Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Omfattende publisering om tarminflammasjoner og ME

Hentet fra nutritionandmetabolism.com:

«Chronic fatigue syndrome (CFS) is a debilitating disease characterized by unexplained disabling fatigue and a combination of accompanying symptoms the pathology of which is incompletely understood. Many CFS patients complain of gut dysfunction. In fact, patients with CFS are more likely to report a previous diagnosis of irritable bowel syndrome (IBS), a common functional disorder of the gut, and experience IBS-related symptoms. Recently, evidence for interactions between the intestinal microbiota, mucosal barrier function, and the immune system have been shown to play a role in the disorder’s pathogenesis.

Studies examining the microecology of the gastrointestinal (GI) tract have identified specific microorganisms whose presence appears related to disease; in CFS, a role for altered intestinal microbiota in the pathogenesis of the disease has recently been suggested. Mucosal barrier dysfunction promoting bacterial translocation has also been observed. Finally, an altered mucosal immune system has been associated with the disease. In this article, we discuss the interplay between these factors in CFS and how they could play a significant role in GI dysfunction by modulating the activity of the enteric nervous system, the intrinsic innervation of the gut.»

Les hele publiseringen HER

Les på norsk med Google Translater HER

6 responses to “Omfattende publisering om tarminflammasjoner og ME

  1. Et liv å leve 03.12.10, kl. 20:00

    Interessant lesning! Skal nok bli bedre på å ta bio-dofilus kapslene. Glemmer dem ofte.
    Det med IBS og matintoleranse kjenner jeg meg veldig godt inn i..

    Ha en fin helg!

  2. undrende 03.12.10, kl. 22:46

    Det er ikke få ganger jeg har ligget på baderoms gulvet i mave kramper, nesten som å være tilbake på fødestuen, voldsomme smerter. Er på bedringens vei nå som jeg er i gang med behandling på Lillestrøm :0) Skal begynne på antibiotika til uken,gruer meg litt til det kjenner jeg… Tusen takk for alt du klarer å grave frem av artikler Rutt:0) Trivelig helg til dere alle.

  3. Rutt 03.12.10, kl. 23:39

    Hei Et liv å leve og Undrende!
    Dr. Mette fortalte på seminaret 28.11 at 95% av deres pasienter har div tarmproblematikk feks. parasitter, inflammasjoner, bakteriell overvekst, matintoleranser. Prof. De Meirleir har nok minst like høye tall og det er jo dette (og immunologiske unormaliteter) hans behandling i hovedtrekk har orientert seg rundt. Så det er ikke noe tvil om at dette er noe som er viktig for oss. Prof. De Meirleir setter også tarmproblematikk i sterk sammenheng med retrovirus.
    Mvh
    Rutt

  4. undrende 04.12.10, kl. 00:38

    Det er så godt å få en form for bekreftelse for symptomer man har slitt med så lenge.(Satt ikke mellom øra alikevel gitt ;0))Nå skjer det så mye på ME fronten at jeg tror det er grunn til å være optimistisk med tanke på fremtiden,Selv om ting tar tid.

  5. Pling 05.12.10, kl. 15:41

    HIVviruset ødelegger mucosa, dvs slimlaget i magen. Også AIDSsyke har visstnok ofte tarmbetennelse, selv når de tar medisiner (en lege fortalte meg). Så kanskje vi må fortsette med dietten selv om vi får medisiner. Det er hvertfall kjekt å kunne banke litt forskning i bordet til legen. Jeg er ikke hevnlysten, men det å få rett etter mange år er utroooolig deilig🙂

  6. Pling 05.12.10, kl. 16:54

    Jeg har til og med skrevet ut denne før, men ikke greid å komme meg gjennom. Selv om jeg har bodd 4 år i England, orker jeg bare ikke lese engelske vansklelige tekster. Veldig lurt med google translate!

    «Det er nå dokumentert at CFS er assosiert med merket forandringer i tarmen bakterieflora, med lavere nivåer avBifidobacteria og høyere nivåer av aerobe bakterier [ 18 ].»

    Min kommentar: Kanskje det er derfor jeg blir bedre av å ro på romaskin med skikkelig pusting? Og jeg har hørt om folk som har vært sengeliggende som har blitt bdre ved pusteøvelser. Eter 7 inutters roing er de tom om noe løsner inn imeg. Dessverre blir jeg så sliten av all roinga at det er ikke alltid jeg orker å gjøre noe når jeg kommer hjem😦 Men er piggere i hodet🙂

    Bifidobacterium Infantis kan øke serotonin i områder av hjernen forbundet med angst og depresjon. Forbedringer i angst score blant dem som CFS pasientene forbruker LCS bakterier er spesielt bemerkelsesverdig [ 54 ]. Ideen om at implantering av tarmen med Lactobacillus-stammer kan bedre livskvalitet og psykisk helse er ikke ny. Dr. George Porter Phillips først rapportert i 1910 at selv om Lactobacillus tabletter og pulver var ineffektive, en gelatin-whey formel med levende melkesyrebakterier-produserende bakterier bedret depressive symptomer hos voksne med melankoli [ 55 ]. Samlet sett vil probiotika trolig ha en fremvoksende terapeutisk rolle i behandling av CFS.

    Min kommentar: Har merket at for å få effekt av probiotika i pulverform må jeg ta enorme mengder. Rådyrt. Bedre å spise sauerkraut i suppe og unngå karbohydrater. Selges sauerkraut på Meny. Sjekk nettsiden http://www.gapsdiet.com/

    Den TNF-α-hemmere er en gruppe legemidler som kan gi nytte i CFS. En TNF-α hemmer, etanercept, har blitt brukt med stor nytte i behandlingen av seks pasienter med CFS i en pilotstudie [ 63 ]. Dessverre ble denne rettssaken ikke publisert som et papir, men bare som et møte abstrakt. Bruk av TNF-a hemmere i CFS er sterkt støttet av data på immunreaksjoner i CFS, og data fra genuttrykk studier [ 64 , 65 ]. Derfor er det viktig å gjenta dette arbeidet og gjennomføre en større klinisk studie av etanercept hos pasienter med CFS.

    Min kommentar: Noen som vet noe om denne medisinene? Mange bivirkninger? Når jeg spiser lavkarbo har det kanskje samme virkning? Ok, jeg fant dette i wikipedia: On May 2, 2008, the FDA placed a black box warning on etanercept due to a number of serious infections associated with the drug.[14]
    Jeg tror jeg venter litt med det.

    Mennesker med kroniske tilstander, slik som CFS har lavere nivåer av L-glutathione [ 74 ].

    Min kommentar: Jeg blir veldig pigg av å ta N-acetyl-cystein, kan trene dobbelt så mye osv, men jeg får ikke sove og blir helt snål i hue etter noen dager. Noen som vet hvorfor? Legen min vet ikke det.
    N-acetyl-cystein kan bestilles fra nutricentre i england. N-acetylcystein er en forløper til glutation, dvs kroppen kan lage glutation fra NAC.

    Ellers skriver de at coenzym Q10 er lurt å ta, noen som har merket noen effekt av dette? Det tar kanskje litt tid?

Legg igjen en kommentar

