Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

02.01 Lommelegen.no: Er XMRV årsaken til ME?

Hentet fra lommelegen.no:

«ME, også kalt CFS eller kronisk trøtthetssyndrom, er en sykdom som vekker engasjement og følelser. Så langt er det ikke funnet noen enkeltårsak og ingen spesifikk behandling. Mange av dem som er rammet føler seg stemoderlig behandlet av helsevesenet. Noen får høre at ME «ikke finnes» − eller at det «bare er psykisk». Det oppleves som krenkende.»

Les hele artikkelen HER

8 responses to “02.01 Lommelegen.no: Er XMRV årsaken til ME?

  1. Norefall 04.01.11, kl. 00:27

    joa…

  2. Tone 04.01.11, kl. 00:53

    Vent et par måneder så kommer det mer:-) Dessuten er det jo ikke bare XRMV…leaky gut, parasitter, bakterier og amøber, magesårsbakterie etc…Rart, men medisinverden er på vei tilbake til opprinnelsen at mennesker og dyr smittes fortsatt slik våre forfedre gjorde selv i moderne tid, bare at det at vi har trodd det var nok og behandle kjæledyrene;-)

  3. hasla 04.01.11, kl. 01:15

    Fra mus, er det mus på labben i USA da, eller er det musa i norske kjellere? Er det musa som har smitta katten og katten smitta mennesker. Katteaids, kan det smitte mennesker? Jeg holdt engang en katt som døde i armene mine av katteaids. Katten både spydde og tisset på meg i det den dro sitt siste kattesukk. Tenk der lå den død i armene mine du og jeg forstod ikke hva den døde av. Hos veterinæren kunne de konstatere at katten døde av katteaids. Kanskje den var smittet av XMRV fra musa i kjelleren.

    Neida, jeg tuller litt jeg nå da…

    Her kan du lese min kommentar til saken;
    http://hasla.wordpress.com/2011/01/04/dr-pernille-nylehn-spesialist-i-allmennmedisin-drøfter-ulike-sider-ved-dette-gjennombruddet-er-xmrv-arsaken-til-me/#comment-2567

  4. shadow 04.01.11, kl. 09:51

    Forfatteren av artikkelen, Pernille Nylehn engasjerer seg i ME-saken også på Eyr, og jeg oppfatter henne som oppriktig interessert i temaet. Synes artikkelen var forsåvidt grei, selv om den selvfølgelig kunne inneholdt flere detaljer. Hun hverken avviser eller bekrefter retrovirus-smitten….

  5. NN 04.01.11, kl. 15:48

    Jeg syns dette var en grei oppsummering av hvordan ståa er. Hun har helt rett, vi vet ikke nok om dette enda. Derfor kan man verken avvise eller bekrefte;-). Dette vil ta tid.

  6. Måne 05.01.11, kl. 12:50

    Jeg synes nok en vesentlig ting manglet i denne artikkelen: At det er et retrovirus det er snakk om, og at de hittil har funnet 3 slike hos mennesker. Og at de 2 andre retrovirusene er HIV og HTLV, som begge gir alvorlig sykdom hos mennesker. Det burde også vært med en forklaring på forskjellen mellom virus og retrovirus… Kanskje disse opplysningene ble unnlatt for ikke å skremme opp folk?
    Jeg synes også det kunne blitt nevnt et spørsmål ang dette: Hvordan forklares dette; at så stor prosent positivt testede har ME og så liten prosent negativt testede er friske, dersom smitten skulle stamme fra forurensede labratorier? Da burde jo positive-testeprosenten være like stor blant både ME-syke og friske kontrolllpersoner? Eller er retroviruset så skarpsindig at det bare lurer seg inn i testglassene til ME-syke?

  7. selsius 05.01.11, kl. 15:57

    Godt poeng Måne. Skulle det liksom være 4 % forurensing i prøvene hos den friske kontroll gruppen, mot ca alt fra 67 til nesten 90 % hos ME-Pasientene. Det høres veldig usannsynelig ut.

    Om XMRV er årsaken til ME får vi vel kanskje et mer oppklarende svar på om ikke så lenge da WPI offentliggjør det de er inne på i sitt siste intervju, hvordan XMRV svekker immunforsvaret og gi sykdom! Snur ikke en del holdninger da, så skjønner jeg ingenting.

  8. Rutt 05.01.11, kl. 18:38

    Enig i at det både er en «grei nok» oppsummering, det kunne vært så mye verre… OG at den har noen vesentlige hull.

Legg igjen en kommentar

