Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Lite studie viser at XMRV kan smitte via flått

Hentet fra The Nice Guidelines Blog:

«Recently, a small study has revealed that ticks might be one way XMRV is passed on. The study is being done by Dr. Eva Sapi and Dr. Joe Brewer. The connection was discovered with a sample of chronic lyme disease patients showing 90% infectivity rates with XMRV and MLV’s.

It is coincidental that the symptoms of Chronic Lyme, and Chronic fatigue syndrome are almost impossible to differentiate. It also explains why despite antibiotic treatments, these patients fail to show improvements.

Ticks are already known to carry a form of viral encephalitis. »

Les mer HER

17 responses to “Lite studie viser at XMRV kan smitte via flått

  1. Måne 18.01.11, kl. 18:10

    Vel, dette overrasker ikke.. Dersom flått kan bære andre virus\bakterier, så er det jo ikke ulogisk at den også kan være bærer av XMRV. Under KDM sitt foredrag i Trondheim i november sa han at veterinærer er godt kjent med retrovirus siden det er svært utbredt hos dyr.. Og da kan det jo være at vi smittes fra flere forskjellige dyr..? Leger har kanskje mye å lære av veterinærer?
    Jeg er svært spent på hvor dette ender..Og jeg tenker på to svært syke katter som vi hadde for mange år siden.. Og kattene, kaninene og hunden vi hadde som barn..Og de tamme kråkene som bodde hos oss til de ble voksne og fløy sin vei.. Det er vanskelig å la helt være å spekulere. Det føles utrolig godt at flere forsker på dette nå 🙂

    • Tone 18.01.11, kl. 21:24

      Så enig Måne…helt siden menneskene tok husdyr og kjæledyr og frem til moderne tid var det vanlig og bli smittet av. Absolutt logisk at mennesker som dyr kan smittes av småkryp selv om vi bor i hus og byer;-)
      Det var vel ikke så lenge siden media slo opp at flått testene her til lands var for dårlige, og at det var andre andre flåttbårne varianter oppdaget sør og østlandet samt sverige.

  2. Norefall 18.01.11, kl. 18:21

    Spennende 🙂 Håper det kommer noe mer konkret etter hvert! Dette bør følges opp av forskere. (Som klarer å finne XMRV..)

  3. ~SerendipityCat~ 18.01.11, kl. 18:42

    Så langt klarer jeg bare å finne disse resultatene gjengitt på blogger, vet du om den (altså selve studien) er publisert noe sted og i så fall hvor?

  4. Rutt 18.01.11, kl. 18:43

    Det er interessant, og jeg håper også at seriøse forskere tar opp tråden på dette. Vi er jo mange som har fått påvist en flåttinfeksjon i kroppen..

  5. Et liv å leve 18.01.11, kl. 18:46

    Begynner også å tenke. Har vært utsatt for flått mange ganger i mitt liv. En gang måtte jeg til og med ta antibiotika… Det blir spennende å høre om den fortsatte forskningen.

  6. borrelia 18.01.11, kl. 23:12

    Vups… Datteren min ble diagnostisert med ME for litt over to år siden, men som i ettertid har fått påvist borrelia infeksjon. Hun var aldri syk før det flåttbittet og det var med stor sannsynlighet sykdomsdebuten. Det ble påvist infeksjon, men det har vist seg at hun fikk for svak kur og hun ble derfor ikke kvitt bakteriene. Hun er på bedringens vei etter å ha begynt på penicillin etter tyske retningslinjer…og vi ser hun er på god vei mot å bli friskere… Men vet noen sliter med å bli friske selv etter lange antibiotikakurer, og borreliamiljøene snakker en del om co-infeksjoner. Kanskje vi må komme oss av på vei for å få tatt den XMRV prøven, ja.. Takk for infoen Ruth!

    • hasla 19.01.11, kl. 01:25

      Hei borrelia
      Jeg lurer på hva slags symptomer datteren din hadde i etterkant av flåttbittet?
      Jeg har en sønn som måtte på legevakten i sommer p.g.a flåttbitt. Etter 2-3 uker fikk han den røde klassiske ringen rundt bittet. På legevakten så 3 leger på han og de var enige om at dette var borrelia. Han fikk antibiotika kur, men har vært mye syk denne høsten. Halsbetennelser og han har fått 2 nye antibiotika kurer, men legene har ikke koblet det til flåttbittet. Da jeg har nevnt flåttbittet og borrelia, har de bare sett uimtressert på meg, som om jeg var en «hypokonder».
      Sist gang vi var på legevakten med ham fortalte jeg at jeg var XMRV positiv og spurte om han også kanskje kunne ha dette viruset. Da så legen bare på meg med en blikk som viste at han trodde jeg hadde ramlet ned fra månen. he he he leeeer

      • ~SerendipityCat~ 19.01.11, kl. 11:35

        Dette fenomenet kaller jeg «rullegardinen» – når man nevner ME eller noe med ME for leger og det ser ut som om det går en rullegardin ned bak øynene på de. Null respons. Hater det.

      • Måne 19.01.11, kl. 11:55

        Jeg kjenner meg så igjen: Prøver du å formidle noe ang ME, blir du høflig eller uhøflig avvist eller oversett! Jeg hater det, jeg også!
        Det er ikke uten grunn at den norske legestanden har ord på seg for å være arrogant, -de har jo så mange representanter som opptrer direkte uhøflig i møte med pasienter at de burde rydde skikkelig opp i rekkene sine. Dette går kraftig utover de legene som oppfører seg ansvarlig og møter pasientene på en hyggelig måte. Man blir trist av dette..
        Sisi: Det er jo mulig at sønnen ikke har blitt kvitt borreliainfeksjonen..? Jeg vet at eksperter på borrelia mener at den norske standardkuren med antibiotika er for kortvarig\for mild for å knekke borrelia helt. Borrelia kan bli resistent og legge seg i dvale for senere å våkne opp dersom antibiotikakuren er for dårlig. Dette hørte jeg selv DR.Bjark(?) v. Vestfold Sentralsykehus si på NRK for et par år siden. Han fikk full støtte av en annen spesialist som også ble intervjuet. Kanskje du skal vurdere å la KDM\LHK teste sønnen for borrelia?

      • borrelia 23.01.11, kl. 13:59

        Hun hadde ikke den røde ringen som er vanlig for flått, men det regnes som det sikreste beviste for at det er en borrelia infeksjon! Datteren min fikk en influensa og feber som ikke ville slippe taket. Hodepine og etterhvert en slitenhet som ikke hadde noe med «trøtt» å gjøre. Kvalme, svimmel og etterhvert ble det en rekke rare symptomer, mange av dem er like som ME-symprtomene, men… Vi har også blitt avfeid når vi har spurt om de er sikre på at borreliaen er ferdig behandlet.. legene mente i ettertid at det sannsynligvis aldri hadde vært borrelia, men jammen tok de feil. Nå er hun MYE bedre! 7 uker inn i kuren, men enda en vei å gå før hun er tilbake til ordentlig frisk. Men hun er på gang:) veldig glad vi ikke stolte på det offentlige lenger!

  7. Cathrine 19.01.11, kl. 11:51

    For å finne ut om flåtten har XMRV må man vel sjekke flåtten og ikke pasienten.
    Man kan kanskje tenke at en av to forskjellige ting kan har skjedd:
    1. Flåtten smittet pasienten med XMRV og annet feks. Borrelia – og pasienten ble kronisk syk.
    2. Pasienten hadde allerede XMRV, men var ikke blitt syk. Så kom flåtten og smittet med Borrelia og pasienten fikk borreliose. Kombinasjonen ga pasienten kronisk borreliose/ME.

    • Måne 19.01.11, kl. 12:02

      Ja, her kan det være flere muligheter. Men at flåtten, og andre dyr for den saks skyld, kan være smittebærere av sykdomsfremkallende bakterier\virus\parsitter, det vet vi jo. Forskning bør ihvertfall prioriteres i tiden framover, for dette er ikke et problem som forsvinner av seg selv.. Tvert imot tror jeg det er et voksende problem, dessverre..

  8. Tone 19.01.11, kl. 12:05

    og katten min var stadig flåttangrepet og fikk FIV, katteaids jfr vetrinær…

  9. mhj 19.01.11, kl. 13:42

    ja dette var ett spennende innlegg. Savner dog link til forskningpublikasjonen!

    Om en tar en synserunde så:

    * det viser seg at ca 50 % XMRV er overført via foredre til barn. Det betyr jo at foreldrene må ha blitt smittet på ett eller annet tidspunkt, mellom partner og deretter til barn via feks fødsel og morsmelk.

    MEN dette betyr også at det er ca 50 % som blir smittet via andre årsaker.

    * vi vet at XMRV engang har kommet fra mus, men ikke lengre infiserer mus, men andre pattedyr

    MEN vi vet også at det er større diversitet av stains av muserelaterte retroviruser og disse er genetisk nærmere polytofiske endogene MLVs. Polutrofisk betyr kan smitte mus og andre pattedyr.

    * vi vet at reseptoren XMRV bruker for å entre en celle finnes på alle celler i alle pattedyr, men at denne reseptoren er polymorf.

    det kan derfor ikke utelukkes at verten som har denne reseptoren kan overføre smitte til mennesker. Det skal bli meget spennende å se hva en finner i dyreverden av HGRV.

    * Når vi kommer til denne undersøkelsen, så må en vel vite om XMRV finnes i foreldrerekken før en vet noe som helst mer om flått er synderen til smitte eller at den kan ansees som en co-infeksjon. Ifølge Dr. Schemaker finnes det tilfeller hvor selve flått infeksjonen er klarert, men at biotoksiner fra infeksjonen fremdeles vedlikeholder tilstanden (hans hypotese og observasjon).

    så hva tenker en da………. XMRV og fremdeles lyme-infeksjon, XMRV og klarert lymeinfeksjon men med biotoksinopphopning. og det samme men uten XMRV infeksjon.

    * det finnes flere flåttarter………. på hjort og rådyr finner en også blodsugende hjortelus – kan det være en årsak???

    * I USA har de myggarter som fører med seg West Nile virus, våre myggarter gjør ikke det. men hva kan mygg føre med seg av annet?

    😉 ja dette kommer til å være litt av ett puslespill, og håper at vetrinærer og zoologer kaster seg over forskning………. spennende!!!!!

  10. hasla 19.01.11, kl. 14:10

    Ja, her er det mye spennende, Tone, Måne, cathrine, mhj, serendipityCat.
    Mange muligheter og mye synsing blir det, vet du, men det er gøy det å fabulere litt.
    Sommeren for to år siden opplevde jeg noe morsomt.
    Vi var i sør-Frankrike på ferie. Første dagen på stranda oppdaget vi 3 flåtter på ryggen min. Disse hadde blitt med fra Norge.
    Dagen etter fant vi en flått på dattera mi. Fulgte oss også fra Norge.
    Så de suger seg godt fast på de lureste steder.
    Ja, ja og til deg Tone. Jeg opplevde at en av mine katter døde i hendene på meg av katteaids.
    Har skrevet et innlegg på bloggen min i dag om;
    http://hasla.wordpress.com/2011/01/19/hvordan-kan-man-si-at-pasienten-ikke-har-en-fysiologisk-sykdom-nar-man-ikke-har-utviklet-tester-til-a-diagnotisere-sykdommen-me-her-i-landet/
    Står sikkert mye rart der, bokstavene ståkket seg. 🙂
    Sjallabais søte piker. 🙂

    • Tone 19.01.11, kl. 15:38

      he, he…norsk flått på ferie til Frankrike:-), selv om flått ikke er harmløs måtte jeg bare le litt, og latter er sunt:-)

Legg igjen en kommentar

