Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Norske leger fra det offentlige helsevesen holder foredrag sammen med verdenseliten innen ME-forskning

I lys av bla den nylanserte opplysningsvideoen for leger og legestudenter og utspill fra Bjarte Stubbhaug ble jeg så glad når leste at Dr. Olav Mella og Dr. Øystein Fluge fra Haukeland Sykehus skal holde foredrag sammen med bla Prof. De Meirleir og Dr. Mikovits på Invest in ME konferansen 2011. Det er faktisk norske leger innenfor det offentlige helsevesen som forstår at det kan være pasienter med biologiske årsaker til sykdom innenfor denne diagnosen og forsker på dette. Du kan høre mer om deres forskningsprosjekt med Rituximab og bla potensiel sammenheng med XMRV i radiointervju på «Verdt å vite» (17 min. 30 sek. ut i intervjuet) HER.

Les mer om konferansen, hentet fra CFS Patient Advocate:

«The Invest in ME conference has just announced the speakers for their May 20, 2011 conference in London. The speakers are:

David Bell
Annette Whittemore
Judy Mikovits
Kenny de Meirleir
Jose Montoya
John Chia
Professor Olav Mella and/or Dr. Oystein Fluge
There will be additional speakers, to be announced later.
InvestinME is run by Pia and Richard Simpson, along with other visionaries. This is their 6th conference, and each year they focus tighter in on research and treatment into ME/CFS.»

 

Les mer HER

 

Les på norsk med Google Translater HER

16 responses to “Norske leger fra det offentlige helsevesen holder foredrag sammen med verdenseliten innen ME-forskning

  1. Øyvind Sæther 25.01.11, kl. 11:00

    Av det jeg har sett av helsevesenet i Norge og Sverige har jeg inntrykk av at Norge ligger tiår bak Sverige. Godt å se at det finnes noen leger i Norge som ikke er helt fast i steinalderen.

    • anonymica 25.01.11, kl. 19:43

      Øyvind, er Sverige lenger framme enn Norge mht ME? Det visste jeg ikke. Jeg har forstått det slik at også svenske pasienter kommer til Lillestrøm Helseklinikk, fordi de ikke får hjelp Sverige? Kanskje jeg tar feil?

  2. Tussaluso 25.01.11, kl. 11:08

    Fantastisk bra! Hurra for Mella og Fluge!🙂

  3. Norefall 25.01.11, kl. 11:14

    Dette var en good good, gladnyhet😀
    Er jo greit å vite at NOEN fra sitt eget land kjemper for oss/ med oss.

    De har jo klart å «kvalifisere» seg til å komme ditt, så de har garantert noe spennende å fortelle!🙂

  4. Cathrine 25.01.11, kl. 11:33

    Flybilletter er kjøpt, plass på konferansen er kjøpt. Nå gjenstår bare hotell. Dette blir sååååå bra!
    LONDON, Baby!!!!😀

  5. Inger Johanne 25.01.11, kl. 11:41

    Hei Cathrine,

    da sees vi der.🙂 Jeg har også kjøpt billett til konferansen.

  6. Måne 25.01.11, kl. 11:43

    Hurra!🙂 Nå fikk jeg helt gåsehud her! Det er så inderlig godt å se at noen står støtt og fortsetter sin uttrettelige kamp for å hjelpe sine pasienter , som Meirleir og Mikovits! -Til tross for uttallige angrep fra såkalte kollegaer.. Fluge og Mella har ikke ropt høyest, men jobbet jevnt og trutt i det stille for å finne ut om Rituximab kan være medisin mot ME. OG det fordi de lyttet til ME-pasienter som fikk utilsiktet bedring av sin ME etter å ha fått Rituximab mot kreft. -Det kaller jeg å ta sine pasienter på alvor!🙂 Her er det mange som har mye å lære!

  7. Rutt 25.01.11, kl. 12:03

    Hey, nå fikk jeg jammen lysst til å dra på konferansen jeg også… hmmm, dette må sees nærmere på🙂

  8. Tussaluso 25.01.11, kl. 12:14

    Hehe, min umiddelbare tanke var at dette vil jeg være med på og høre om!🙂
    Må i tenkeboksen nå.

  9. Annhild 25.01.11, kl. 14:22

    *glad*😀

  10. Lokki 25.01.11, kl. 17:24

    Gledelig!
    Alt godt til deg Rutt – klem Lokki

  11. Randi H. 26.01.11, kl. 14:04

    Så bra! Alt som er positivt tas imot med takk..!🙂

  12. hopeful 26.01.11, kl. 14:35

    Gledelige nyheter! Verden går da framover………….. smått om senn……….. !

  13. Inger Johanne 27.01.11, kl. 18:12

    Rutt, håper du også for anledning å reise til London og at vi sees på Invest in ME konferansen 20 mai.

    Klem fra Inger Johanne

  14. Pingback: The FaceB Journal: “The Retrovirus XMRV in Prostate Cancer and Beyond” « Rutts tankespinn og ME-nyheter

Legg igjen en kommentar

