ta hånd om disse, vil/kan de reaktiveres.

    Ta dersom du er smittet med HVV6, denne reaktiverer sykt når du har XMRV. Nu må det sies at det er flere årsaker til immunsvikt enn bare XMRV.

    Betyr dette at jeg er skeptisk til HPV-vaksine, vel jeg er vel kanskje det og da speiselt i forhold til våre barn, når muligheten for at en stor andel av oss kommer til å teste positivt på XMRV/MLVs, og at muligheten for at denne smitten er overført til våre barn.

    Så ja, er vi smittet med HPV er det en økt risiko for at dette vil reaktiviere og eller at dersom du blir smittet med primærinfeksjon, at kroppen ikke klarer å håndere dette, fordi at vi ikke har toppkarakter i anti-stoff produksjon.

    For personer med primær immunsvikt er det sterke anbefalinger om hvilke vaksiner de kan ta, men hvor mange tester barna sine for tilstrekkelig Ig-produksjon før de vaksineres? Det kan ta år for enkelte primærsvikt-sykdommer å oppdage….og hva når sekundærsvikt er tilstede?

    Du blir jo ikke akkurat rutine-testet heller!

    HPV-vaksine eller ikke? som sagt jeg ville latt det være om jeg hadde hatt jentebarn og dertill forklart hvorfor, hvilke forhåndregler og rutine-undersøkelser det tilvoksene barnet bør gjøre. Men det er min mening…..

    😉 Det finnes alltid vanskelige valg og problemstillinger………

  7. hopeful 30.09.10, kl. 10:29

    Takk for utdypingen Mhj. Grundig som alltid :-D.

Legg igjen en kommentar

