Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

15.10 Bergens Tidende: Leger sier: ME er ingen sykdom, ikke lytt til kroppens signaler, men jobb med holdninger og adferd

Hentet fra bt.no:

Pasienten forteller: «- Legen sa at ME ikke er en sykdom, og at jeg ikke kunne få medikamenter ut ifra det. Han mente jeg kanskje var deprimert, men jeg har vært gjennom grundige utredninger om det. Jeg sa at da har jeg ingen ting her å gjøre. Han svarte bare OK.»

Legen sier: «De aller fleste kan komme seg ut av dette ved å jobbe med holdninger og atferd. Det er viktig å unngå katastrofetenkning. Ikke lytt for mye til kroppens signaler, da blir en fort helt passiv. En kan ikke hvile bort ME, sier han.»

Les hele artikkelen HER

18 responses to “15.10 Bergens Tidende: Leger sier: ME er ingen sykdom, ikke lytt til kroppens signaler, men jobb med holdninger og adferd

  1. Jannik 15.10.10, kl. 19:27

    «En kan ikke hvile bort ME, sier han» Der tar han jo virkelig HELT feil. Hvile er faktisk det eneste som er dokumentert at har GOD effekt på de fleste ME pasienter. Bra dette kommer ut i media. Tulling.

  2. mirabell 15.10.10, kl. 20:50

    Jeg lurte på dette jeg:

    «Nytt tilbud i høst; På oppdrag fra helseministeren jobber helseforetakene nå med å lage en standardisert ramme for hvordan potensielle ME-pasienter skal bli undersøkt, behandlet og rehabilitert. Dette skal være på plass i løpet av høsten. – Fastleger og spesialister må først utelukke alt annet, og symptomene må vare i minst seks måneder. I dag er det nesten bare meg som stiller diagnosen ME, men etter at dette opplegget er på plass vil det nok bli flere.»

    Noen som vet hva dette går ut på?

  3. Rosa 15.10.10, kl. 21:31

    Ja, det trist lesning..Norske legestanden er lite å skryte av når det gjelder ME..Godt det finnes noen få vettuge unntak, ellers hadde det vert totalt håpløst..De skal få litt å bite i seg etter hvert tenker eg.. Må nå vel være bedre å moderere seg litt i uttalelsene sine enn å være så skråsikre og måtte bite i seg alt seinere, må bli flaut?? Eller er det ikke noe som finnes i de, skammevett..? Ser ikke slik ut sånn denne jenta og mange, mange fler blir behandlet..:/

  4. Marthas Have 15.10.10, kl. 22:56

    Det gjør bare så vondt å lese sånt som dette. Så mye uforstand og arroganse. De skal få mye å bite i seg ja.

  5. Jon 16.10.10, kl. 07:42

    Hvem er nå denne personen. Fint at Dr. Aksel Tveråmo gir uttrykket «å uttale seg med skråsikker uvitenhet» et ansikt.

  6. A 16.10.10, kl. 08:50

    Det er lega på Haukeland som motarbeida Dr.Nyland. dei trur ikkje på at ME er ei diagnose.
    Når det kjem henvisning om utredning av ME, sende overlegen dei i retur med avslag. I tillegg går dei inn og fjerna diagnose som er satt.
    Det er kun Nyland som sette diagnosa på Haukeland. det står respekt av alt arbeidet han gjer for ME-sjuke når han i tilegg blir motarbeida so mykje som han blir.

    Det heile ente med at eg tok kontakt med Dr. Nyland pr e-post og han ville hjelpe meg. Det gjekk so langt at eg måtte til og med sende papir på heimeadressa hans.

    Håpe inderlig at dei kan åpne auga sine snart og innsjå at det er ein reell sjukdom.

  7. tussaluso 16.10.10, kl. 09:24

    «En kan ikke hvile bort ME» sier Willumsen.

    Opp med hånden de som har blitt mer dårlig av å hvile mye enn av å være i mye aktivitet…

    I et anfall av storsinnethet velger jeg å tro at Willumsen mener vi må være i så mye aktivitet vi klarer UTEN å krasje. Men jeg må innrømme at jeg ikke er veldig sterk i den troen 😉

  8. Tone 16.10.10, kl. 11:12

    Ville samme lege uttalt seg likt om leddgikt, Parkinson, MS etc…neppe. Leger aksepterer mange diagnoser, kanskje det skulle vært forsket på hvorfor mange leger og andre ikke vil akseptere ME for enhver pris? Det kan nesten sammenlignes med rasehat.

  9. selsius 16.10.10, kl. 14:51

    Dette er i grunn ikke noe nytt, dette har vi hørt i mange år alt. Jeg oppfatter jo dette med at vi ikke skal fokusere så mye på symptomene, som om at vi er hypokondere! Bare vi slutter å fokusere på symptomene så vil vi bli beder. Verden oppfattes rimelig enkel for noen.

    Det at vi sier at vi blir verre jo mer vi gjør, ser ikke ut til å synke inn. Det er arrogant og frekt og ikke lytte til det pasienten sier. Problemet er jo sikkert det samme som det alltid har vært, at de ikke greier å skille ME fra tretthetssyndromer. Jeg fatter ikke at de ikke greier å se foreskjellene.

    Her gjør jo legen den klassiske feilen og tyr til den enkle løsningen og kalle det han ikke forstår for depresjon, hypokondri osv… ME har han definetivt ikke greie på.

  10. anonymica 16.10.10, kl. 17:09

    Kanskje noen burde melde inn denne legen (og hans likesinnede) til Legenes Fagetiske Utvalg eller til Fylkeslegen?

  11. ella 16.10.10, kl. 19:40

    Syns fremdeles det er rart at leger offentlig kan gå ut og si at de ikke tror på en diagnose som befinner seg i gjeldende diagnosesystem… UTEN at det får konsekvenser! I alle fall når måten det synses på er til stor bakdel for pasientgruppen. Utsagn som dette legger kun sten til byrden. Vanskelig for legene sies det – hva da med pasientene?

    Ja kanksje de burde meldes inn til aktuelle innstanser?

  12. ~SerendipityCat~ 17.10.10, kl. 04:19

    Synes jo det er ganske påtagelig at legen som uttaler dette jobber på HYPOKONDERKLINIKKEN i Bergen! 😀

  13. Lilljekonvall 17.10.10, kl. 07:44

    jeg blir så lei meg jeg ,hver gang en slik maktarrogant,maktsyk,uvitende skråsikker person,som attpåtil er lege (?!) sier slikt om ME.
    Rett og slett lei meg for alle de han har tråkket på,når de står der syke og med hjertet i hånda og trenger hjelp og behandling. Så blir de latterliggjordt og respektløst behandlet.
    jeg blir rett og slett lei meg og etterpå forbanna at det ikke får noen konsekvenser for den såkalte legen.
    Arrrgh !
    L.

  14. Tone 17.10.10, kl. 10:34

    Enhver ser verden utifra sitt verdensbildet med sine kunnskaper, men noen tenker helhetstenkning og har ikke skylapper.
    Det forteller mer om avsender med slike uttalelser.

  15. Bjørn Egil 17.10.10, kl. 22:48

    Det er rett og slett skremmende å se at (såkalte) fagpersoner uttaler seg bombastisk om ting de tydeligvis (og etter min mening beviselig) ikke har greie på!

  16. Andreas 18.10.10, kl. 12:06

    Skriv et kort og konsist klagebrev folkens! Send det til Haukeland Sykehus eller en annen instans. Eneste måten å få satt press på dem og stille dem til ansvar for sine handlinger og få bevegelse. Det har jeg gjort. Vi trenger handling!

  17. anonymica 18.10.10, kl. 13:17

    Klagebrev til Helsetilsynet eller Fylkeslegen er vel rette instans, mer enn Haukeland SH?

Legg igjen en kommentar

