Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Kåring av årets ME-helter!!

Nå i disse bloggkåringstider hvor de viktigste og mest betydningsfulle bloggene blir kronet med velfortjent heder og ære for god jobbing gjennom året, vil jeg tildele prisen som årets ME-helt til de jeg mener har gjort den viktigste jobben for oss ME-pasienter i 2010. Det blir dessverre ikke anledning til å stemme, avgjørelsen er fattet 😀

ME-helt prisen går til Anette Gilje og Pål Winstents!

Tusen takk for en fantastisk film som viser ME slik det faktisk er for så mange av oss. Takk for at dere forteller om dette på en varm, ærlig, opplysende, informativ og modig måte med glimt i øyet og ved å fokusere på det vi ønsker oss mest: Å få bli friske!

At dere har reist landet gjennom fra Arendal til Alta og vist filmen og kjørt debatter er beundringsverdig! Dere åpnet døren inn til Stortinget hvor budskapet ble hørt og resultatet har blitt blodgiverforbud for ME-syke. For en pasientgruppe som blir møtt med så mange misforståelser og stigmatisering er god informasjon avgjørende. Dette året har massivt informasjonsarbeid har pågått og nå også på riksdekkende TV i beste sendetid. Det har endret holdninger, gjort både helsepersonell og lekfolk klokere og situasjonen enklere for så mange av oss – det mener jeg er en heltetittel verdig!!

28 responses to “Kåring av årets ME-helter!!

  1. Cathrine 14.12.10, kl. 11:09

    Disse vant ME-helt-prisen helt fortjent!
    Hadde det vært mulig å stemme, så hadde Pål og Anette fått min.
    Nå har jo diktator Rutt avgjort dette – og det er helt i orden, lol

  2. Kari 14.12.10, kl. 11:24

    Dette støtter jeg helhjertet!!! De har gjort en fantastisk jobb. En riktig god beslutning, Rutt!
    Gratulerer Pål og Anette!

  3. Gro-Lisbeth 14.12.10, kl. 11:50

    Støtter deg 100% på dette Rutt, du kommer på en god andreplass fra meg 🙂

  4. ella 14.12.10, kl. 11:58

    Bra du kjører diktatur, for denne prisen er viktig og riktig 😉

    ella

  5. Et liv å leve 14.12.10, kl. 12:03

    Filmen «Få meg frisk» er veldig bra og opplysende. Selv om jeg ikke har måttet ligge i et mørkelagt rom kjenner jeg meg veldig mye igjen. Jeg har har også lagt mye penger i forhåpning om å bli friskere, eller å få bedre livskvalitet. Nå venter jeg på nyere forskning. 🙂
    Bra valg av helter synes jeg! 🙂 For et mot å la seg filmes på den måten Anette Gilje har gjort. Hun og Pål Winstents gjør historie. Skulle ikke forbause meg om den her filmen kommer å vises på sykepleier og lege utdannelser.

  6. Helle Rasmussen 14.12.10, kl. 12:21

    Ja, det er en fantastisk film og et fremragende arbejde, som Anette Gilje og Pål Winsents har gjort !
    Nu håber jeg og mange andre ME/CFS patienter i Danmark, at filmen også vil blive vist på dansk tv. Måske får vi også besøg af Anette og Pål på et tidspunkt.
    Mange hilsner og knus fra Helle Rasmussen

  7. Jorunn Andreassen(jojja) 14.12.10, kl. 12:22

    Stiller meg 100% bak dette…

  8. Måne 14.12.10, kl. 13:21

    Jeg sutter meg til alle gode ord, og sender en stor takknemlig hilsen til begge heltene!

    • Måne 14.12.10, kl. 18:07

      Og alle de andre som har deltatt i denne flotte dokumentaren! Dere er også ME-helter 🙂

  9. Tussaluso 14.12.10, kl. 13:44

    Ja! Absolutt verdige vinnere!!

  10. mhj 14.12.10, kl. 13:54

    Heia Rutt 😀

    avstemningen er enstemmig!!!!!

    😀 så dæ på tv…. blitt en tv-kjedis du oxo *klæms*

  11. Tege 14.12.10, kl. 13:58

    Juryen (når den består av en.. blir det da juristen? 😉 ) har gitt en saklig, veloverveid og god begrunnelse! Full støtte til den!!!

  12. hasla 14.12.10, kl. 14:28

    Hei.
    Jeg vil også hylle ME-heltene våre.
    Jeg har uttrykt begeistring og glede over dette arbeidet Pål Winsents og Anette Gilje har gjort for ME-saken i Norge. Jeg takker igjen, tusen takk og bøyer hodet dypt i takknemlighet og begeistring.
    (Jeg drømte faktisk om deg i natt, Anette-en veldig koslig drøm forresten. 🙂 )
    Jeg vil også takke de andre som er med i filmen.
    Hadde ikke tenkt å nevne noen navn, men jeg må bare takke disse mødrene.

    Tusen takk alle sammen! Tusen takk!
    Håper det er greit at jeg linket til dette innlegget i en kommentar, Rutt. 🙂

    klem

  13. bell4trix 14.12.10, kl. 15:00

    Helt enig! Juryen har gjort en strående jobb! Takk for arbeidet som er lagt ned i denne kåringen! hihihi… 😉

    Hehehe…Måtte bare! 😉 Men er seriøst HELT enig, og vil benytte anledningen til å si tusen takk til de to for filmen og all innsats de har lagt i å fronte den og ME saken generelt, det er helt fantastisk!! Anette klarer også jobben med å være representant helt topp. Hun stråler varme og medmenneskelighet, men også styrke -enorm styrke! Det var bare så rørende å se! Og et takk til alle som har bidratt til filmen også.

    Fult fortjent årets helt-inner/er! ❤

    Og enig med noen over her, Du fortjener også all ros og heder Rutt! Takk for all innsatsen du legger i ME saken! Du er Fantastisk! ❤

    KleM`KleM

  14. selsius 14.12.10, kl. 15:26

    Dette støtter jeg 110% Meget fortjent pris! 🙂

  15. Martha 14.12.10, kl. 18:04

    Det er en virkelig flott film, prisen støttes 100 prosent! Er så glad for den flotte innsatsen dere har lagt ned, tusen takk!! 😀

  16. Norefall 14.12.10, kl. 19:18

    Gratulerer! Takk for jobben dere har gjort for alle med ME 🙂

    Sender en elektronisk klem til dere begge!

  17. mariasmetode 14.12.10, kl. 22:39

    Jaaa!
    Hurraaaa!

    Istemmer og klapper fra denne kroken også!

    Tusen, tusen takk for alt dere har bidratt med, Anette og Pål ❤

  18. Inger Johanne 15.12.10, kl. 15:53

    Fantastiske Anette som har turt å gjøre dette, du er en helt.

  19. mann 15.12.10, kl. 15:56

    Helt enig med dere – takk Anette og Pål

    Rutt viser godt lederskap og er i min mening en svært god diktator 🙂

  20. anonymica 15.12.10, kl. 19:33

    Applauderes!

  21. Anira 15.12.10, kl. 20:41

    Jeg er veldig enig! Tusen takk for den flotte jobben dere har gjort og gjør!

  22. Pingback: Rutt har kåret årets ME-helter! « ~ME Nytt~

Legg igjen en kommentar

