Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Helse-Bergen: Èi dør inn for ME-pasientar

Hentet fra helse-bergen.no:

«Eit breitt samansett utval av fagpersonar frå Haukeland universitetssjukehus, saman med kommuneoverlegen i Bergen kommune, står bak eit nytt forslag som skal gi CFS/ME-pasientar i Helse Bergen eit betre tilbod når det gjeld diagnostikk, funksjonsvurdering og rehabilitering.«

Les mer informasjon HER

———————————————–

Sykehuset i Vestfold er også igang med et liknende konsept.

Les om det HER

9 responses to “Helse-Bergen: Èi dør inn for ME-pasientar

  1. Tege 05.01.11, kl. 18:48

    Har skumlest.. og kjenner meg usikker på det løpet det fort legges opp til. Man prøver å ta pasientgruppen på alvor. Det er bra. Men med mange gode tiltak og vurderinger – så kan man fort legge listen for høyt aktivitetsmessig. Nesten som om aktivitet er et hovedmål i seg selv.
    Mest reagerte jeg på flg to utklipp fra pkt.9. (det står andre alternativ der også..)
    Men disse to ville jeg ALDRI sendt barn til: (ikke voksne heller..)
    9.0 Relevante samarbeidspartnere utenfor Helse Bergen
    – Psykologisk oppfølging:
    Senter for livsmestring (del av Stiftelsen Bergen Diakonissehjem) tilbyr kurs i ”lightning process”.
    Andre aktører:
    – Hysnes Helsefort er et nytt tilbud med oppstart 6. oktober 2010, etablert i Rissa kommune i Sør-Trøndelag. Avdeling for smerte og sammensatte lidelser ved St. Olavs Hospital er faglig ansvarlig. Senteret gir tilbud til pasienter med sammensatte lidelser, herunder muskel- og skjelettplager, kroniske smertetilstander og CFS/ME, eventuelt i kombinasjon med lettere psykiske lidelser. Re

    • Rutt 05.01.11, kl. 19:07

      Jeg har ikke rukket å lese igjennom enda, men dette høres ut som fort kan ta en veldig feil vending.. Her bør det kanskje aktiveres og informeres??

  2. Tussaluso 05.01.11, kl. 19:18

    Jeg er også skeptisk/avventende til dette. Kanskje jeg bare steiler litt fordi jeg leser LP, Frihamnsenteret (Bjarte Stubhaug) og Hysnes Helsefort, men vi er desverre vant til at det Helse-Norge synes er god bruk av ressurser sjelden harmonerer med det vi pasienter vil prioritere. Jeg vil i alle fall at det skal brukes tid, penger og forskerhoder på å leite etter hva som feiler kroppen min og ikke at det skal fokuseres på hvordan jeg skal leve med å være syk…

  3. selsius 05.01.11, kl. 19:20

    Dette må jo nesten oppfattes som er stor vits. Utredningen som det offentlige tilbyr er ikke nok ovenfor ME-Pasienter, vist de da ikke har tatt i bruk metoder opp mot det som De Meirleir og LHK driver med? Det tviler jeg på.

    Det blir en ”slapp” utredning og tilbudet er som beskrevet, gradert trening sammen med kognitiv atferdsterapi. Dessuten å ha nevrologisk avdeling til å vurdere ME, er vel mot sin hensikt siden lederen av nevrologisk avdeling på Haugeland, Tysnes, mener at ME må være psykisk.

    Vi kommer vist ikke lenger virker det som.

  4. Tege 05.01.11, kl. 19:56

    Selsius: Da jeg snakket med Nordås Rehab. så skjønte jeg det slik som om de var tiltenkt den koordinerende rollen. Vet ikke om jeg har lest noe her som motsier det.. at ME-pasienter skal utredes også jfr nevrolog er jo også klokt.
    Fint at kanadskriteiene nevnes – men synes vinklingen er for svak! Her bør skrivet fra Ullevål kunne klargjøre! Lurer på om det er Menin som er inngangsnøkkelen til dialog med Helse Bergen?

  5. selsius 05.01.11, kl. 20:51

    Det spiller liten rolle om hvem som gjør hva vist gradert trening er det som anbefales fremfor god utredning med tanke på infeksjoner av virus, bakterier, parasitter og diverse avvik som man kan korrigere før man begynner og tenke på gradert trening. Man sier at man skal holde seg innenfor rammen sin, det er ikke gradert trening, men aktivitetsavpassing. Det er stor forskjell på dette her. Gradert trening sånn det er ment, vil på et eller annet tidspunkt gå galt hos ME-Pasientene.

    Jeg ser ikke poenget av nevrologer som ikke tror at ME er en biologisk sykdom deltar i utredning av pasienter. Hva er poenget med det?

    Jeg sitter jo med et sykt dårlig inntrykk av helsevesenet her i landet da, så det er sikkert bare meg.

  6. Inger Johanne 05.01.11, kl. 20:57

    På UNN i Tromsø hører ME og utredning av ME under habilitering og rehabilitering uten at det hjulpet situasjonen noe for pasienter i Nord-Norge.

  7. Tege 05.01.11, kl. 21:53

    Selius: Kjøper absolutt det med gradert trening. I det hele tatt er tanken om rehabilitering og ME vel ment og så fort såre galt!
    Vedkommende som skal lede rehab i Bergen har drevet med mestringskurs, og syntes Få meg frisk filmen var veldig interessant.
    Nevrolog har en plass jfr utredning av Kanadakriteriene. Og det er en vesentlig vinkling jfr hva som ellers skal legges til grunn.

    Jeg for min del prøver å ha to tanker i hodet samtidig.. og det er IKKE lett for en med ME😉
    Jeg er helt overbevist om at det er en veldig lang prossess å få snudd vinklingen over i retning det som KDM/LHK står for. XMRV/MLV kan være en faktor til at det går noe raskere enn 10 år..
    Så da tenker jeg at prossessen bli 2 delt:
    Den ene er å få dagens system til å gi korrekt diagnose jfr rette kriterier og at ikke dagens ME-syke skal ødelegges.
    Det andre er å synliggjøre faglig argumentasjon for å få gitt forskning og behandling en biomedisinsk retning.

    Jeg er nok mer pessimistisk ang tidsaspektet enn mange andre. Måtte jeg ta feil. Men jeg er optimistisk på at det lar seg gjøre og at det vil skje. Måtte jeg få rett!

  8. Tege 05.01.11, kl. 22:23

    MEN skal de liste opp eksterne tilbud og ha med de det selv tidligere kaller alternativ behandling (lp) – så finnes det vel ikke noe argument for å ikke innlemme LHK / Himmunitas Norge?

Legg igjen en kommentar

