Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

«Få meg frisk» på mest sett-lista på NRK denne uken

ME-dokumentaren «Få meg frisk» er fremdeles tilgjengelig HER

3 responses to “«Få meg frisk» på mest sett-lista på NRK denne uken

  1. Cathrine15 17.12.10, kl. 11:41

    Jeg vil si at det er en god dokumentar film. Den gir inntrykk med blandene følelser føler jeg. Jeg er veldig glad for at Anette Gilje gjorde dette, å lage filmen. Men de som ikke vet noe om ME, untatt å jeg prøver ikke å si at det ikke er viktig. Hva er ME, hva slags symtomer for de som ikke vet. Jeg har ME så jeg vet symtommene men jeg savnet litt d i filmen. Det er fantastisk at filmen er på listen mest sette.🙂

    • Måne 17.12.10, kl. 13:35

      Jeg er enig med deg, Cathrine15. Det er nok veldig vanskelig for folk å forstå de forskjellige symptomene vi har ut fra filmen aleine. Jeg tror det vil ta lang tid før det synker i inn i folk flest hvor alvorlig denne sykdommen kan være.. Kanskje må man oppleve det selv, eller være nær pårørende for å forstå. Men at filmen har bidratt til å løfte denne saken langt videre, er jeg helt overbevist om. I går møtte jeg en som sa at: «Det er den sterkeste dokumentaren jeg har sett i hele mitt liv! Jeg satt som klistret til skjermen!»
      Filmen viser veldig tydelig flere viktige ting:
      -At det er en alvorlig fysisk sykdom
      -At den kan ramme hvem som helst
      -At den sannsynligvis er smittsom eller arvelig eller begge deler
      -At Anette og de andre ME-syke\pårørende i filmen er noen fantastiske optimister til tross for alvorlig sykdom. At me ikke er depresjon.
      -At det er mulig å finne mange fysiske feil hos mennesker med denne sykdommen
      -At den i de fleste tilfeller kan behandles selv om vi ikke har svar på alt
      -At som ME-syk blir man dårlig behandlet i det off.helsevesen
      -At det finnes privatpraktiserende gode leger som gjør alt for sine pasienter
      -At flere useriøse aktører vil tjene penger på alvorlig syke mennesker
      -At vi trenger mer forskning
      -At vi pasienter fremdeles må kjempe for vår sak!
      -At vi har all grunn til å være optimister for 2011 og årene som kommer🙂

      Og «debatten» etterpå viste:
      -At Bruun Wyller fremdeles er i sin egen psykopjattverden
      -At Baumgarten Austrheim går i riktig retning🙂
      Og det er supert at filmen er på NRKs Mest sett liste, hurra for Anette og Pål og alle de andre bidragsyterne!

      • saturnin 17.12.10, kl. 14:05

        Er enig med deg Måne – flott oppsummering😀
        Filmen gir mye viktig informasjon.
        Jeg har også fått veldig positive tilbakemeldinger fra folk som ikke før har brydd seg så mye om hva ME er.
        Har god tro på framtiden, selv om ting tar tid er det mye som tyder på at vi er på rett vei – noe filmen til Anette og Pål også bidrar til

Legg igjen en kommentar

