Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Med ønske om et GODT Nytt ÅR!!

Vi har lagt bak oss et veldig spennende år som på mange måter har utartet som en berg- og dalbane. Ikke før en forskningsrapport har blitt lagt på bordet, har det kommet en annen som har kontret. Som pasient har det vært en stor utfordring å forsøke å holde hodet klart, skille mellom vesentlig og uvesentlig informasjon og henge med i svingene. Jeg er så glad for at vi er mange som bidrar til refleksjon og diskusjon i kommentarfeltet! Det gjør det enklere for oss alle når vi strever med å få oversikt over teknisk krevende rapporter og det gir rom for å engasjement og aktivisme. Og jammen har vi engasjert oss i året som har gått :-)! Det har blitt skrevet brev, holdt lange dialoger og drevet aktivt opplysningsarbeid mot øverste helsemyndigheter. Det har blitt skrevet leserinnlegg, kronikker og blogginnlegg på mangt et tastatur, mye har blitt publisert og skapt debatt. Vi har latt oss intervjue i aviser, ukeblader, TV og radio. Dokumentaren «Få meg frisk» har blitt snurret på kinoer over hele landet, på Stortinget med påfølgende debatt med pasienter, pårørende og politikere og sist men ikke minst blitt vist 5 ganger på NRK. De som mener at ME-pasienter sitter passive i sofaen uten tiltakslyst og vilje til konstruktive handlinger for sin egen helse, bør revurdere sin oppfatning! Det har vært imponerende å være vitne til innsatsen og viljen til å bruke all kapasitet for å bidra til at Helse-Norge skal begynne å fokusere på forskning, utredning og fysiologisk behandling på ME. Og vi vil fortsette som vi stevner i 2011!

For mange av oss har 2010 vært året hvor vi har fått påvist biologiske funn som kan vise seg å være vesentlige ifh til vår sykdom. Noen av oss er også i gang med behandling og jeg er spent og håpefull!

Vi vil fortsette å følge den internasjonale og nasjonale forskningen nøye. Jeg skal gjøre mitt beste for å ligge tett på og samle mest mulig informasjon her på bloggen. Tusen takk til alle dere som sender meg tips, det er uvurderlig og til veldig stor hjelp!

Jeg ønsker dere alle et riktig Godt Nytt År! Jeg håper det blir fylt av god forskning, adekvat behandling og bedre helse for oss alle😉

Nyttårsklem fra Rutt🙂

36 responses to “Med ønske om et GODT Nytt ÅR!!

  1. ella 01.01.11, kl. 15:28

    Takk for flott innsats for «ME saken» ved at du bl.a. oppdaterer oss her på bloggen din! GODT NYTT ÅR ønskes deg og dine!

    Klem, ella

  2. Et liv å leve 01.01.11, kl. 18:04

    Det var ikke noe å komplettere med her, nei. Du gjør en imponerende insats her, synes jeg!
    Godt Nytt År!🙂

  3. Måne 01.01.11, kl. 18:23

    Tusen takk for et fantastisk aktivt år på bloggen, Rutt! Godt nytt år med mye god helse ønskes deg og dine og oss alle!🙂🙂🙂

  4. Rutt 01.01.11, kl. 19:19

    …og en imponerende innsats fra alle som leser, intresserer og engasjerer seg, legger igjen kommentarer fulle av kunnskap, gode refleksjoner og spørsmål som får oss til å tenke!!
    Et riktig Godt Nytt År til dere begge Et liv å leve og Måne🙂

  5. anonymica 01.01.11, kl. 20:04

    Tusen takk til deg, Rutt, for din store innsats i året som har gått!
    Ønsker deg og alle ME-pasienter et ENDA BEDRE NYTT ÅR med masse framgang på alle måter!

  6. Inger Johanne 01.01.11, kl. 22:55

    Hei Rutt.

    Takk for innsatsen i 2010. Din blog har vært en uvurderlig bidrag til all aktivisme som har blitt utført i året som var.
    Jeg håper at vi i dette nye året får den behandling, oppfølging og helst medisiner som vi alle trenger og fortjener. Men jeg tror vi må sloss for det, og at det kommer til å bli en hard fight framover også.

    Stor klem til deg, Rutt.

    Ønsker deg og alle dine lesere et godt nytt år.

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:39

      Hei Inger Johanne
      Takk for hyggelig tilbakemelding🙂. Vi er i en spesiell situasjon hvor pasientene må sloss for at helsemyndigheter skal ta sykdommen på alvor. Det er jo mange grupper av syke som har vært i en liknende situasjoner før oss, som nå får utredning og medisinsk behandling med største selvfølgelighet, så det er håp! Jeg er glad vi er mange, bare å lese og «utdanne» seg er viktig og vil kunne gjøre en forskjell for pasienter som kommer etter oss i løypa.
      Takk for alle gode bidrag, ønsker deg et GODT nytt år!
      Klem

  7. tingelingeling 01.01.11, kl. 23:23

    Riktig godt nytt år!! Flott jobbet og lykke til i året som kommer! Måtte det bli et gjennombrudd for oss alle!! Mye godt å håp i alt som har skjedd, og mere vil nok komme. Sannheten er jo som regel vanskelig å holde skjult, og i vårt tilfelle har det tatt lang tid, men som alltid – vil den måtte komme til overflaten. Det kan all historie bevitne!!
    Klem til deg og dine fra meg.

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:42

      Hei tingelingeling
      Ja, det har skjedd mye og det gir håp! Vi vet jo også at det er mye gode, seriøse studier på gang både i Norge og internasjonalt og det gir enda mer håp! Jeg har tro på at 2011 skal gi oss mange svar!
      Ønsker deg og dine et riktig godt nytt år!!
      Klem

  8. hopeful 02.01.11, kl. 13:04

    Et riktig Godt Nytt Åt til deg og familien også Rutt. Måtte 2011 bli et helsefremmende og framgangsrikt år for oss alle! Takk for din strålende innsats i året som har vært – gleder meg til å følge deg videre !

    Nyttårsklem fra Hopeful

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:45

      Hei hopeful
      2011 blir et veldig spennende år for oss!! Jeg ønsker deg alt godt og all MULIG bedring! Du har vært så tålmodig og holdt håpet oppe, det er beundringsverdig! Jeg er så glad for å lese på forumet at det er små skritt fremover🙂
      Klem

  9. Catalyzator 02.01.11, kl. 13:06

    Tusen takk for alt det fantastiske engajement du har for å formidle informasjon Rutt😀 Ønsker deg et SUPERGODT NYTT ÅR med masse positivt for oss alle !

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:47

      Hei Catalyzator
      Selv takk for gode bidrag både her og på forumet, og ikke minst på din egen blogg🙂. Ønsker deg også et SUPERBRA år, med fremgang som virkelig kan gjøre en forskjell!!
      Klem

  10. Leonora 02.01.11, kl. 16:14

    Tusen takk for en sterk innsatsvilje og brennende engasjement i året som har vært, Rutt😀 Du har vært med på å løfte ME saken mot nye høyder. Du er en stor inspirasjon for alle de rundt deg😀

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:50

      Hei Leonora
      Tusen takk for veldig hyggelig kommentar🙂. Vi er heldigvis mange som er med og løfter denne saken, og det er viktig for oss alle vi er mange. Du har vært til stor inspirasjon og støtte for meg personlig, men det vet du vel😉
      Klem

  11. Martha 02.01.11, kl. 17:52

    Tusen takk for den flotte innsatsen du har gjort i 2010 Rutt. Både mht brevskriving til myndighetspersoner og intervjuer og alt du har gjort for ME-saken! Jeg er virkelig imponert og jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med deg (nettvenner betyr mye *klem*)
    Jeg gleder meg til å følge bloggen din i året som kommer. Det er mye sant i det at sammen er vi sterke, og jeg håper vi skal greie å løfte ME-saken enda litt høyere i 2011.
    Og så håper jeg du vil få enda bedre helse i året som kommer, og ønsker deg og familien din alt godt!

    Stor, varm klem og gode tanker fra Martha😀

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:53

      Hei Martha
      Selv takk for veldig god innsats, Martha! Spesielt rundt din kommunikasjon med div instanser når vi jobbet for å få blodgiverforbud, der gjorde du virkelig en kjempe jobb🙂
      Nettvenner betyr mye, spesielt når vi er i en situasjon hvor vi lett kan bli litt isolerte.
      2011 blir et veldig spennende år!!
      Klem

  12. Helle 02.01.11, kl. 18:46

    Tusind tak for din store indsats ! Det varmer altid, når den store solsikke lyser op på Facebooksiden😀
    KH fra Helle

    • Rutt 02.01.11, kl. 18:56

      Hei Helle
      Så hyggelig å høre🙂. Solsikker utstråler styrke, liv og håp så jeg liker dem🙂
      Takk for alle tips og gode bidrag!
      Klem

  13. Rosa 02.01.11, kl. 19:49

    Takker for alt i året som var, ønsker deg et riktig godt og helsebringende nytt år :o)) Klem

  14. selsius 02.01.11, kl. 19:56

    God nytt år!🙂

  15. Undrende 02.01.11, kl. 21:45

    Du gjør en kjempe jobb med å samle informasjon og spre det videre gjennom bloggen din.Ønsker deg og din familieet riktig godt nytt år!

  16. shadow 02.01.11, kl. 22:39

    Godt nytt år!! – gleder meg til å følge din flotte informative blogg også i 2011!:)

    • Rutt 02.01.11, kl. 22:41

      Et riktig Godt Nytt År til deg også, shadow! Så flott at du vil følge med i året jeg tror kan bli meget spennende for oss🙂
      Klem

  17. Tone 03.01.11, kl. 16:02

    Ja kjempeflott. Jeg skulle gjerne ha funnet tilbake til et brev som gikk ut til leger (tror jeg) hvor kognitiv behandling og GET ikke lengre var anbefalt som behandling…Tror det lå ute her i desember.

    • Rutt 05.01.11, kl. 18:44

      Hei Tone
      Jeg klarer ikke å komme på i farten hvilket brev du sikter til.. Hvis jeg skulle glimte til å huske det kan jeg sende link til deg på mail😉
      Klem Rutt

  18. Elvira 03.01.11, kl. 21:47

    Godt nytt år Rutt .Kan ikke si noe annet at du gjør en kjempejobb,og at jeg kommer til å fortsette å følge med her på bloggen din i 2011 og:-)

    • Rutt 05.01.11, kl. 18:43

      Veldig hyggelig Elvira! Du er hjertelig velkommen til å henge med🙂 Ønsker deg et Godt Nytt År!!
      Klem

  19. Gro-Lisbeth 05.01.11, kl. 21:57

    Ønsker deg et riktig godt nytt år Rutt🙂
    Du gjør en kjempe jobb her😀

Legg igjen en kommentar

