Rutts tankespinn og ME-nyheter

Det meste av det siste innen biomedisinsk forskning på ME

Pilotstudier på Lightning Process og ME er underveis fra Vegard Brun Wyller

Hentet fra helenjames.com:

«Pilot studies are underway in the UK and Norway by Dr Vegard Bruun Wyller MD PhD

Research

Recent research by Dr Vegard Bruun Wyller MD PhD at the Division of Paediatrics, Rikshospitalet University Hospital, Oslo, Norway concludes that ME sufferers’ bodies are stuck in a permanent state of enhanced sympathetic nervous activity, with a concurrent sustained humoural stress response. Research carried out gives some physiological pointers as to why the Lightning Process is achieving quick results.

Dr Wyller says: ‘Recent research on CFS pathophysiology has revealed alterations of cardiovascular regulation and thermoregulation, characterised by enhanced sympathetic nervous activity and increased secretion of epinephrine (adrenaline). These findings indicate a state of permanent distress response – sustained arousal – in CFS patients. Based upon our findings, we have formulated a theory of sustained arousal in CFS, which seems to correspond quite neatly to the theoretical considerations underlying the Lightning Process.’»

Les mer HER

Les på norsk med Google Translater HER

19 responses to “Pilotstudier på Lightning Process og ME er underveis fra Vegard Brun Wyller

  1. Tussaluso 12.02.11, kl. 19:40

    %#$¥&€@!^!!!! Det tror jeg uttrykker godt nok hva jeg mener om den saken…

  2. Norefall 12.02.11, kl. 19:52

    Håper dere forstår for ødeleggende dette kan bli. Ikke glem hvilke kriterier han bruker 🙂
    Uansett resultat med slike kriterier, vil konklusjonen bli unøyaktig og i værste fall helt feil.

  3. Norefall 12.02.11, kl. 19:57

    Litt rart at dem «skryter» av pilot studien på hjemmesiden deres? Skulle tro dem viste konklusjonen alt. Er Wyller kjøpt og betalt? Blir spennende å høre hva han kommer frem til. 🙂 🙂

  4. ~SerendipityCat~ 12.02.11, kl. 20:18

    Synes jeg har sett denne henvisningen til Wyllers teorier på flere slike LP-sider.

    For å si det sånn så tar jeg disse pilotstudiene de reklamerer for med en klype salt inntil det foreligger en faktisk studie.. 😉

  5. Rutt 12.02.11, kl. 20:38

    Kanskje det er Parker og hans sammensvorne som kun «bruker» Wyller og hans teorier for å markedsføre kursene sine. Gi det medisinsk tyngde liksom? Det hadde vært interessant å visst hva Wyller selv evnt tenker om det, om han er betalt..??

    Er det riktig at han forsker på LP er det et problem at han ikke bruker noen form for diagnosekriterier!

    • ~SerendipityCat~ 12.02.11, kl. 20:59

      Jeg oppfatter det litt sånn ja, at de har funnet noe fra forskningens verden som passer til det de vil si. Ingen kan hindre dem i å sitere forskning/teorier på sine sider, og dermed gi et inntrykk av legitimitet.

      Jeg tror faktisk ikke Wyller forsker på LP, jeg tror det er noe de bare har skrevet på sidene sine! ;.) (Sånn, nå blir jeg sikkert saksøkt for æreskrenkelse eller noe.)

      Å skrive at «en pilotstudie er underveis» kan de forsvare på en så enkel måte som at Wyller i et eller annet intervju har sagt at «dette kunne vært interessant å forske på». Men det er det jo flere som har sagt, at man godt kunne ha forsket på om / hvordan LP eventuelt hjelper, og hvilke mekanismer som ligger bak.

      Men når du ser på LP-markedsføringen og den mildt sagt skrinne vitenskapelige bakgrunnen de har for denne teorien sin, så tror jeg ikke at seriøse forskere vil ta i et slikt studie. Det gir ikke så veldig mye kred i forskermiljø å forske på alternativ medisin, og det er en risk å ta når LP er så omstridt som det er.

      Og Phil Parker og gjengen må jo gjerne sakse fra forskningsresultater de synes stemmer med sine metoder, det gir ikke deres metode noe mer vitenskapelig belegg eller legitimitet. For ei røre…

  6. Kristofer 12.02.11, kl. 21:56

    Forskning på LP og ME er bra. Men skal det ha noe som helst verdi, må det sammenlignes med noe. Da enten Placebo, eventuelt opp mot hvordan LP virker på f.eks kreft eller depresjon.

    Mulig man kan vise at LP har en effekt på en gruppe ME-pasienter, men med mindre dette er sammenlignet med Placebo eller LPs «virkning» på andre kroniske sykdommer, er det jo ingen seriøs studier.

    Det blir jo som å gi medisin uten å ha noen kontrollgruppe.

  7. mhj 12.02.11, kl. 23:09

    Jaja…. kan jo ikke se at de har oppført noen referanser på siden sin. trur nok også dette er markedsføringstaktikk… alt innefor det her gir tyngde om en kommer med sitater fra en dr. med. Vel som antydet, Wyller må enda bevise hypotesen sin…. og som tidligere sagt lykke til med det….

    hmmmm…vi vet jo fra tidligere rapporter at de bruker en del LP i behandlingen på riksen… i hvor stor utstekning og om de forsker på det, vet ikke jeg…..

    Sorry folks, men måtte fnise litt av siden her, «livets tre» «Opiumvalmuer» og «en robåt uten årer på tørt land»…. siden valmuene er plassert i midten sa det vel mer om ka de bruker pengene sine på hihi!!!

    treet så de kan gjømme seg under tilfelle lynnedslag (eller klatre i når det hele e over) og som alle kan se de ror som bare f…. bare litt vanskelig uten årer LOL

    😉 jadajada (neida jeg er ikke sikker på om det er opiumvalmuer (Papaver somniferium) :-O)))

  8. Catalyzator 12.02.11, kl. 23:20

    Ordet «kvakksalvere» begynner å klinge i mine ører…

  9. Annhild 12.02.11, kl. 23:21

    Blir ikke de fleste med ME som har prøvd LP verre da?? og hvordan kan LP kurere XMRV virus??

  10. tertitta 13.02.11, kl. 00:21

    Nå er sikkert ute på viddene.. men har ikke dr.med Wyller forsket på utmattelse hos barn? og det er vel en distanse fra uttmatelse-lp-cfs ???????? vet at catosentret bruker kognitiv tilnærming og det er sikkert smart til barn/ungdom og deres familie, men lp ????? ikke at noen er utdannet på det eller at Landmarks konsulenter har adgang som jeg vet…

    • Tege 13.02.11, kl. 00:50

      Tertitta.. spør du meg er LP til barn uforsvarlig. Kognetiv tilnærming kan være en støtte – men er ingen behandlng. Husk at det er kun et lite lite mindretall som har hjelp av kongnetiv adferdsterapi. Så om man feks er steder hvor det taes i bruk – eller man er «pålagt» å ta det.. vær varsom.. ta hensyn til helsa 😉

  11. Tege 13.02.11, kl. 00:46

    Har ikke lest annet enn overskriften og de kommentarene som dere har lagt inn. .. :
    Så med det og tidligere erfaringer som bakgrunn: Det er ikke noe nytt hvis det er slik at LP bruker Wyller sin vinkling som støtte for sin aktivitet. Det har jeg fått servert fra LP-aktører her i Norge for mange mnd.siden.
    Jeg tror det er nytt HVIS DET SKULLE VISE SEG at Wyller skal forske på bruk av LP.. DET har jeg ikke hørt om før.

  12. Tone 13.02.11, kl. 10:13

    Dette er bare siste desperate fase…LP er en dyr flopp som vil gå over…Tipper det kan være en del som har økonomiske intresser i selskapet med og legge regning og ansvar over på pasienter.

  13. iona 14.02.11, kl. 13:33

    Hvilket studiet Wyller? De burde jo ha lagt ut link til det, slik at man kunne lese selve studiet selv, og sjekke blant annet hvilke sykdomskriterier det brukes der…

  14. iona 14.02.11, kl. 13:37

    Fant dette på samme siden, utrolg!(http://www.helenjames.com/lightningProcess/negativeOpinions): Negative opinions
    Amongst the comments on the web about the Lightning Process you will discover some negative opinions.
    These stem from the fact that the Lightning Process finds

    That ME is totally recoverable from
    That over 85% of participants gain recovery from their ME
    That the change is rapid
    That because it’s not funded by taxpayers’ money, you have to pay for it
    For some people this goes against everything they believe and know to be true.
    In fact this would be much less of an issue if our success rate was 5% and the change took months to achieve.

    The sources of these negative opinions are:

    People who have no actual personal experience of the Lightning Process, but are certain they know all about it.
    A very small (less than 15%) group of people who have taken the training and not managed to apply it as directed by their trainer.

  15. Måne 14.02.11, kl. 14:36

    Denne Helen James fornekter seg ikke! For meg virker dette så useriøst at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte..Og jeg er da en av de som har misforstått totalt og gjort helt feil siden LP ikke virket for meg.. Huttetu, jeg må være svært dum og enfoldig, og ikke minst umotivert til å virkelig ville bli frisk..
    Jeg tror dette er gammelt nytt, har lest omtrent det samme hos norske LP-veiledere tidligere. Jeg tror faktisk ikke, jeg håper ihvertfall ikke, at Wyller har gått god for at hans synspunkter blir brukt av alle som har lyst til å fremme salget av LP på en slik useriøs måte.. Det er en rå markedsføring av LP brukt mot fortvilte syke både i Norge og England..Skulle gjerne visst om Wyller har godkjent dette..

  16. en annen tid 30.05.11, kl. 13:41

    Supert at dette ble vitenskapelig dokumentert! Led av ME i 7 år, fra jeg var 21 – 28 og ble frisk av LP. Bare synd at endel av strategien for å bli helt frisk er å ikke fokusere på sykdommen, ergo kommer det svært få tilbakemeldinger fra oss som faktisk er blitt frisk av ME ved hjelp av LP. Tar nå en master, jobber 50%, er blitt mamma og trener- noe som hver og en av disse var helt utenkelig for noen år siden.

    Dette skriver jeg bare fordi jeg er en av dem som ble helt frisk og ser at kommentarene fra folk som ikke er blitt frisk er i flertall. Faktisk liten vits i å kommentere denne meldingen heller, da jeg nok ikke blir å gå inn på denne siden.

    Og til dere som ikke er blitt frisk av LP; jeg heier på dere og håper at dere en dag blir frisk ! Lykke-lykke til!

    • Måne 30.05.11, kl. 17:50

      Hei du fra en annen tid!
      Dette er IKKE vitenskap eller dokumentasjon, men ren, rå markedsføring! Du må lese før du uttaler deg!
      Ellers er det fantastisk at du er frisk .-) Det unner jeg alle å være 🙂

      -Men enten så har du en annen sykdom enn meg siden du har blitt helt frisk, eller så kollapser du på et eller annet tidspunkt slik endel andre med ME gjort etter å ha trent LP. Jeg håper det første, for det er faktisk vondt nok med alle som allerede har blitt sykere av LP!

Legg igjen en kommentar

