Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

17.01 Bergens Tidende: Dag Sagstad Flø skriver «Tvilsomt utspill om ME» som motsvar til Ingvar Wilhelmsens artikkel 03.11.10

Hentet fra Bergens Tidende 17.01:

«JEG VISER TIL Ingvard Wilhelmsens innlegg i BT 3. november hvor han hevder at «Ingen vet hva ME er» samt til intervju i artikkel i BT 15. oktober i år. Vitenskapen kjenner ikke foreløpig til de nøyaktige årsaker til ME-tilstanden, men har i løpet av de siste årene gjort betydelig fremskritt i påvisninger av biologiske funn som samlet sett gir ME-tilstanden en helt annen status enn at det kan være legitimt å hevde at «Ingen vet hva ME er». Wilhelmsen unnlater å skille mellom årsak og virkning, dvs. mellom årsaken til tilstanden og hvordan selve fenomenet ME fremstår, og dermed oppstår det et uoversiktlig bilde. Etter mitt skjønn sitter leseren igjen med et fordreid og dermed feilaktig inntrykk av at ME er en tilstand som «ingen vet noe om». Jeg vil tillate meg å hevde at flere av hans uttalelser gitt i BT på et rent generelt grunnlag ikke er egnet til å gi et rimelig, balansert og dermed rettferdig inntrykk av ME-tilstandens situasjon i dag.»

Les hele artikkelen HER

Artikkelen sto også på trykk 14.12.2010, men jeg syntes den var så god og når Bergens Tidende velger å publisere den igjen i dag gjør jeg det også🙂

10 responses to “17.01 Bergens Tidende: Dag Sagstad Flø skriver «Tvilsomt utspill om ME» som motsvar til Ingvar Wilhelmsens artikkel 03.11.10

  1. Måne 17.01.11, kl. 13:30

    Det er supert at artikkelen kom en gang til! Heia og takk til Dag Sagstad Flø, BT og Rutt🙂

  2. Cathrine 17.01.11, kl. 13:37

    Flott at artikkelen kom en gang til.
    Synes alltid at det er så morsomme bilder med ME-artikler🙂 En pent sminket og vakker tornerose som venter på drømmeprinsen. Hva med å bruke samme bilder som når influensa skal illustreres? Eller en person i rullestol feks?

    • Elle 17.01.11, kl. 19:36

      Hehe, enig med deg i det:-). Men jeg pleier faktisk å prøve å stelle meg og sminke meg litt hver dag selv om jeg har ME (ja, jeg vet at mange er mye sykere enn meg og ikke hadde hatt sjans til å orke å gjøre det). Og noen ganger drømmer jeg om drømmeprinsen, men jeg skjønner samtidig at det sannsynligvis aldri skjer;-).

      Vel, uansett….dette er en fin artikkel med bra og riktig innhold. Supert med nyansering.

    • Rosa 18.01.11, kl. 21:02

      Enig med deg du..:o)

  3. mhj 17.01.11, kl. 15:19

    Dagen i dag er helt Dag!!
    😀 *liker*

  4. Andreas 17.01.11, kl. 15:48

    Jeg synes illustrasjonsbildet var godt. Det er akkurat sånn jeg ser ut på en dårlig dag i sengen🙂

    Det bildet sier det aller meste om den kollektive oppfattelsen av begrepet ME. Det er der vår største utfordring ligger.

  5. Tone 17.01.11, kl. 16:55

    Tommelen opp for Dag Sagstad Flø:-)

  6. hasla 17.01.11, kl. 17:30

    Det er mulig å komme med kommentarer etter artikkelen. Her er direkte link til artikkelen;

    http://www.bt.no/meninger/kronikk/Tvilsomt-utspill-om-ME-1233273.html

  7. Lokki 17.01.11, kl. 20:07

    Jeg takker for et saklig og velformulert innlegg fra Dag Sagstad Flø – et bilde jeg som MEpasient kjenner meg igjen i. Og en stor takk til deg Rutt – ditt bidrag beriker!
    Ønsker deg fine dager😀
    Klem Lokki

  8. Rosa 18.01.11, kl. 20:54

    Fint avisinnlegg dette. Visste ikke om det han første hadde skrevet, skremmende..Godt det er noen som kjemper for oss.. Så flink å finne slike godbiter du Rutt, takk skal du ha:)

Legg igjen en kommentar

