Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

70% XMRV positive i spansk studie

Hentet fra abc.es (Oversatt til engelsk):

«Barcelona, November 2 (EFE) .- The XMRV virus may be related to Chronic Fatigue Syndrome (CFS) to detect that 70% of patients may be infected, according to a study by researchers at the Hospital Vall d’Hebron in Barcelona presented today at a conference on this disease.

At the conference noted that the importance of the virus and the response that occurs when infected cell appears to be the key between the mechanisms that contribute to the onset of chronic fatigue syndrome.

CFS is an immunological disease that is diagnosed when they suffer more than six months of fatigue that invalidates the morning, exercise intolerance, restless sleep and cognitive dysfunction that affects the ability to concentrate in people who previously had an intellectual performance more remarkable.

It is estimated that 1% of the adult population between 25 and 50 years suffer from this syndrome, although the percentage is 2% if it’s female population, especially between 35 and 40, and women with higher education, as explained by Dr. José Alegre, scientific coordinator of the day.

The Valley of Hebron is a referral center for this disease state and study some 1,500 people, of which 50 are children and 200 adolescents and young people between 16 and 23. EFE

Les det HER

Les det på norsk med Google Translater HER

18 responses to “70% XMRV positive i spansk studie

  1. Tone 03.11.10, kl. 17:26

    Så satt det ikke i hode i Spania heller…;-)

    Likte kommentaren om høyere utdanning, hvilket tilbakeviser lathet:-)

    • Martha 03.11.10, kl. 18:34

      Den kommentaren likte jeg godt også, Tone!;-)

    • Cathrine 03.11.10, kl. 18:56

      Kan jo skyldes at pasienter med høyere utdanning ikke gir seg like lett og krever utredning og diagnose. Da blir mørketallene mindre blant høyrere utdannede.

      • Tone 03.11.10, kl. 19:35

        Nettopp:-) Det innbefatter jo også skoleflink barn/ungdom, aktiv i idrett, arbeidshest o.l….late får ikke ME da de late lytter mer til kroppen:-)

  2. mhj 03.11.10, kl. 17:50

    Gjorde visst ikke det gitt 😉

  3. Måne 03.11.10, kl. 18:05

    Lurer på hvor lenge norske helsemyndigheter skal sitt på gjerdet, jeg?

  4. Martha 03.11.10, kl. 18:21

    Det var interessant å lese! Takk for info!;-) Norske helsemyndigheter er ikke av de raskeste, Måne… *sukk*

    Og faktisk i den anledning – lurer jeg på om jeg kan få spørre om noen kan hjelpe meg med mailadressene til Jens Stoltenberg og Grete Strøm-Erichsen? Det er jo så mange dyktige folk innom her, så håper noen kan hjelpe? Og håper det er greit at jeg spør..;-)
    Jeg fant en mailadresse til Statsministerens Kontor, men har ikke Jens en egen, tro..?

    • Martha 03.11.10, kl. 19:22

      Må korrigere meg selv, jeg trodde jeg fant en mailadresse til Statsministerens kontor. Jeg var litt rask, de har et skjema man må fylle ut – og det er vel sikkert bare mulig å sende en kort beskjed der. Litt pussig? Trodde i alle fall at det var mulig å nå kontoret hans pr mail? Hvis noen vet noe mer hadde det vært fint!;-) Ellers oppgir de en vanlig postadresse, så det er mulig å nå dem pr. post…

      • Renate 03.11.10, kl. 22:58

        Så vidt jeg kan se, er mailadressene deres agse@hod.dep.no (til Anne Grete Strøm Erichsen) og jens.stoltenberg@smk.dep.no (til Jens Stoltenberg).

        • Martha 03.11.10, kl. 23:02

          Så flott Randi, da skal jeg prøve de! Tusen takk!;-)
          Både Stoltenberg og noen helsemyndighetene skal få litt info!;)

          • Renate 03.11.10, kl. 23:14

            Bare hyggelig! 🙂

            Og takk for et nytt kallenavn! 😉

            • Martha 04.11.10, kl. 09:24

              Må være noe feil med linsene mine, hehe;D 😉
              Blingsa godt i går, ser jeg.
              Nå har jeg akkurat sendt til Stoltenberg.
              Blir spennende å se om han får det, eller om kontoret bare svarer at de har oversendt det til helsemyndighetene..
              Takk igjen, Renate! (NÅ ble det riktig!;) )

  5. Rutt 03.11.10, kl. 18:25

    Helsemyndighetene her har jo sagt at de ikke har kapasitet til å forske på dette, men at de følger med. Vi får håpe at de får med seg dette da..!! Og alle de andre studiene som er forventet i løpet av november/desember!

Legg igjen en kommentar

