Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Sammendrag av Prof. De Meirleirs forelesning på nederlandsk ME-konferanse

Hentet fra me-cvs-stichting.nl:

Oversatt fra nederlandsk til engelsk med Google Translater. (Oversettelsen ble veldig dårlig til norsk derfor valgte jeg å la den stå på engelsk)

«De Meirleir
After the break, the floor to the CFS-heap of Europe, Professor Kenny Kenny. Small in size behind the lectern enormous, but the audience caught every word. Kenny was not fully fit yet come. That was especially the Board of the Foundation very happy.

He told much the same story as two weeks ago at the Ortho Congress. Kenny is fascinated by the new retrovirus XMRV that sheds new light on the immunology of CFS, where he is doing for so long. He sees many links between XMRV, a leaky gut, H2S problems («a poison stronger than cyanide) and problems with the ATP production in mitochondria. H2S distorts the functioning of the intestines and too much metal in the gut, these leaks, because they affect the surface proteins. It can even «prions,» to be, dangerous proteins that also played a role as mad cow disease, of which the only question is whether these can be washed away.

Of a group of twenty Norwegian critically ill CFS patients is 90 percent infected with the virus XMRV, as he by his own research – at Red Labs, Belgium – noted. (The publication next week.) It seems that in this group all immunological problems in his research and treatment practices encountered, coincide.

Yet you have not caught De Meirleir he says there is a causal link between XMRV and ME / CFS. Although there is still no. You can only set a new study has conclusively established. Thus far it is only a limited usefulness for XMRV test.That makes sense only for the outside world, he said. Therapeutic you can not take much because we still know too little of the effects of detoxification. In short: do not experiment with antiretrovirals, he meant. »

Les hele innlegget HER

14 responses to “Sammendrag av Prof. De Meirleirs forelesning på nederlandsk ME-konferanse

  1. Jannik 13.11.10, kl. 13:13

    «Of a group of twenty Norwegian critically ill CFS patients is 90 percent infected with the virus XMRV»

    Hvem vedder på at XMRV er årsak? Jeg gjør 🙂

    • Rutt 13.11.10, kl. 23:31

      *rekker litt forsiktig opp hånden*. Jeg tror det jo egentlig, men syntes det er vanskelig å være «skrå sikker» før forskningen legger enda litt flere resultater på bordet. Altså, jeg er ikke i tvil om at retroviruset gjør skade i kroppen, men litt avventende med å være helt overbevist om at det er den store syndebukken.. 😉

  2. selsius 13.11.10, kl. 13:43

    Det som er så fint med De Meirleir er at han viser stor interesse for det andre kommer frem til. Det sier jo sitt om hvor klok og genuint opptatt han er av denne lidelsen, i motsetning alle som da gjør alt de kan for å sverte motstandere som ikke deler deres mening.

    Her ser vi nok et bevis på at XMRV kan forklare tidligere funn! Det begynner og bli mange nå, og det er ikke lenge noen tvil om at virus spiller en sentral rolle i ME.

    Så får jeg si det jeg glemte i går. Takk Rutt for at du deler masse nyttig info om ME til oss andre.

    Ha en riktig god helg! 🙂

  3. Måne 13.11.10, kl. 14:15

    Hei Selsius 🙂
    Du sier:»Det som er så fint med De Meirleir er at han viser stor interesse for det andre kommer frem til. Det sier jo sitt om hvor klok og genuint opptatt han er av denne lidelsen, i motsetning alle som da gjør alt de kan for å sverte motstandere som ikke deler deres mening.»
    Akkurat, der sier du det helt presis! Jeg har ALDRI hørt han rakke ned på andre forskere,og han har etter funnet av XMRV vært ydmyk, åpen og avventende ift hva dette funnet vil bety for ME. Min oppfatning er at denne mannen gjør ALT han kan for å behandle sine pasienter på aller beste måte! At han ikke alltid lykkes 100%, er kanskje ikke hans skyld? Han sier selv at det er SVÆRT KOMPLISERT å behandle de aller sykeste. Men jeg er overbevist om at han gjør sitt beste for at ikke noe skal være uprøvd. Selvsagt innenfor forsvarlige grenser. Jeg tror han er en av de aller flinkeste på kloden pr i dag ift utredning og behandling av ME..
    Jeg føler meg priviligert som får være hans pasient! 🙂
    Det er mitt høyeste ønske at flere leger vil lære av hans erfaringer slik at flere pasienter kan få relevant hjelp!
    Ønsker dere alle en god helg 🙂

    • Rutt 13.11.10, kl. 23:37

      Signerer Måne sitt svar her! Jeg opplever også De Meirleir som genuint opptatt av ME og hvordan man kan gjøre pasientene friskere!

      God helg folkens

    • TEGE 14.11.10, kl. 10:01

      Du beskriver den virkeligheten jeg oppfatter.
      Meirleir sa til meg litt stille..: «Det ser ut som om noen vil gjøre dette til en konkuranse, og det liker jeg ikke»
      Og det tror først og fremst handler om hans holdning til et åpent og ikke krigersk sinn. Han kan dog være rimelig klar når det gjelder tilbud som MEsyke ikke har godt av 😉
      – Han ser at xmrv passer inn! Han sier også at man kan være MEsyk uten.
      Måtte noen ta til seg kunnskapen fra denne mannen!!!
      Og igjen Måne: Det du skriver oppleves så riktig!
      God helg!!

  4. selsius 14.11.10, kl. 13:04

    Av og til har Meirleir fått litt pepper grunnet manglende dokumentasjon, alltid er dette fra England. Mitt spørsmål er, hva har de gjort i forhold til å løse ME gåten? Ingenting utover det å angripe andre som kommer med nyheter, litt som her altså.

    De Meirleir sa noe for noe år tilbake som jeg synes er en flott og er en avgjørende holdning i forhold til sånne medisinske gåter som ME. Han sa at siden man ikke vet hva ME er eller har god behandling må man ta på seg en annen hatt fordi pasientene ønske og bli bedre. (Da siktet han til for 20 år siden) Det er jo nettopp sånn han jobber, bitt for bit som gradvis innføres i behandlingen. Andre legger all skylden på pasientene med psykisk stemplet og den metoden gjør at gåten aldri blir løst, eller at det da tar unødvendig lang tid. Med disse ordene viste også De Meirleir at det kom til å bli tøft i et miljø som ofte er preget av systematisk mobbing om man avviker litt fra resten. De Meirleir gjør jo det eneste som er rett, og han har gjort, og gjør fortsatt en enormt flott og viktig jobb, og er helt klart en kar etter min smak.

    Når ME gåten er løst vil nok mange si at siden man ikke viste noe var det naturlig og se på ME som psykisk sånn situasjonen var og for å dekke opp alle muligheter. Dette er vanlig praksis og en del av en helhet for pasientens beste. Man kommer neppe til å lære av det, som man ikke har gjort før, eller se skadeomfanget av slik praksis, for den er stor. De Meierleir er en av pionerene som trosset flertallet og det er en posisjon man skal ha litt pondus for å takle.

    • Rutt 14.11.10, kl. 22:03

      Altså, De Meirleir må ha en utrolig pondus for å stå i det arbeidet han gjør. Han blir regelrett mobbet spesielt i Belgia. Feks. så nekter leger å la seg intervjue hvis journalisten har fått en uttalelse fra De Meirleir og jeg har lest ganske graverende uttalelser fra hans kollegaer. Han kunne ha valgt en myyyye enklere vei, med masse anerkjennelse og penger..

  5. TEGE 14.11.10, kl. 21:54

    Jeg tar meg i å tenkte hvor vi hadde vært i dag om KDM ikke hadde tatt seg bryet og kostnaden?
    Og hvor vi hadde vært hvis han ikke hadde kommet til Norge?
    – Heldigvis helt hypotetisk.. akkurat nå.

    • Rutt 14.11.10, kl. 22:06

      Jeg vet ihvertfall hvor jeg hadde vært… Ingen hyggelig tanke! Og det er vel stort sett pga hans behandling at LP har fått en nøytraliserende stemme i dette landet også.

      • hasla 14.11.10, kl. 23:51

        Hei Rutt.
        Nøytraliserende og nøytraliserende, hmm, i Bergen kan det virke som LP gjør sin innmarsj i byen.

  6. Tone 15.11.10, kl. 08:19

    Jeg leste på wikpipedia o.l.om Semmelweis i går. Er litt historien som gjenntar seg, hvor De Meirleir og hans like har hatt samme motstand og kommentarer som Semmelweis fikk for sitt, og vi vet jo hvem som fikk rett til slutt;-)

Legg igjen en kommentar

