Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Korreksjoner fra Dr. Barbara Baumgarten på tidligere post om XMRV og smitte

I går postet jeg et innlegg basert på informasjon fra en leser om hva Dr. Barbara Baumgarten mente om XMRV og smitte.

Jeg har i dag fått tilsendt noen viktige korreksjoner fra Dr. Baumgarten (Det som står i kursiv er den opprinnelige informasjonen, kommentarene fra Dr. Baumgarten er i vanlig skrift):

Generelt sett vet vi svært lite om hvor smittsomt XMRV er! Utsagnene er basert på det vi vet om forekomsten av ME og om hvordan HIV som også er et retrovirus, om enn tilhørende en annen subgruppe, smitter. Den jeg snakket med var tiden med på resonnementet.

For å sette ting i et riktig perspektiv vil jeg her kommentere hvert utsatgn:

Det er liten grad av smitte ektefeller/partnere imellom

Kommentar: Det var presisert at vi ser at det er svært lite ME hos partnere/ektefeller av ME-pasienter. Derav antar vi at det er relativt lite smittsomt.

– Det er mindre grad av smitte kvinne til mann enn omvendt

Kommentar: Dette er noe vi vet fra måten HIV smitter på og er anvendelig også for andre virus, ut fra anatomien hos menn og kvinner. Her har jeg brukt ordet sannsynligvis foran mindre.

– Det er liten virusload i.f.h til HIV og langsommere reproduksjon.

Kommentar: Det har jeg ikke sagt, noe annet jeg har sagt må ha blitt misforstått.

– Det er ikke kysserestriksjon annet enn hvis man nettopp har hatt tannblødning eller sår i munnen

Kommentar: Det jeg sa var at det ikke er kysserestriksjon for pasienter med HIV og at jeg ikke ser noen grunn til at XMRV skal være mer smittsom

– Man bør bruke kondom under samleie

Kommentar: Med dagens viten kan jeg verken tilråde eller fraråde å bruke kondom, men siden man ikke vet er det selvfølgelig det sikreste f. eks. hvis man treffer en ny partner.

– Homosexuelle menn er mer utsatt (ved analt samleie)

Kommentar: Dette er noe vi vet fra måten HIV smitter på og er anvendelig også for andre virus, ut fra anatomiske forhold.

 

13 responses to “Korreksjoner fra Dr. Barbara Baumgarten på tidligere post om XMRV og smitte

  1. Pingback: Dr. Barbara Baumgarten om XMRV og smitte « Rutts tankespinn og ME-nyheter

  2. Renate 22.11.10, kl. 12:21

    Så flott at du fikk svar!🙂

    Når det er så vanskelig å finne viruset, er det vel lite trolig at XMRV/MLV er mer smittsomt enn HIV, jf. kyssing/spytt.

  3. Jannik 22.11.10, kl. 12:25

    «-Det er liten grad av smitte ektefeller/partnere imellom»
    Dette mener jeg er helt feil. SMITTE av xmrv/mlv er høyest sansynlig mener jeg. Viruset må jo overleve og spre seg på en eller annen måte?! Men at partneren/ektefellen utvikkler ME, skal flere ting for at skjer = liten grad av utvikling til ME. Kanskje neste generasjon får ME. Hvem vet.

    • Jannik 22.11.10, kl. 14:18

      Huff, skrev på mobilen når jeg nettopp hadde våknet .. Poenget er at jeg ser ingen grunn til å «disse ned» alvårlighetsgraden med feilinformasjon. Er litt lei av at folk som ikke har greie på dette, kommer med konklusjoner uten å ha noe studie utført som kan bevise det dem konkluderer med?

      Skal man gjøre slik hun gjør nå, kan man like godt konkludere med at XMRV/MLv er årsaken til ME. Hun konkluderer uten bevis, da kan andre det også. Er det noe jeg har lært av alt dette, så er det at forskere ikke kan konkludere noe før dem har bevis eller en modell.

      Hun må holde seg til det vi vet, og som er konkludert utifra forskning! Her må det være likt for alle, og vi bør holde oss nøytralt etter fakta. Da tenker jeg spesielt på fagpersoner innen området, som uttaler seg.

      Her skal ting være rett! Hvor er forskningen bak det hun sier? WPI kan snart konkludere med at dette er helt feil! Hvordan ellers smitter det, om det ikke smitter til personer man deler livet med? Bare gjennom blod? Vis meg forskningen bak det du sier Barbara!!

      «-Det er liten grad av smitte ektefeller/partnere imellom…»

      Dagens vits🙂 Du bruker feil ORD. At man er XMRV smittet, betyr ikke at man utvikkler ME. Ergo, man kan være smittet uten å ha ME. Det vet vel alle nå?🙂 Mer forskning før konkludering! JA😀

      Bedre at hun «holder munn», når det ikke er noe hold i det hun sier. Om alle sier som hun, kan det lede oss på feil vei. For oss ME pasienter, er det påtide at ting går riktig for seg nå.

      • Jannik 22.11.10, kl. 14:25

        Jeg ser at Barbara Baumgarten er her inne og leser. Vil bare si at jeg forstår at det kanskje ikke var så gjennomtenkte svar fra din side, og at dette ikke skulle publiseres for flere hunde folk :p

        Når du skal holde foredrag i Sverige, bør du holde deg nøytralt til forskningen!!!! Det gjelder også fremtidige uttalelser her i Norge. Da er jeg strålende fornøyd! Jeg heier på deg ^^

        Som du sier; Smitteveiene vet vi ingen ting om / veldig lite. Helt riktig.

  4. Funkster 22.11.10, kl. 12:25

    Javelnei, er vel det mest presise man kan si om hennes uttalelser.

    Den godeste Baumgarten har tydeligvis noe på hjertet når det gjelder mulig smitte av gammaretroviruset XMRV mellom mennesker. Det er jo bra det, men hennes uttalelser har omtrent like stor verdi som et glass farris i Nordsjøen. Hva er det hun prøver å tilføre saken?

    Hun gir uttrykk for sine meninger, og det er vel og bra, men disse er jo basert på hennes viten om lentiretroviruset HIV. Det kan vise seg at XMRV smitter på samme måte som HIV, og det kan vise seg at det IKKE smitter på samme måte som HIV.

    Baumgarten kan ha gode grunner til å utvikle en hypotese som hevder at XMRV smitter på samme måte som HIV, og under disse omstendighetene, så burde det være selvsagt at hun som landets fremste ekspert på ME uttaler seg offisielt til Transfusjonstjenestens kvalitetsråd og til Folkehelseinstiuttet om faren for blodsmitte.

    • Barbara Baumgarten-Austrheim 22.11.10, kl. 14:04

      Hei Funkster,

      jeg har ingen ting på hjertet når det gjelder smittemåten til XMRV og i utgangspunktet ikke bedt om at dette ble publisert på noen blogg. Jeg har kun hatt en samtale med noen som har stilt meg spørsmål angående egen situasjon. Der var jeg veldig klar på hvordan jeg resonnerte. Vi vet per i dag ingen ting sikkert om smittemåten til XMRV og det er hovedbudskapet!

      • Tege 22.11.10, kl. 14:09

        Takk for at du tar deg tid til å informere hvordan det ser ut i fra ditt ståsted! Det står det stor respekt av!
        At man i Norge burde være førevar jfr blodgivning er det forhåpentligvis ingen uenighet om..?!

  5. Tussaluso 22.11.10, kl. 13:55

    Slik jeg leser svarene hennes så har man ingen idè om eller hvordan XMRV/ME smitter og de går derfor ut fra at det mest fornuftige er å bruke samme råd som i forhold til HIV-smitte.
    Synes det er greit nok inntil det er kommet mer kunnskap om årsak og evt smitte. Men skulle ønske at det ble gått offentlig ut med at ME-syke bør ta disse rådene alvorlig!
    Egentlig burde Folkehelseinstituttet gått ut med info om at det er mulig ME er smittsomt og at samme forholdsregler som ved HIV må brukes.

  6. mhj 22.11.10, kl. 16:35

    Ja vi ble jo ikke akkurat klokere, så mange smitteveier står fremdeles uløste…..
    😉

  7. Inger Johanne 22.11.10, kl. 20:21

    Nå ser vi av forskning både fra KDM og WPI at xmrv finnes i familier. Jeg håper at viruset vårt ikke er mer smittsomt enn HIV, samtidig er jo de fleste med HIV smitte i den vestlige verden under behandling. Mens vi har levd i mange år med utbehandlet retrovirus, som har utviklet seg til en immunesykdom. Det vil vel kunne bety at vi kanskje er mer smittsomme en HIV syke med behandling. Dettan er selvsagt bare spekulasjon fra min side.

    • mhj 22.11.10, kl. 22:59

      hmmmm…… mer smittsomt….tja, nja, kanskje….

      ……men at vi har blitt veldig syke som følge av manglende behandling….. og at det e mye å rette opp i …….

      æsj…… akkurat nu ble det bare trist å snakke om…. vondt og tragisk…. og….😦

  8. Philip 18.01.11, kl. 01:41

    Til Barbara og dere andre.
    Hvis det er slik at samboende par som har hatt ubeskyttet sex i lang tid ikke smitter den «friske» partneren, så bør vel saken være «biff». Har dere sammenlignet andelsmessig hvor mange som har XMRV i denne gruppen (av disse partnerne) med tilsvarende i befolkningen ellers? Er det liten eller ingen forskjell, er det vel all grunn til å tro at det ikke smitter seksuelt i hvertfall.
    Tilsvarende undersøkelser for par der den ene har HIV finnes og kan sammenlignes (også for par der den HIV smittede ikke har visst om at man er smittet og følgelig ikke fått noen behandling).

    Skulle videre vært interessant å vite (og som bør være lett å undersøke):
    Hvem har størst sjanse til å utvikle ME; Kona eller søstra til den ME -syke.
    Mannen eller broren
    etc
    På denne måten hadde man direkte fått sammenlignet hvilken effekt gener har kontra virussmitte for utv av ME.

    Philip

Legg igjen en kommentar

