Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

26.10: Nytt svar fra Geir Stene-Larsen, direktør for Norsk Folkehelseinstitutt

Etter at en av mine lesere, Maria Gjerpe/Marias Metode og meg selv sendte et motsvar til Geir Stene-Larsens respons mailen som flere ME-pasienter har sendt han, har vi nå fått følgende svar:

«Kjære xxxxxxxxx

Jeg mottar en rekke brev fra privatpersoner som jeg med glede svarer på. Når jeg nå forstår at det dreier seg om en aksjon hvor mange personer sender den samme e-posten og svarene blir lagt ut på blogger, vil jeg gi et litt kortere svar denne gangen.

Folkehelseinstituttet har ikke noe ønske om at viktig informasjon om en eventuell sammenheng mellom ME og XMRV-infeksjoner skal bli holdt tilbake. Tvert i mot. Som leder for Folkehelseinstituttet vil jeg si at det ville være svært gledelig om det kom frem kunnskap som kunne kaste mer lys om denne sykdommen. Mitt poeng var at det er vanskelig å iverksette forebyggingstiltak før man har sikker kunnskap om årsaksforholdene.

Folkehelseinstituttet har imidlertid ikke ansvar for råd knyttet til blodtransfusjoner. Det er det det nasjonale transfusjonsrådet som har. Folkehelseinstituttet har derfor ingen kommentarer eventuelle råd knyttet til blodtransfusjoner.

Vennlig hilsen

Geir Stene-Larsen»

16 responses to “26.10: Nytt svar fra Geir Stene-Larsen, direktør for Norsk Folkehelseinstitutt

  1. Kamelryttersken 26.10.10, kl. 13:53

    Kanskje litt forsiktig?
    Burde kanskje svart mer direkte på de konkrete spørsmålene som er stilt, og ikke legge seg bakpå slik han gjør her. For å si det litt pent og forsiktig…

  2. Jannik 26.10.10, kl. 14:45

    HAHA, nå fikk pipen enn annen tone ja!! Tullinger.. Jaja..

  3. Annema 26.10.10, kl. 14:49

    En må ikke vente med forebyggende tiltak til årsakssammenheng foreligger slik han sier. Vi har med et retrovirus å gjøre. Her burde alle varsellamper lyst og nødbremsen gått på til resultatene foreligger.

    Det neste er at Folkehelseinstituttet ikke er ansvarlig. Neivel, har ikke budskapet kommet til rette vedkommende så sender man kort og greit budskapet videre til rett instans.Det gjøres i alle sammenhenger – har ikke tall på alle henvendelser jeg har fått gjennom tidene som skulle gått et annet sted. Men det er også en del av jobben å sørge for at saken ender i rette hender.
    Men hvorfor sa han ikke det med en gang, tenker jeg – budskapet har vært det samme hele tiden; XMRV, blodgivere osv..
    For all del – han fortjener å bli behandlet med respekt fordi han gir seg tid til å svare oss høflig. Sikkert ikke så greit å være han heller når alle rundt ham er så negative til oss.

    • Rutt 26.10.10, kl. 19:07

      Helt enig, Annema! Man må ikke ha alle sammenhenger og årsaksforhold avklart for å iverksette forebyggende tiltak. Det burde holde at vi vet at det er et nytt HIV-liknende retrovirus ute og går og at det er overrepresentert i en pasientgruppe som ikke spesifikt blir nektet å donere.

  4. Tone 26.10.10, kl. 14:51

    De har nok sine rettningslinjer og følge pluss må uttrykke seg forsiktig. Det overordnede ansvaret er vel hos helseministeren og regjeringen.

  5. Leonora 26.10.10, kl. 14:51

    Han forholder seg jo overhodet ikke til motsvaret! Utover å bare henvise til tranfusjonsrådet, svarer han ikke på et eneste av de spørsmålene dere stilte.
    …Snakk om ansvarsfraskrivelse😦

    • Annema 26.10.10, kl. 14:56

      Er enig i det Leonora!
      Det blir litt for pinglete…

      • Rutt 26.10.10, kl. 19:09

        Hadde håpet at han ville svare mer spesifikt på våre spørsmål, men syntes det «skinner» igjennom at han ikke er videre interessert i dialog med oss..

  6. Pingback: Folkehelseinstituttet tar ikke ansvaret for blodbeholdningen i Norge « Rutts tankespinn og ME-nyheter

  7. Lilly 26.10.10, kl. 15:27

    Jeg er en ivrig leser av bloggen din, Rutt.
    Takk for all informasjon du legger ut.
    Nå klarte jeg rett og slett ikke la være å kommentere mer.
    Stene- Larsen har tydeligvis ikke svar på spørsmålene dere stilte i forhold til mailen han sendte. Men makan til arroganse da! Hvorfor svare på en mail, men ikke på neste fordi han får spørsmål som han ikke kan svare på??!
    Det er en typisk herske-teknikk i mine øyne. Igjen ser man hvor for man blir kasteball i dette såkalte helsevesenet.

    • Rutt 26.10.10, kl. 19:12

      Hyggelig at du legger igjen en kommentar Lilly🙂
      Som jeg skrev over syntes jeg det er ganske tydelig, med alt han IKKE skrier, at han forteller oss at det ikke er interessant med dialog. Det er synd!

  8. Et liv å leve 26.10.10, kl. 15:29

    Man blir betenkt når land som har en gedigen bio-kjemisk forskning har bestemt seg å være føre var. Burde ikke en rød lampe lyse da?
    Norge er et litet land og har ikke råd å forske på alt. Burde man da ikke lytte på hva som skjer utenlands da?
    Nei, dere som løfter frem det her gjør en viktig jobb. Det her handler om samfunnsansvar!

    • Rutt 26.10.10, kl. 19:15

      Dette er jo også land som Norge ofte rådfører seg med ifh til annen forskning, så det er synd at det ikke gjelder i denne saken.

  9. bamse 26.10.10, kl. 20:05

    Synd at Geir Stene-Larsen ikke er villig til å inngå i en dialog og svare på spørsmålene. Men svaret hans er jo i en hyggelig tone og kan tolkes som en forsiktig unnskyldning i forhold til første brev. Han skriver jo nå noe helt annet: «Mitt poeng var at det er vanskelig å iverksette forebyggingstiltak før man har sikker kunnskap om årsaksforholdene.» Her har han jo et mye bedre poeng enn hva jeg vil kalle udokumenterte (feilaktige) påstander i første brev. Selv har jeg ikke fått noe svar på mailen jeg sendte han. Men ting skjer og det er bra – snart kommer dråpen som for begeret til å renne over og da blir det fart i sakene………..
    Hilsen Bamse(mor)

    • Rutt 26.10.10, kl. 20:17

      Joda, han svarer i en høflig tone og det er jo positivt. Men jeg syntes det er rart at det skal være vanskelig å iverksette forebyggingstiltak. Amerika, Canada, New-Zealand, Storbritania osv. har jo gjort dette. Og nå vet vi at det tredje kjente HIV-liknende retroviruset er i Norge, det er i en høy andel ME-syke – det bør da være nok til å iverksette tiltak.
      Men godt at han ikke fortsatte å argumentere rundt udokumenterte påstander!
      Gi gjerne et vink når du får svar på mailen!

  10. Pingback: 27.10: Vi fortsetter dialogen med direktøren for Norsk Folkehelseinstitutt « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: